ارسال به دیگران پرینت

شیوع سویه جدید ویروس کرونا

شناسایی سویه جدید کرونا در بریتانیا، ایتالیا و آلمان؛ ۵

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون، بریتانیا، آلمان، و ایتالیا روز شنبه اعلام کردند مواردی از این سویه جدید در آنها مشاهده شده است.

شناسایی سویه جدید کرونا در بریتانیا، ایتالیا و آلمان؛ ۵

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون، بریتانیا، آلمان، و ایتالیا روز شنبه اعلام کردند مواردی از این سویه جدید در آنها مشاهده شده است.

اسرائیل نیز در همین روز اعلام کرد که مرزهایش را به مدت دوهفته به روی مسافران خارجی می‌بندد.

شناسایی این سویه جدید ویروس کرونا باعث نگرانی جهانی شده است و موجی از ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های سفر در پی داشته و از روز جمعه بر بازارهای مالی اثر گذاشته است.

رویترز می‌گوید، رشد سریع این سویه جدید ویروس کرونا و قابلیت سرایت بالای آن موجب شده است که سرمایه گذاران نگران شوند که اومیکرون روند بهبود و احیای اقتصادی را پس از تقریباً دو سال همه‌گیری جهانی کرونا٬ متوقف کند.

اسرائیل در راستای مقابله با این ویروس جدید شنبه اعلام کرد که ورود کلیه مسافران خارجی به این کشور را به مدت دو هفته تعلیق می‌کند.

شهروندان اسرائیلی که در خارج از این کشور به سر می‌برند٬ می‌بایست به محض ورود سه تا هفت روز قرنطینه شوند.

اسرائیل همچنین اعلام کرده است که از فناوری ردیابی تلفنی ضد تروریسم را برای جلوگیری از گسترش این سویه جدید کرونا از سر می‌گیرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید دو مورد شناسایی شده اومیکرون در این کشور با سفر به جنوب آفریقا مرتبط هستند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفته است که به دلیل شناسایی این سویه جدید، برخی از اقدامات محدودکننده در ارتباط با شیوع کرونا برای افرادی که وارد این کشور می‌شوند به اجرا گذاشته می‌شود.

بوریس جانسون در یک کنفرانس خبری گفت که کسانی که وارد بریتانیا شوند می‌بایست آزمایش و تست دهند و تا زمانی که نتیجه منفی دریافت کنند، باید خود را ایزوله کنند.

نخست وزیر بریتانیا اضافه کرد، افرادی که با مبتلایان به سویه امیکرون تماس داشته‌اند، باید ۱۰ روز قرنطینه شوند.

او تصریح کرد که دولت بار دیگر قوانین مرتبط با استفاده از ماسک در محیط‌های بسته را تشدید خواهد کرد.

قرار است این محدودیت‌ها پس از سه هفته مورد بازبینی قرار گیرند.

همزمان با اقدام سازمان بهداشت جهانی برای قرار دادن سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده»، تلاش‌های جهانی برای مهار این سویه جدید تشدید شده است.

«اومیکرون»، که یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا محسوب می‌شود، برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و از آن زمان در بلژیک، بوتسوانا، اسرائیل و هنگ‌کنگ شناسایی شده است.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و روسیه، آمریکا و کانادا هم اعلام کرده‌اند که ورود مسافران از کشور آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر جنوب آفریقا را تعلیق می‌کنند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ایمنی‌شناسان هشدار داده‌اند که احتمالا اقدامات برخی کشورها جهت اعمال محدودیت‌های سفر برای جلوگیری از انتشار جهانی «اومیکرون» خیلی دیر باشد.

ویروس کرونا از زمانی که دو سال پیش برای اولین بار در مرکز چین شناسایی شد، باعث ابتلا بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان شده و پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را کشته است.

 

هر آن‌چه تاکنون درباره گونه ویروس کرونا امیکرون می‌دانیم

 

گونه جدید ویروس کرونا با نام علمی B.1.1.529 به‌تازگی در آفریقای جنوبی کشف و توسط سازمان بهداشت جهانی با اسم «امیکرون» (Omicron) معرفی شده است. اولین نمونه‌های ابتلا به کرونا امیکرون از ۲۰ آبان در کشور «بوتسوانا» شناسایی شد و در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به اندک اطلاعات در دسترس درباره این سویه داشته باشیم.

 

در حال حاضر مشخص نیست که واکسن‌های موجود تا چه اندازه در برابر گونه کرونا امیکرون موثر عمل می‌کنند. تحقیقات برای کشف پاسخ این سوال در دست انجام قرار دارد، ولی آن‌چه تاکنون می‌دانیم حاکی از آن است که برخی از جهش‌های این سویه احتمالا می‌توانند واکسن‌ها را دور بزنند.

 

«تولیو د اولیویرا» همه‌گیرشناس اهل آفریقای جنوبی توضیح می‌دهد که گیرنده ACE2 در گونه ویروس کرونا امیکرون ۱۰ جهش دارد، در حالی که گونه بتا ۳ جهش و دلتا ۲ جهش داشت. گیرنده ACE2 پروتئینی است که مدخلی برای ایجاد آلودگی در سلول‌های بدن توسط ویروس کرونا ایجاد می‌کند. اولیویرا می‌گوید گونه کرونای امیکرون دارای مجموعه بسیار عجیبی از جهش‌هاست و فقط در پروتئین اسپایک بیش از ۳۰ جهش دارد.

 

به گفته «ریچارد لسلز» متخصص بیماری‌های عفونی، گونه امیکرون شباهت‌هایی به گونه لامبدا و بتا دارد که ذاتا قادر به گریز از سیستم ایمنی بودند. با این حساب، جهش جدید کرونا این ویروس را مسری‌تر از قبل خواهد کرد و احتمالا اثربخشی واکسن‌ها را کاهش خواهد داد.

 

با این وجود، پزشکان و متخصصان مکزیکی به مردم توصیه کرده‌اند که از گونه امیکرون نهراسند و اجازه دهند تا تحقیقات بیشتری درباره این جهش انجام شود. در عین حال، از همه شهروندان خواسته شده تا به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و ادامه واکسیناسیون ادامه دهند.

 

ویروس کرونا امیکرون به‌طور عمده در میان جوانان مشاهده شده است. این سویه تاکنون به آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، چین و بلژیک رسیده. کشورهایی مثل آلمان که از قبل با موج چهارم کووید-۱۹ مواجه شده بودند، با افزایش سخت‌گیری‌ها مانع از ورود مسافران از آفریقای جنوبی می‌شوند تا جلوی ورود امیکرون به این کشور را بگیرند.

 

کمیسیون اروپا هم به دنبال شیوع گونه B.1.1.529 پیشنهاد بستن مرزهای هوایی از جنوب آفریقا را داده است. افزون بر این، سازمان بهداشت جهانی هم گونه امیکرون را به عنوان یک گونه نگران‌کننده توصیف کرده، به این معنا که جهش جدید می‌تواند سرعت شیوع بالاتری داشته باشد، نمونه‌های وخیم‌تری از بیماری کووید-۱۹ را به وجود آورد و اثربخشی واکسن‌ها را کاهش دهد.

 

آسترازنکا، فایزر/بیون‌تک و مدرنا به‌صورت جداگانه در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی میزان اثربخشی واکسن‌های تولید خود روی گونه امیکرون هستند.

منبع : رادیو فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه