ارسال به دیگران پرینت

موسسه فرهنگی- هنری «هنر فردا» برگزار می‌کند؛

دوره فلسفه زیبایی | استاد: دکتر علی پورمحمدی

این دوره، در دو ترم با عناوین «متافیزیک زیبایی» و «هرمنوتیک زیبایی» برگزار می‌شود و ضمن معرفی آراء مهمترین متفکرین و فلاسفه در این دو مبحث، دیدگاه‌های آنها در خصوص مفهوم و کاربرد زیبایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

دوره فلسفه زیبایی | استاد: دکتر علی پورمحمدی

متافیریک زیبایی، هرمنوتیک زیبایی

این دوره، در دو ترم با عناوین «متافیزیک زیبایی» و «هرمنوتیک زیبایی» برگزار می‌شود و ضمن معرفی آراء مهمترین متفکرین و فلاسفه در این دو مبحث، دیدگاه‌های آنها در خصوص مفهوم و کاربرد زیبایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در ترم اول، نظریه زیبایی در یونان باستان و به‌ویژه نزد افلاطون تشریح شده و مسائل اساسی آن از جمله نظام مُثُل افلاطونی و جایگاه هنرمند در جمهوری افلاطون و سپس آراء ارسطو درباره محاکات، فضیلت و بوطیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش بعد حکمت مشاء (فارابی و ابن سینا) و تأثیر هنر در مدینه فاضله فارابی، نظریه زیبایی و کمال محسوس ابن سینا، سپس عرفان ابن عربی و نظریه زیبایی، ابداع و پیامبرانگی هنر نزد شیخ اشراق و در آخر زیبایی و وجود از دیدگاه ملاصدرا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش سوم آگوستین و مسیحیت قرون وسطی؛ پیوند معنای زندگی و زیبایی، همچنین کانت و یگانگی سوژه آزاد در آگاهی با ابژه طبیعت و هدف زیبایی تشریح می‌شود. در ادامه آغاز ایدآلیسم در دیدگاه فیخته، آغاز فلسفه هنر و نقش هنر در کنار دین و عقل به عنوان سه مجرای حرکت روح مطلق در جهان در نظریات هگل و در نهایت آراء هولدرلین شاعر پر آوازه آلمانی معرفی خواهند شد.

در ترم دوم این دوره، ضمن بررسی فیلسوفان دوره جدید، به مسائلی از جمله اسطوره، زبان و هندسه فهم در نسبت با زیبایی و هنر پرداخته خواهد شد. در قسمت نخست، فلسفه اسطوره به عنوان کهن الگو در درک ما از زیبایی تشریح می‌شود و در ضمن آن به آراء متفکرانی از جمله شلینگ و فروید اشاره خواهد شد. در قسمت دوم آن به بررسی هرمنوتیک زیبایی و نقش فاهمه در دریافت جهان زیبا پرداخته می‌شود و در ضمن آن به آراء فیلسوفانی همچون نیچه، هایدگر، گادامر و دریدا نیز اشاره خواهد شد. در بخش آخر آراء علامه طباطبایی و تیلیش نیز در باب نسبت هنر و دین به اختصار مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

ترم اول: متافیزیک زیبایی

1 افلاطون و مدینه فاضله بدون هنرمندان

2 ارسطو، محاکات و فضیلت

3 حکمت مشاء و زیبایی به مثابه کمال محسوس

4 آگوستین و مسیحیت قرون وسطا

5 عرفان ابن عربی و نظام اشراق

6 صدرا، زیبایی عارض وجود است

7 کانت، هنر بیرون از عقل محض

8 فیخته و آغاز ایدآلیسم

9 هگل و آغاز فلسفه هنر

10 هولدرلین و هنر رمانتیک

 

- دوره فلسفه زیبایی

- استاد: دکتر علی پورمحمدی

- چهارشنبه ها؛ ساعت 15 الی 17

- تلفن تماس: 02188881092

- تماس در واتس‌اپ و تلگرام: 09981401506 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره اینجا کلیک کنید. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه