ارسال به دیگران پرینت

نوجوانان زیر بار رعایت پروتکل ها نمی روند | دانش آموزان به ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون نرسیده اند

جان دانش آموزان را با عجله در بازگشایی مدارس به بازی نگیرید

یک کارشناس آموزشی با تاکید بر این که کمتر از یک چهارم دانش آموزان بالای 12 سال هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، گفت: در شرایطی که ما به هیچ وجه نباید در بازگشایی مدارس عجله به خرج دهیم و جان دانش آموزان را به بازی بگیریم، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش دچار تعجیل در بازگشایی مدارس شده است. البته به نظر می رسد که تصمیم آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس مقطع متوسطه دوم به‌زودی با مخالفت گسترده والدین دانش آموزان لغو خواهد شد.

جان دانش آموزان را با عجله در بازگشایی مدارس به بازی نگیرید

امروز مرحله اول بازگشایی مدارس اجرا شد و درب مدارس مقطع متوسطه دوم به روی دانش آموزان باز شد. البته با توجه به این که بسیاری از والدین نگران ابتلای فرزندان خود به کرونا هستند، بنابراین بازگشایی مدارس با مخالفت گسترده خانواده های دانش آموزان روبه‌رو شده است. اصرار آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس در شرایطی است که براساس آمارهای دفتر سلامت و تندرستی این وزارتخانه، تا 10 آبان کمتر از 25 درصد دانش آموزان هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که آموزش و پرورش به صورت بی‌جایی در بازگشایی مدارس عجله دارد. البته نباید فراموش کرد که بازگشایی مدارس براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می شود. 

اصرار بر بازگشایی مدارس با وجود پوشش نامطلوب واکسیناسیون 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ظاهرا در برای مسئولان آموزش و پرورش روی یک پاشنه می چرخد و با وجود این که کارشناسان آموزشی و بهداشتی بارها نسبت به تعجیل این وزارتخانه در بازگشایی حضوری مدارس هشدار داده اند، اما براساس اظهارات علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، از امروز تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم باید به مدرسه بروند و آموزش حضوری در تمام مدارس مقطع متوسطه اول و ابتدایی نیز احتمالا از اول آذر برقرار خواهد شد. 

این عجله مسئولان آموزش و پرورش در بازگشایی حضوری مدارس اما در شرایطی صورت می گیرد که براساس آمارهای رسمی دفتر سلامت و تندرستی این وزارتخانه، حدود 85 درصد دانش آموزان 12 تا 18 ساله یک دُز و تنها حدود 24 درصد دانش آموزان این بازه سنی دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. البته این آمار مربوط به تاریخ 10 آبان است و در روزهای بعدی به‌روزرسانی نشده است. 

در چنین شرایطی، با توجه به این که رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای دانش آموزان بسیار دشوار به نظر می رسد، کارشناسان آموزشی معتقدند با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در روزهای اخیر و هشدارها درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا در آینده ای نزدیک، حتی در صورت اصرار دولت بر بازگشایی حضوری مدارس، بخش زیادی از والدین، فرزندان خود را به مدرسه نخواهند فرستاد. 

در واقع، با توجه به این که آموزش و پرورش هیچ تضمینی برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مدارس ارائه نکرده و البته ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون نیز به هیچ وجه در میان دانش آموزان حاصل نشده است، به نظر می رسد از همین روز باید شاهد نبردی میان آموزش و پرورش و والدین بر سر کشاندن دانش آموزان به مدرسه یا نگه داشتن آنها در خانه باشیم. 

آسیب های ناشی از بازگشایی زودهنگام، بیشتر از تعطیلی مدارس است 

این نکته ای است که دکتر راشد نظری، کارشناس آموزشی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: درست است که در دو سال گذشته بخش زیادی از دانش آموزان کشور به واسطه عدم دسترسی به امکانات آموزش مجازی یا کیفیت پایین این آموزش ها دچار افت تحصیلی شدند، اما با توجه به این که پوشش واکسیناسیون دانش آموزان هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است، بازهم آسیب های بهداشتی ناشی از تعجیل در بازگشایی مدارس، بیشتر از معایب تداوم تعطیلی آموزش های مجازی است. این در حالی است که متاسفانه وزارت آموزش و پرورش دچار تعجیل در بازگشایی مدارس شده است. 

وی افزود: متاسفانه هنوز در هیچ کشوری واکسن تخصصی کرونا برای کودکان و نوجوانان ساخته نشده است و تمام کشورها از جمله ایران به صورت آزمایشی از واکسن های بزرگسالان برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا استفاده می کنند. با وجود این که قطعا دریافت واکسن کرونا در شرایط کنونی بسیار بهتر از عدم دریافت آن است، اما این روزها همین مساله به یک نگرانی بزرگ در برخی والدین تبدیل شده و به همین دلیل است که هنوز بیش از 10 درصد دانش آموزان 12 تا 18 ساله کشور واکسن کرونا دریافت نکرده اند. 

دانش آموزان به ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون نرسیده اند 

نظری با اشاره به آمار آموزش و پرورش مبنی بر این که کمتر از 25 درصد دانش آموزان بالای 12 سال هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، اظهار داشت: متخصصان بهداشتی بارها تاکید کرده اند که ایمنی حاصل از واکسیناسیون بین 2 تا 4 هفته بعد از دریافت دُز دوم واکسن ایجاد می شود. این در حالی است که ایمنی حاصل از دریافت واکسن در یک چهارم دانش آموزان بالای 12 سال ایجاد نشده است و به همین دلیل، بازگشایی دبیرستان ها بسیار زودهنگام به نظر می رسد. 

این کارشناس آموزشی ادامه داد: متخصصان بهداشتی همچنین تاکید کرده اند که با توجه به سرایت پذیری بالای کرونای دلتا، باید حداقل 90 درصد یک جامعه واکسن کرونا را دریافت کنند و 2 تا 4 هفته از واکسیناسیون آنها بگذرد، تا خیال ما از دور هم جمع شدن افراد آن جامعه تا حدی راحت باشد. بنابراین در شرایطی که هنوز یک چهارم دانش آموزان بالای 12 سال نیز واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند، پس حتما بازگشایی زودهنگام دبیرستان ها، به نوعی فرستادن دانش آموزان دبیرستانی به دل خطر محسوب می شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که بخش زیادی از والدین از همین حالا مخالف بازگشایی حضوری مدارس هستند، بنابراین به نظر می رسد که تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس مقطع متوسطه دوم به‌زودی با مخالفت گسترده مردم لغو خواهد شد. 

نوجوانان زیر بار رعایت پروتکل ها نمی روند 

در این میان البته باید توجه داشت که سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که با توجه به ضربه شدیدی که نظام آموزشی و دانش آموزان سراسر دنیا از تعطیلی مدارس در ایام شیوع کرونا متحمل شده اند، بنابراین بهتر است که کشورها حتی الامکان شرایط بازگشایی حضوری مدارس را فراهم کنند.

در ایران نیز سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس آمار داد که حداقل 3.5 میلیون دانش آموز به امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند و براساس اظهارات بسیاری از کارشناسان آموزشی، سایر دانش آموزان نیز به دلیل کیفیت پایین آموزش های حضوری در دو سال گذشته با افت شدید تحصیلی مواجه شده اند. 

نظری ضمن اشاره به این مسائل تاکید کرد: اصل تلاش بر بازگشایی حضوری مدارس اشتباه نیست، ولی ما هیچ گاه نباید در این کار عجله به خرج دهیم و جان دانش آموزان را به بازی بگیریم. بنابراین به نظر می رسد تا زمانی که پوشش واکسیناسیون دانش آموزان به سطح مطلوبی نرسد، بازگشایی حضوری مدارس حتی در مقطع متوسطه دوم زودهنگام به نظر می رسد و مسئولان ما حتما باید چند هفته دیگر برای بازگشایی مدارس صبر کنند. 

این کارشناس آموزشی ادامه داد: مسئولان آموزش و پرورش خودشان بهتر از همه می دانند که به هیچ وجه امکان رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود ندارد، زیرا اساسا پروتکل ها به گونه ای هستند که بخش زیادی از کودکان و نوجوانان نمی توانند آنها را در تمام طول روز رعایت کنند. بنابراین تا زمانی که ما با استفاده از یک واکسن کارآمد، تمام کودکان و نوجوانان خود را در برابر کرونا واکسینه نکرده ایم، نباید آنها را به دل خطر بفرستیم. 

وی در پایان تصریح کرد: نوجوانان اساسا مبارزه طلب هستند و به ندرت زیر بار توصیه ها و دستورالعمل‌ها می روند. بنابراین این که ما انتظار داشته باشیم از امروز که دبیرستان ها بازگشایی شده اند، تمام دانش آموزان دبیرستانی پروتکل ها را رعایت کنند، انتظار کاملا بی‌جایی است و بهتر است مسئولان آموزش و پرورش همین امروز درباره تصمیم عجولانه اخیر خود کمی تامل کنند.

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه