ارسال به دیگران پرینت

تالاب انزلی

تالاب انزلی تشنه‌ای در فاصله‌ی چند متری دریا | خانه‌های رنگی انزلی بدون آب گردشگری ندارد

خانه‌های هم جوار دریا که به صورت مداد رنگی رنگ شده اند هر ساله پای گردشگران زیادی را به انزلی می‌کشاند، اما به دلیل از خشک شدن بخشی از تالاب، تعداد گردشگران کاهش یافته است.

تالاب انزلی تشنه‌ای در فاصله‌ی چند متری دریا |  خانه‌های رنگی انزلی بدون آب گردشگری ندارد

 تالاب انزلی یکی از مهم ترین تالاب های کشور با عضویت در کنوانسیون رامسر در شهر انزلی واقع در استان گیلان است .
به دلیل قرار گرفتن این تالاب در شهر انزلی، رشت و دریای کاسپین بیش از ۱۴ هزار نفر از این تالاب کسب درآمد می‌کنند، این تالاب مهم کشور که هر ساله مقصد کوچ پرندگان زیادی است به دلیل تغییرات اقلیمی، ساختن موج شکن در ورودی تالاب، تغییر کاربری برای فروش زمین‌های منطقه آزاد، ورود فاضلاب کشاورزی و شهری، لایروبی نکردن، عدم تخصیص حق آبه و ورود گونه‌های مهاجم مانند سنبل آبی خشک شده است.
در طی سال‌های گذشته خانه‌های هم جوار دریا به صورت مداد رنگی، رنگ شده اند که هر ساله پای گردشگران زیادی را به آنجا می کشاند، اکنون به دلیل از بین رفتن بخشی از تالاب، دیگر در بخش های زیادی از آن قابلیت قایق سواری وجود ندارد و فاضلاب جایگزین آب شده است، که بسیاری از مسافران و گردشگران پس از حضور در تالاب با بوی بدی مواجه می شوند.
لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تالاب انزلی با وجود مجاورت با دریای کاسپین در حال خشکی است، که این خشکی دلایل مختلفی از جمله ورود سالیانه ۶۰۰ هزار تن رسوبات، فاضلاب و بار عالی در کنار مواد معدنی وارد تالاب می‌شود که کف بستر را تحت شعاع قرار داده است.
به گفته لاهیجان زاده تالاب انزلی در فاصله چند متری دریا قرار دارد، اما، امکان ورود آب از طریق شبکه‌های منبع تغذیه دریا به تالاب وجود ندارد، که اگر این روند ادامه دار باشد تا ١٠ الی ١٥ سال آینده تالاب انزلی خشک خواهد شد.
لاهیجان زاده گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با عنوان مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی برای احیای تالاب به ریاست استاندار گیلان برگزار شد، که انجام طرح جامع ٧ ساله احیای تالاب‌ها برای انزلی هم به اجماع رسید، و در پایان قرار شد یک شرکت شخصی اقدام به لایروبی در تالاب انزلی کند.
به گفته لاهیجان زاده در سال ۹۸ بر اساس نمونه برداری یک پایش میکروبی از شناگاه‌های دریای کاسپین که گردشگران در آن نقاط حضور داشتند آلودگی‌های زیادی کشف شد که در یک مقطع پاندومی کرونا و جلوگیری از ورود مسافران کیفیت آب بهبود پیدا کرد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتقال آب دریای کاسپین به فلات مرکزی گفت: هم اکنون طرح دیگری از انتقال آب دریای عمان در جنوب به نقاط مختلف کشور مانند خراسان جنوبی، قم، یزد، شیراز و اصفهان وجود دارد که عاقلانه‌تر است این مسیر تا سمنان ادامه پیدا کند، تا خطرات زیست محیطی دریای کاسپین را تهدید نکند.

 

منبع : بیان ما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • اااااا ارسالی در

      به تالاب انزلی توجه ویژه داشته باشین من هیچوقت از وجود همچین جایی که خیلی زیباست در ایران اطلاع نداشتم در مورد فاضلاب هم فکری کنید یعنی شما( مسئولین) عرضه ی نگه داشتن چنین تالاب زیبایی رو ندارن تا کی میخاین مملکت رو به فنا بدین در تلویزیون هم اینجا رو به همه معرفی کنین

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه