ارسال به دیگران پرینت

بارش برف و باران | سازمان هواشناسی | سامانه بارشی

سازمان هواشناسی هشدار داد | بارش باران و برف در ۲۰ استان

طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای نواحی شمال غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش محسوس ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی هشدار داد | بارش باران و برف در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور، نسبت به بارش برف و باران در ۲۰ استان، کاهش دما و امواج ۳.۵ متری در سواحل غربی دریای خزر هشدار داد.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است و برای شهرهای صنعتی و پرجنعیت به‌ویژه در ساعات اولیه روز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

از بعدازظهر امروز به‌تدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و بخش‌هایی از شمال آذربایجان شرقی افزایش ابر و بارش باران انتظار می‌رود.

پنجشنبه با گذر امواج تراز میانی شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر افزایش می‌یابد. در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، لرستان، ایلام، خوزستان و ارتفاعات البرز بارش باران و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  روز جمعه از فعالیت سامانه بارشی در نواحی غرب و جنوب غرب کشور تشدید شده و علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال بوشهر گسترش می‌یابد. در این روز برای دامنه‌های جنوبی البرز  در استان‌های البرز، تهران و سمنان بارش باران گاهی وزش باد پیش بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده به تدریج با حرکت سامانه به سوی شرق در بخش‌هایی از سمنان،‌خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. روز یکشنبه آینده با گذر امواج کم دامنه تراز میانی در ارتفاعات زاگرس ابرناکی و بارش خفیف باران دور از انتظار نیست.

طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای نواحی شمال غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش محسوس 8 تا 12 درجه‌ای دما پیش بینی می‌شود. در این مدت بارش‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به شکل برف و در مناطق جنوب غرب به صورت رگبار و رعدوبرق است.

*توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: عصر چهارشنبه 1400/08/19

زمان پایان: جمعه 1400/08/21

نوع مخاطره: بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید موقتی، در مناطق جنوبی گاهی توام با رعدوبرق، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/08/19 : گیلان، غرب مازندران، شمال و شرق اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی.

پنج‌شنبه 1400/08/20 : گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، البرز، ارتفاعات استانهای تهران، سمنان و گلستان.

جمعه 1400/08/21 : گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، قم، تهران، خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری و جنوب استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، آمادگی راهداری برای برف روبی ، کنترل و بازگشای آبراه‌ها.

*توصیف سامانه: تداوم و تشدید پایداری هوا

زمان شروع: چهارشنبه 1400/08/19

زمان پایان: چهارشنبه 1400/08/19

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده ها، کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: تهران و کرج

اثر مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌ها به شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی بویژه در مناطق پر رفت و آمد و صنعتی در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک).

توصیه: مدیریت جهت کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید به عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌های سنی، اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز.

*توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج و سرعت باد

زمان شروع: عصر چهارشنبه 1400/08/19

زمان پایان: عصر جمعه 1400/08/21

نوع مخاطره: مواج شدن دریا، در مناطق ساحلی نیمه غربی دریای خزر تا 3.5 متر و در نیمه شرقی دریای خزر تا 2.5 متر.

مواج شدن دریا در مناطق فراساحلی نیمه غربی دریای خزر تا 5 متر و در نیمه شرقی دریای خزر تا 4 متر.

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: تعطیلی فعالیت های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی بویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

*توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: عصر پنج‌شنبه 1400/08/20

زمان پایان: جمعه 1400/08/21

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و تا ۲.۵ متر در فراساحل.

منطقه اثر: شمال و غرب خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط  فعالان دریایی.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • احمدی ارسالی در

      سلام نویسنده در قسمت شروع و پایان اشتباه نوشته
      زمان شروع: چهارشنبه 1400/08/19

      زمان پایان: چهارشنبه 1400/08/19

    • ناشناس ارسالی در

      شکر خدایا بابت رحمت ات

    • ناشناس ارسالی در

      سلام، چرا هواشناسی میگه شمال استان فارس بارانی بعدش میگه نه بارانی نیست چرا باید پیش بینی هواشناسی ما اینقدر ضعیف باشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه