ارسال به دیگران پرینت

مهاجرت | عراق | پرواز

سواستفاده سیاسی از مهاجران موجب لغو مجوز کنسول بلاروس در عراق شد

بحران قاچاق مهاجران عراقی از طریق بلاروس و لهستان بعد از کش و قوس های متعدد حالا کار را به جاهای باریک تر کشانده تا وزارت خارجه عراق در اقدام اعتراضی هم مجوز کار کنسول افتخاری بلاروس و هم پروازهای مستقیم بین دو کشور را لغو کند.

سواستفاده سیاسی از مهاجران موجب لغو مجوز کنسول بلاروس در عراق شد

«احمد الصحاف» در گفت و گو با رسانه های روسیه ای و عراقی اعلام کرد «وزارت امور خارجه عراق پروازهای مستقیم با بلاروس را متوقف و مجوز کار کنسول افتخاری آن کشور در عراق را موقتا لغو کرده است.»

 الصحاف این گام را «برای حمایت از شهروندان عراقی در برابر شبکه های قاچاق انسان از طریق بلاروس و لهستان اتخاذ شده است.»

به گفته این مقام عراقی، سفارتخانه های  عراق در مسکو و ورشو در راستای بازگشت داوطلبانه مهاجران معلق در مرزهای روسیه و بلاروس هماهنگی تلاش ها را بر عهده دارند.

به گفته دولت لهستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس به عمد با سازماندهی حرکت پناهجویان عمدتا خاورمیانه ای به مینسک (پایتخت بلاروس) و وعده عبور امن به اتحادیه اروپا در پی تلافی تحریم هایی است که بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) علیه رژیم استبدادی بلاروس اعمال کرده است.

حدود سه ماه پیش، کاردار عراق در کشور لهستان خواهان عدم استفاده از مهاجران عراقی به عنوان برگه ای در کشمکش های بین المللی شد.

همان زمان، وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «حسین منصور الصافی» کاردار عراق در لهستان در نشست ویژه به ریاست رییس جمهوری لیتوانی که از طریق دوربین مدار بسته برگزار شد گفت که مخالف استفاده از مهاجران عراقی به عنوان برگه ای در کشمکش های بین المللی است زیرا این شهروندان عراقی، کاملا با آن چالش ها بیگانه هستند.

وی با اشاره به اینکه مهاجران عراقی و خانواده هایشان در شرایط بدی در اردوگاه های مهاجران به سر می برند ادامه داد که مهاجران عراقی فریب مافیاها را خورده و نیازمند رسیدگی از طرف دو کشور (بلاروس و لیتوانی) هستند.

الصافی افزود که دولت عراق آماده شنیدن پیشنهادهای دولت لیتوانی برای حل مشکل مهاجران عراقی است و آماده تشویق اتباع خود برای بازگشت داوطلبانه به کشور است زیرا مافیاهای قاچاق، آنها را فریب داده و پول های کلانی از آنها گرفته و از آنان به عنوان برگه هایی در کشمکش سیاسی بهره برده در حالی که آنها کاملا بی گناه هستند.

«گیتاناس ناوسیدا» رییس جمهوری لیتوانی نیز در این نشست ویژه که نمایندگانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و کنگو حضور داشتند، از همکاری عراق در قضیه مهاجران غیرقانونی تقدیر کرد؛ پناهجویانی که از طریق بلاروس وارد لیتوانی می شوند.

وی افزود که لیتوانی قوانین بین المللی و حقوق بشر را محترم می شمارد اما در عین حال در دفاع از حاکمیت ملی و مرزهایش و مرزهای اتحادیه اروپا در هنگام تهدید امنیتی، جدی است.

کاردار عراق در پایان این نشست از رییس جمهوری لیتوانی برای سفر به عراق دعوت به عمل آورد.

لیتوانی کشور بلاروس را متهم کرده که با برگه مهاجران غیرقانونی، می خواهد «ویلنیوس» و اتحادیه اروپا را تحت فشار بگذارد.

اتحادیه اروپا نیز پیش از این بغداد را متهم کرده بود که زمینه مهاجرت غیرقانونی اتباع خود را از فرودگاه بغداد به «مینسک» فراهم کرده و از آنجا به صورت غیرقانونی از مرزهای بلاروس وارد لیتوانی می شوند.

براساس گزارش های رسانه ای، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴ هزار مهاجر غیر قانونی از مرز بلاروس وارد لیتوانی شدند که اغلب آنها عراقی هستند.

این رقم از مهاجران در مقایسه با سال گذشته ۵۰ برابر افزایش داشته است.

دولت بلاروس در چهارم اوت گذشته (۱۳ مردادماه ۱۴۰۰) از قتل فجیع یک مهاجر عراقی در نزدیکی مرزهای کشورش با لیتوانی خبر داد و با وجود وعده تحقیق و تفحص در حادثه، هنوز علت قتل این مهاجر عراقی نامعلوم است.

قضیه مهاجران غیر قانونی عراق از طریق بلاروس به لیتوانی در هفته های اخیر باعث تشدید اختلافات بین ویلنیوس و مینسک از یکسو و اتحادیه اروپا و بیلاروس از طرف دیگر شده است، از این رو اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است که جلوی سفر مهاجران غیرقانونی خود را به بلاروس بگیرد.

این وضعیت، سه ماه پیش نیز باعث شد که خطوط هوایی عراق به مدت یک هفته، پروازهای مستقیم خود را از بغداد به مینسک متوقف کند.

 اتحادیه اروپا افزایش یکباره تعداد مهاجران عراقی به بلاروس و انتقال غیر قانونی آنها را به لیتوانی که  عضو اتحادیه اروپا است، بخشی از عملیات انتقامی مینسک دربرابر تحریم های جدیدی دانسته  که این اتحادیه بر بلاروس اعمال کرده است.

لیتوانی در ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۱۷۱ مهاجر غیرقانونی را در حین تلاش برای ورود به داخل مرزهای لیتوانی، نزدیک مرز بلاروس دستگیر کرده که بزرگترین عملیات توقیف مهاجران غیرقانونی در یک روز طی سال جاری میلادی به شمار می رود و اکثر آنها اتباع عراقی هستند.

براساس گزارش ها باندهای قاچاق حدود ۱۵ هزار دلار از هر مهاجر عراقی برای انتقال آنها از مینسک به داخل مرزهای اتحادیه اروپا از طریق خاک لیتوانی پول دریافت کرده اند.

لیتوانی واقع در شمال شرقی اروپا به عنوان یکی از کشورهای کوچک عضو اتحادیه اروپا است که جمعیتی قریب ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارد و از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و در مغرب با دریای بالتیک هم مرز است.

اتباع عراقی در سال های اخیر اهتمام ویژه ای برای سفر به کشورهایی مانند بلاروس و اوکراین نشان داده و بخشی از سرمایه گذاری های خود را در این کشورها انجام داده اند؛ همین امر مراودات تجاری را بین عراق و این گونه کشورها بیشتر کرده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه