ارسال به دیگران پرینت

تهدید تغییرت آب و هوایی در قطب شمال

نگرانی دانشمندان از افزایش شدید رعد و برق در قطب شمال

با افزایش دمای قطب شمال به میزان سه برابر میانگین جهانی، ردیابی رعد و برق در این منطقه به شاخص مهمی برای بررسی بحران آب و هوایی تبدیل شده است.

نگرانی دانشمندان از افزایش شدید رعد و برق در قطب شمال

دانشمندان نسبت به افزایش شمار رعد و برق در قطب شمال به دلیل تغییرت آب و هوایی و تهدیدی که این موضوع برای جوامع محلی ساکن در این منطقه و زیرساخت ها دارد، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، قطب شمال شاهد افزایش چشمگیر رعد و برق در سال ۲۰۲۱ بوده که می تواند نشانگر وضعیت غیرعادی بحران آب و هوایی باشد.

به گزارش گاردین، در منطقه ای که زمانی مشاهده رعد و برق بسیار نادر بود، در سال ۲۰۲۱ هفت هزار و ۲۷۸ مورد رعد و برق رخ داده که نزدیک به دو برابر تعداد رعد و برق های مجموع ۹ سال گذشته است.

دانشمندان می گویند هوای قطب شمال معمولا فاقد گرمای همرفتی مورد نیاز برای ایجاد رعد و برق است، بنابراین آخرین یافته‌هایی که در گزارش سالانه رعد و برق شرکت فنلاندی Vaisala (یک شرکت فنلاندی سازنده و پخش‌کننده محصولات محیط زیستی و اندازه‌گیری صنعتی) منتشر شده، دانشمندان را نسبت به بروز شرایط کنونی نگران کرده است.   

با افزایش دمای قطب شمال به میزان سه برابر میانگین جهانی، ردیابی رعد و برق در این منطقه به شاخص مهمی برای بررسی بحران آب و هوایی تبدیل شده است.

درواقع سه چیز برای ایجاد رعد و برق مورد نیاز است؛ رطوبت، ناپایداری و بالا رفتن ابرها. در این میان ناپدید شدن یخ دریاها در این قسمت از زمین بدان معنی است که آب بیشتری تبخیر شده و به رطوبت جو اضافه می شود. همزمان دماهای بالاتر و ناپایداری اتمسفر شرایط عالی برای رعد و برق ایجاد می کند. بنابراین نظارت بر چگونگی تغییر روند رعد و برق در قطب شمال می تواند چیزهای زیادی در مورد چگونگی تغییرات جوی در واکنش به تغییرات اقلیمی آشکار کند.

از طرفی، آتش‌سوزی‌های ویران‌کننده‌ای که تابستان گذشته در سراسر اروپا و آمریکای شمالی شعله‌ور شد، تا حدودی توسط رعد و برق به وجود آمد. به طور معمول کمتر از ۱۵ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگلی سالانه به دلیل رعد و برق بروز می کند؛ آتش‌سوزی‌هایی که مساحت بیشتری را نسبت به آتش سوزی های با منشا انسانی تحت الشعاع قرار می دهد.

از سوی دیگر، اگرچه دانشمندان معتقد هستند خطر برخورد صاعقه در قطب شمال هنوز کم است، اما افزایش احتمال بروز رعد و برق می تواند تهدیدی برای جوامع ساکن در این مناطق بشمار رود، از جمله مردم ساکن تندرا که در برابر صاعقه آسیب پذیر هستند و رعد و برق می تواند زیرساخت های گوناگون را در این منطقه در معرض خطر قرار می دهد.

در ایالات متحده که در سال ۲۰۲۱ بعد از برزیل بیشترین تعداد صاعقه را داشت، بیش از ۱۹۴ میلیون مورد رعد و برق مورد ردیابی قرار گرفته و مشخص شده است که تعداد این موارد ۲۴ میلیون بیشتر از شمار رعد و برق های سال ۲۰۲۰ بوده است.

پیش از این و در سال ۲۰۱۴ نتایج یک پژوهش افزایش ۱۲ درصدی دفعات صاعقه را با هر درجه سانتیگراد افزایش دمای کره زمین پیش بینی کرده بود و دانشمندان نسبت به خطری که افزایش دما در بروز صاعقه و تهدید جوامع محلی دارد، هشدار داده بودند. 

 

یخچال‌های طبیعی هیمالیا

یخچال‌های طبیعی هیمالیا به سرعت در حال ذوب شدن است

تحقیقات جدید هشدار می‌دهد که افزایش سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در کوه‌های هیمالیا، تامین آب میلیون‌ها نفر در آسیا را تهدید می‌کند.

یخچال‌های طبیعی هیمالیا به سرعت در حال ذوب شدن است
 

تحقیقات جدید هشدار می‌دهد که افزایش سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در کوه‌های هیمالیا، تامین آب میلیون‌ها نفر در آسیا را تهدید می‌کند.

این کار تحقیقی با هدایت دانشگاه "لیدز" نتیجه‌گیری می‌کند که طی دهه‌های اخیر یخچالهای هیمالیا ۱۰ بار سریعتر از آخرین مورد توسعه یخچالها در مدت ۴۰۰ تا ۷۰۰ سال پیش موسوم به "عصر یخبندان کوچک" ، ذوب شده‌ و یخ‌های خود را از دست داده اند.

 

این تحقیق همچنین حاکی است که یخچالها و توده‌های یخی هیمالیا با سرعت بیشتری نسبت به یخچالها در بخشهای دیگر جهان کوچک می‌شوند. این مقاله که در نشریه "گزارش‌های علمی" منتشر شده حاکی است که محدوده یخچالهای کوهستانی در هیمالیا از ۲۸ هزار کیلومتر مربع به کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است. در همین مدت همچنین حجمی معادل ۳۹۰ کیلومتر مکعب یخ از بین رفته و آب ناشی از ذوب شدن این یخها موجب بالا رفتن سطح دریا در جهان به میزان بین ۰.۹۲ تا ۱.۳۸ میلی‌متر شده است.

 

دکتر جاناتان کاریویک معاون دانشکده جغرافی دانشگاه لیدز در این خصوص گفت: یافته‌های ما حاکی است که یخ‌های هیمالیا با سرعتی حداقل ۱۰ برابر سده‌های گذشته در حال از دست رفتن هستند که این مساله در دهه‌های گذشته ایجاد شده و ناشی از تغییرات آب و هوایی بر اثر اقدامات انسان است.

 

رشته‌ کوه‌های هیمالیا سومین مقادیر بزرگ یخ در جهان بعد از قطب جنوب و قطب شمال است و اغلب از آن به عنوان "قطب سوم" یاد می‌شود. شتاب گرفتن روند ذوب شدن یخ‌های هیمالیا پیامدهایی برای صدها میلیون نفری دارد که برای غذا و انرژی خود به سامانه رودخانه‌های بزرگ آسیا متکی هستند.

 

ضامن کارمند هم را برای گرفتن وام حذف کردیم

وام ازدواج ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود + ویدئو

اسماعیلی» نماینده مجلس: دولت در بودجه ۱۴۰۱ وام ازدواج را کلی دیده بود اما مجلس قبول نکرد، زیرا نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.

وام ازدواج ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود + ویدئو
 

- اسماعیلی» نماینده مجلس: دولت در بودجه ۱۴۰۱ وام ازدواج را کلی دیده بود اما مجلس قبول نکرد، زیرا نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.

- ۱۵۰ میلیون برای زوج و ۱۵۰ میلیون برای زوجه (جمعا ۳۰۰ میلیون) و برای تشویق به جوانان به ازدواج، ۱۰۰ میلیون برای دختران زیر ۲۳ سال و ۱۰۰ میلیون برای پسر‌های زیر ۲۵ سال مازاد بر ۱۵۰ میلیون با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.

 

- ضامن کارمند هم را برای گرفتن وام حذف کردیم.

 

 

 
 
 
 
 
Play Video
Advertisement
 
 
 
 
 
حجم ویدیو: 4.64M | مدت زمان : 00:02:48 
 
 
منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه