ارسال به دیگران پرینت

آیا زیاد پول خرج می کنید؟

ولخرج ترین ها متولد چه ماهی هستند؟ | آیا زیاد پول خرج می کنید؟

ولخرجی یک نوع عادت است و باید آن را ترک کرد و گاهی اوقات آزار دهنده است؛ گاهی عواقب بدی به همراه دارد و می تواند باعث اختلاف شود.

ولخرج ترین ها متولد چه ماهی هستند؟ | آیا زیاد پول خرج می کنید؟

ولخرجی یک نوع عادت است و باید آن را ترک کرد و گاهی اوقات آزار دهنده است؛ گاهی عواقب بدی به همراه دارد و می تواند باعث اختلاف شود.

آیا زیاد پول خرج می کنید؟ شاید شما هم جزء افرادی باشید که خیلی به مسائل مادی اهمیت نمی دهید و به دنبال پس انداز نیستید و خیلی راحت پول خود را خرج می کنید . احتمالاً تا به حال چند نفری هم لقب ولخرج را به شما داده اند.

حال در این قسمت قصد داریم بر اساس طالع بینی به شما معرفی کنیم که افراد کدام ماه بیشترین حد ولخرجی را دارند.

اگر شما در این لیست قرار ندارید پس جزو افراد ولخرج نیستید. البته تمامی این موارد جنبه طالع بینی های سرگرمی را دارد و قطعا برای همه صدق نمیکند.

 

فروردین ماهی ها

در مورد هر کاری تکانشی عمل می کنند. یعنی فکر و برنامه ریزی قبلی ندارند. در مورد پول خرج کردن هم همین گونه هستند. اگر بخواهند چیزی را همین الان داشته باشند، پس حتما اقدام می کنند. آن ها به عمق چیز های مختلف فکر نمی کنند و اگر بخواهند مدت زمان طولانی در مورد خرید چیزی فکر کنند، آن چیز جذابیتش را برای آن ها از دست می دهد ؛ بنابراین دیگر فرصت بدست آوردن آن را ندارند و در نتیجه ترجیح می دهند که بدون برنامه ریزی خرج کنند.

مرداد ماهی ها

عاشق خرید هستند. آن ها دوست دارند مدام برای دیگران هدیه بخرند. فرقی هم ندارد که این هدیه برای تولد یا یک مراسم خاصی باشد یا خیر . اگر یک کادوی خوب ببینند ، صبر نمی کنند و سریع آن را می خرند. آن ها دوست دارند سبک زندگی کاملا لوکس داشته باشند و خودشان را ثروتمند نشان دهند و در نتیجه در خرید چیز های مختلف، کنترلی روی خودشان ندارند.

 

اسفند ماهی ها

روحیه لطیفی دارند. اگر کسی بخواهد از آن ها پول قرض بگیرد ، حتی اگر سابقه پس ندادن هم داشته باشد، باز هم به او پول قرض می دهند. اگر شخصی از اسفند ماهی ها بخواهد که پولش را وارد کارهایی مثل شرکت های هرمی کند، حتی با این که اسفندی ها خیلی به این موضوع اعتماد ندارند اما این کار را می کنند، زیرا خیلی مهربان هستند و قدرت نه گفتن در آن ها ضعیف است.

آذر ماهی ها

خیلی از بی پولی نمی ترسند و پول اولویت آن ها نیست، تا جایی که پول داشته باشند؛ خرج می کنند و نگرانی ندارند. حتی پول هواپیمای گرانقیمت یا هتل های لوکس می دهند . آن ها نسبت به خرج هایی که می کنند، حساب و کتاب ندارند و گاهی اوقات حتی زیر بدهی های سنگین می روند.

خرداد ماهی ها

مگر این که دلیل خیلی مهمی برای پس انداز وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت خرداد ماهی ها پول پس انداز نمی کنند و آن را کامل خرج می کنند . حتی ممکن است چیز های به درد نخوری بخرند. در کمک کردن پول به مکان های خیریه هم خیلی بی مهابا عمل می کنند. دوست دارند که همیشه چیز های زیبا داشته باشند و با آن ها سرگرم باشند. خرداد ماهی ها عقیده دارند که پول می تواند تا حدی برای شان شادی فراهم کند و در نتیجه نیاز به پس انداز نیست.

بهمن ماهی ها

عاشق پول خرج کردن برای لوازم جدید الکترونیکی ، بیزینس های جدید و قرار گرفتن در محیط های تازه و لوکس هستند . بهمن ماهی ها افرادی هستند که در استارتاپ پول زیادی سرمایه گذاری می کنند، و محصولات جدید و گران را خریداری می کنند.

 

عادات پول خرج کردن از نظر روانشناسی از کجا نشات می گیرد

خیلی‌ها معتقدند که عادت پول خرج کردن و نحوه استفاده از پول از والدین و نزدیکان کسب می شود. تحقیقات روانشناسی انجام شده در این زمینه نشان می دهد عادات پول خرج کردن تنها بر مبنای یادگیری های شخص از شرایط  و درس‌هایی که در کودکی در مورد نحوه مدیریت یاد می گیرد، شکل نمی گیرد. در اکثر خانواده‌ها هم شخص صرفه‌جو و هم شخص ولخرج وجود دارد. کودکانی که در فقر بزرگ می‌شوند می توانند ثروت عظیمی جمع کنند و کسانی که سرمایه بزرگی را به ارث می برند، می‌توانند در یک چشم به هم زدن سرمایه خانواده خود را به باد دهند.  متخصصین روانشناسی مشخص کرده اند که انفعالات مغزی نیز می‌توانند نقش مهمی در نحوه پول خرج کردن فرد داشته باشد.

 

روانشناسی پول خرج کردن | نقش فعالیت های مغزی    

در یک تحقیق روانشناسی مغز افراد مختلف در زمان تصمیم‌گیری برای خرید و پول خرج کردن مورد اسکن قرار گرفت. نتایج این تحقیق روانشناسی نشان داد که فعالیت مغز در نقطه ای از مغز به نام اینسولا که در مواجهه با تجربیات ناخوشایند برانگیخته می شود، افزایش یافت. تحقیقات روانشناسی مشخص کرد هر چه اینسولا بیشتر تحریک شود، تمایل فرد برای انجام کار کمتر می‌شود. پس محققان روانشناسی نتیجه گرفتند در زمان پول خرج کردن تحریک اینسولا فرد را از خرج کردن باز می‌دارد.

طبق تحقیقات روانشناسی در افراد صرفه جو عمل صرفه جویی از جمله سپرده گذاری در بانک و یا صرفه جویی در زمان خرید یک محصول، امری لذت بخش محسوب می‌شود.  پیروز شدن در چانه زنی به همه حس خوبی می‌دهد. اما افراد صرفه‌جو بیشتر این حس را تجربه خواهند کرد.

افرادی که فعالیت اینسولا در مغزشان بیشتر است، صرفه جو هستند و تمایل کمتری به پول خرج کردن دارند و افرادی که اینسولا در مغزشان کمتر است تمایل بیشتری برای پول خرج کردن و ولخرجی دارند. افراد ولخرج در زندگی شان با مشکلات اقتصادی بیشتری و افراد صرفه جو با پیشیمانی های بزرگ در زندگی مواجه خواهند شد. بنابراین اگر بدانید که کدام یک از آنها هستید، می توانید طوری پول خرج کردنتان را کنترل کنید تا به تعادلی سالم دست پیدا کنید.

 

روانشناسی پول خرج کردن | ویژگی های افراد ولخرج 

در تحقیقات روانشناسی مشخص شد که افراد ولخرج نمی توانند لذت خود را به تاخیر بیندازند. حتی اگر پول آنها در مقابل صبرشان بیشتر شود، باز هم نمی توانند در مقابل خرج کردن پولشان برای رسیدن به لذت صبر کنند. به همین دلیل هیچ وقت پس انداز زیادی ندارند اما نگران نیستند. این ویژگی معمولا تنها به پول خرج کردن محدود نمی شود و این افراد معمولا در حوزه های دیگر زندگی نیز به همین شیوه عمل می کنند که می تواند آن ها را با پیامدهای ناخوشایندی مواجه کند. 

 

راهکارهایی روانشناسی برای کنترل ولخرجی 

در ادامه روش‌هایی که می تواند به شما در کنترل پول خرج کردن کمک کنند را از زبان متخصصان روانشناسی آورده ایم.

- روانشناسی پول | از کارت اعتباری کم تر استفاده کنید : استفاده از پول نقد به شما کمک می کند تا مقدار پولی که خرج می کنید را بیشتر کنترل نمایید.

- روانشناسی هزینه ها | خارج کردن پول از حساب بانکی تان را کنترل کنید : با مشاهده باقیمانده پولتان در زمان برداشت پول می توانید می توانید انگیزه خرید کردن را در خود کاهش دهید.

- روانشناسی هزینه ها | پول را اول پرداخت کنید : در رستواران و کافی شاپ اگر پول را در آخر حساب کنید هر موقع چیزی سفارش خواهید داد. پول سفارشات خود را اول پرداخت کنید تا متوجه میزان خرجتان باشید.

- روانشناسی پول | برای خود هدف تعیین کنید : اگر هدفی برای جمع کردن یک میزان پول مشخص داشته باشید می توانید ولخرجی خود را کنترل کنید. هدفگذاری های بلند مدت بسیار مفید هستند.

- روانشناسی پول | به خودتان جایزه بدهید : اگر موفق به رسیدن به اهداف صرفه جویی گرایانه خود شدید. به ایزه بدهید. این کار از خستگی شما از صرفه جویی جلوگیری می کند.

- روانشناسی پول | به آینده فکر کنید : حتی اگر آینده برای شما ناخوشایند به نظر می رسد. به اهداف خود در آینده و دوره های مختلف خود فکر کنید که مثلا بعد از بازنشستگی برای انجام کار هایی می خوانید انجام بدهید چقدر پول نیاز دارید.

- اگر ولخرجی شما افراطی است و احساس می کنید هیچگونه کنترلی روی آن ندارید برای مدیریت زندگیخود و پیشگیری از مشکلات احتمالی بعدی حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

 

روانشناسی پول خرج کردن | ویژگی های افراد صرفه جو یا خسیس

بر اساس تحقیقات روانشناسی انجام شده صرفه جوها کسانی هستند که اگر پیشنهاد دریافت فوری 10 میلیون و یا 20 میلیون بعد از یک سال را به آن ها بدهید. آنان دریافت 20 میلیون بعد از یک سال را انتخاب می کنند. گاهی تهیه نمودن نیازهای اولیه زندگی مانند یک کت گرم در زمستان یا یک کفش راحت را به تعویق می اندازند. چرا که زیاد بودن موجودی بانکی برای این افراد از ارزش بیشتری برخوردار است.

با وجود این که اکثر افراد با خرید کردن لذت می برند، صرفه جوها چنین احساسی ندارند و در زمان خرید کردن و پرداخت پول ناراحت هستند. به عنوان یک صرفه جو از خود بپرسید که از چه چیزی لذت می برید ؟ آیا لذت های ساده و کم خرج زندگی را از دست نمی دهید ؟ آیا سلامت خود را از به خطر نمی اندازید ؟

 

راهکارهایی روانشناسی برای کنترل خساست یا صرفه جویی افراطی 

در ادامه نکاتی روانشناسی که می‌تواند در زندگی به افراد صرفه‌جو کمک کند را آورده‌ایم.

- روانشناسی هزینه ها |  از کارت اعتباری خود استفاده کنید : قبل از این که  ذهن خود را درگیر هزینه ها کنید، سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید و با کارت اعتباری خرید خودتان را انجام دهید.

- روانشناسی هزینه ها | برای خود هدف تعیین کنید : با خود هدفی تعیین کنید که مثلا اگر مقداری پول جمع کردید در ازای آن یک خرید هیجان انگیز برای خود انجام دهید. ماشین بخرید. سفر بروید یا هر کار دیگری که باعث خشنودی شما می گردد را انجام دهید. برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی کنید.

- روانشناسی هزینه ها | به آینده فکر کنید : ببینید که اگر از انجام بسیاری از کارها بگذرید و بسیاری از خریدها را انجام ندهید آیا بعدا که به زندگی خود نگاه می کنید از آن لذت برده اید یا نه ؟

- روانشناسی پول | زندگی در لحظه را بیاموزید: تلاش کنید با استفاده از تکنیک هایی نظیر تکنیک های تمرکز زندگی در لحظه را بیاموزید. اگر بتوانید بیشتر در زمان حال از زندگی لذت ببرید دائما به فکر آینده و نگران بی پول شدن نخواهید بود. 


 

سخن آخر روانشناسی

در نهایت باید علم روانشناسی می‌گوید که هر کسی مسئولیت وضعیت اقتصادی حال و آینده خود را دارد. با این حال مدیریت نحوه پول خرج کردن یکی از عوامل بسیار مهم برای موفقیت در زندگی محسوب می شود. و می تواند بر سایر جنبه های زندگی نظیر اوضاع شغلی و وضعیت خانوادگی انسان نیز تاثیر بگذارد. به همین خاطر اگر در زمینه با عادت‌های بدی مواجه هستید، بهتر است که هرچه زودتر از یک مشاور روانشناسی کمک بگیرید تا بتواند سطح کیفی زندگی خود را بهبود ببخشید. 

منبع : وقت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمد ارسالی در

      وقتی درامدت ماهی ۳میلیونه وانارکیلویی ۴۰هزارتومانه برنج کیلویی ۵۰هزارتومان وعدس کیلویی‌۴۸هزارتومانه چطورمیتونیم پول پسندازکنیم البته راهی وجودداره اول نه غذابخوریم نه میوه ونه اجاره مسکن بدیم نه قسط وام بدیم وای خداچقدرپسندازمیکنیم

      • دنیا ارسالی در

        دقیقا موافقم

    • M ارسالی در

      این مطلب خیلی خوبه
      ولی میشه بگین دی ماهی ها هم ولخرجن یا نه
      ممنون

      • ناشناس ارسالی در

        دی ماهی عزیز،جناب عالی بابت چیزی که عشقش رو داری به هیچ وجه قدرت پول خرج نکردن روندا ی

      • ناشناس ارسالی در

        خودم مردادی هستم ودقیقا ولخرجم به شرط اینکه وضع مالیم خوب باشه برایه پول خرج کردن اصلاترمزم عمل نمیکنه

    • Ss ارسالی در

      اسفندی ام
      اشتباه میکنی ۳تا اسفند ماهی از یک خونواده ایم هیچکدوم اینجوری نیستن دوستان اسفندی هم دارم ک اینطور نیستن و خودم بارها تعطیلات رو هم کار کردم ک پول پس انداز کنم/ این حرفا شعره

      • ناشناس ارسالی در

        حتماً اجباری درکاربوده درضمن اسفندی جماعت اهل چاخان کردن هم هستندزیادنمیشه رویه فرمایش شما صحه گذاشت

    • ناشناس ارسالی در

      بله خوب باید هم این مطالب رو بزارین من خودم یک فروردینی هستم ولی هیچ وقت و هیچ وقت ولخرجی نداشتم و همیشه به خاطر ی دندون درد عذابحالا خورد و خوراک بماند کشیدم چون قیمت ها سرسام اور هست

      • ناشناس ارسالی در

        فروردینی جان،هروقت پول داشتی وخرج نکردی شرطه وگرنه دیکته ی ننوشته شده که غلط نداره

    • Banoo ارسالی در

      بله واقعا درسته
      من خیلی وقتا پولامو پس انداز میکنم
      و یه شهریوری ام

    • Amirh ارسالی در

      همش چرت بود من مردادماهیم ولی خصوصیات خودم رو در فروردین دیدم 🖐️👍👍🖐️

    • ناشناس ارسالی در

      من مهر ماهی ام و خسیس نیستم خیلی هم پول خرج میکنم لطفا دروغ نگید

    • ناشناس ارسالی در

      در مورد مردادماه باید گفت عاشق خرید کردن هستند ولی فقط واسه خودشان. خسیس ترین و خودخواه ترینها هستند و به هیچ کس حتی ترحم هم ندارند. اسفندماه هم داریم که روح لطیف دارند ولی در پول خرج کردن خیلی محتاطند

    • ناشناس ارسالی در

      همش چرت هست من یک شهریوری ام و خیلی پول خرج میکنم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه