ارسال به دیگران پرینت

مصباحی‌مقدم :

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید آرام ، تدریجی و بدون شوک باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مابه التفاوت ارز۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد به جیب واسطه‌ها می‌رود، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به هیچ عنوان نباید یکجا و یکباره انجام شود بلکه بهتر است حذف این نرخ به آرامی و تدریجی صورت گیرد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید آرام ، تدریجی و بدون شوک باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مابه التفاوت ارز۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد به جیب واسطه‌ها می‌رود، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به هیچ عنوان نباید یکجا و یکباره انجام شود بلکه بهتر است حذف این نرخ به آرامی و تدریجی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیرات‌آن بر اقتصاد کشور گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید زمانی معنا و فایده داشت و اثربخش بود اما مدت‌هاست فایده و اثربخشی خود را از دست داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قاعدتا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کرد و فرض بر این است که این کالاها باید با همین قیمت به دست مردم برسد اما متاسفانه اینگونه نیست و مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمت آزاد ارز به جیب واسطه‌ها می‌رود و از این جهت حذف آن ضروری است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکسان‌سازی ارز می‌تواند کمک خوبی به مبارزه با فساد ناشی از دو نرخی بودن ارز باشد اما باید توجه داشت که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مشابه اتفاقی که قبلاً در مورد ۲۰ قلم کالا رخ داده نسبت به این هفت قلم باقی‌مانده رخ بدهد.

یارانه پنهان به نفع ثروتمندان است

وی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید یکجا و یکباره صورت گیرد بلکه باید آرام، به‌تدریج  انجام شده و فرایند اطلاع رسانی هم به نحوی باشد که اثرات روانی منفی بر جامعه نگذارد که گاهی بدتر از اثرات واقعی ناشی از بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه خوراک دام و طیور و کالاهای اساسی مردم است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: بنابراین معتقدم که دولت باید به‌گونه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند که تنش ایجاد نشود و شوک به وجود نیاورد.

مصباحی‌مقدم با تاکید براینکه باید یارانه‌های پنهان را تبدیل به یارانه‌های آشکار و هدفمند کنیم، گفت: مقصود از هدفمندی این است که یارانه به خانواده‌هایی که درآمد آنها کفایت هزینه زندگی را نمی‌کند و به تناسب نیاز به آنها تعلق بگیرد.

وی افزود: اختصاص یارانه به ثروتمندان و خانواده‌های متوسط به بالای جامعه، به‌شکل یارانه آشکار ۴۵۵۰۰ تومان که به ۷۸ میلیون نفر داده می‌شود و یا یارانه‌های پنهان در گندم، دارو، انرژی مانند آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل ضرورتی ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یارانه‌های پنهان بیشتر به نفع ثروتمندان جامعه است زیرا معمولاً آنها مصرف بیشتری دارند و سهم آنها ۲۶ برابر سهم کم‌درآمدها است که حتماً غیرعادلانه است.

مصباحی‌مقدم درباره اینکه چه کسانی مدافع ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، اظهار کرد: من اطلاعی از اینکه چه کسانی مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و منطق آنها چیست، ندارم، البته اگر منطق آنها عدم ایجاد تنش و شوک به جامعه باشد سخن درستی است اما این موضوع امری کوتاه‌مدت است نه دائمی و بلندمدت.

مجلس و دولت باید درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تفاهم برسند

مصباحی‌مقدم با تاکید بر لزوم همراهی مجلس و دولت برای بازتوزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تصور من این است که مجلس شورای اسلامی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با دولت همراهی کند و البته باید هم این کار را انجام دهد. مجلس باید به گونه‌ای به دولت کمک کند که دو صدا در این مورد شنیده نشود و مجلس و دولت در این زمینه باید به تفاهم برسند.

وی با بیان اینکه مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب واسطه‌ها می‌رود، تصریح کرد: اکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه اختصاص می‌یابد وارد کننده آن را با همین مبلغ وارد می‌کند اما به محض قرار گرفتن در مسیر انتقال به سمت تولید، بخش مهمی از آن در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار می‌گیرد که آن در بازار آزاد عرضه می‌کنند و قیمت متفاوتی را به مصرف کننده می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بخشی هم که از طریق مبادی رسمی به تولیدکنندگان مرغ، تخم، مرغ و گوشت و امثال آن منتقل می‌شود ممکن است به‌دست مصرف کننده نهایی برسد اما از کفایت لازم برخوردار نیست و به همین دلیل تولیدکننده ناگزیر به خریداری بخشی از نیاز خود از بازار آزاد می‌شود که همین مواد اولیه از طریقی وارد بازار آزاد شده است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه