ارسال به دیگران پرینت

واردات ۷ میلیارد دلاری کالا از طریق ته لنجی و ملوانی! | ضرورت تصویب قوانین جدید برای ساماندهی واردات ته‌لنجی

واردات کالا با مجوز ته‌لنجی، اما با حجم یک کشتی!

هاشمی گفت: سقف تعیین شده برای واردات ته‌لنجی رعایت نمی‌شود به همین دلیل وجهه قانونی خود را از دست داده و عملاً قاچاق محسوب شود.

واردات کالا با مجوز ته‌لنجی، اما با حجم یک کشتی!

عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به صدور برخی مجوز‌های وارداتی نظیر ته‌لنجی، مرزنشینی، پیله‌وری، مناطق آزاد و سایر رویه‌ها از جانب وزارت کشور، گفت: این مجوز‌ها به صورت قانونی و برحسب ملاحظاتی اعم از کمک به وضعیت اقتصادی مناطق مرزنشینی و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات سیاسی و امنیتی صادر می‌شود.

وی افزود: در تعریف این مجوز‌ها برای هرکدام از رویه‌ها، سقف وارداتی مشخصی پیش‌بینی شده است، اما متأسفانه این سقف مصوب در واردات به شیوه ته‌لنجی و سایر رویه‌ها رعایت نمی‌شود و همین امر موجب شده است تا این شکل از واردات، وجهه قانونی خود را از دست بدهد و عملاً به عنوان واردات کالای قاچاق محسوب شود.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر مافیای واردات ته‌لنجی، به خوبی از خلأ قانون واردات به این شیوه مطلع بوده و با در دست داشتن مجوز و برگه سبز، بسیار هوشمندانه درحال دور زدن قانون هستند و در نتیجه این تولیدکنندگان هستند که با تداوم این وضعیت متضرر می‌شوند، به همین خاطر نظارت جدی‌تری بر استثنائات تجاری ضروری به نظر می‌رسد.

تضییع حقوق لنج‌داران و ملوانان با واردات به شیوه ته‌لنجی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه مافیای واردات ته‌لنجی حقوق ملوانان را هم تضییع می‌کنند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه سود زیادی عاید ملوانان و لنج‌داران نمی‌شود و اکثر سود آن در جیب مافیای واردات ته‌لنجی و تاجرانی می‌رود که به صورت سازمان‌دهی شده و سیستماتیک در حال دور زدن قانون هستند.

هاشمی با اشاره به ضرورت حضور ایران در بازار جهانی لوازم خانگی، گفت: برای این امر باید چشم‌انداز‌های کلان داشته باشیم؛ در صورت توسعه صادرات می‌توان فضای اقتصادی کشور را نیز بهبود بخشید.

وی افزود: تقویت صنعت لوازم خانگی کشور در استاندارد‌های کمی و کیفی طی سال‌های آتی می‌تواند تولیدات داخلی را از گزند آزاد‌شدن مرز‌ها و یا عدم نظارت بر واردات بی‌رویه از طریق استثنائات تجاری در آینده، بیمه کند؛ اما باید پذیرفت که شرایط تحریمی، افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه موجب شده است تا وضعیت تولید در صنایع پایین دستی با مشکلات زیادی مواجه شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص لزوم ساماندهی واردات به شیوه ته‌لنجی، اظهار داشت: در کنار این راهکار‌های نظارتی، بایستی به لزوم رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی نیز توجه داشت. اما بایستی حتما به این نکته اشاره کرد که تا زمان قرار گفتن ایران در زنجیره تأمین جهانی، نظارت دستگاه‌های متولی بایستی به شکل دقیق‌تری انجام بگیرد.

ضرورت تصویب قوانین جدید برای ساماندهی واردات ته‌لنجی

وی با بیان اینکه تجار با مجوز ته‌لنجی در حال واردات کالا با حجم یک کشتی هستند، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم وزارت صمت با واردات از طریق ته‌لنجی مخالف است، اما در مقابل وزارت کشور بنابر ملاحظات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، این رویه را برای کشور ضروری می‌داند؛ اما به نظر می‌رسد که باید قوانین سفت‌وسخت‌تری برای واردات از این طریق وضع شود و از آن مهم‌تر بر اجرای دقیق این مقررات نظارت شود.

هاشمی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان لوازم خانگی، افزود: فرامین اخیر رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که پیشرفت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و رفاهی مردم در گروی رشد تولید ملی است و تنها راه‌حل تحقق آن افزایش کمی و کیفی تولید داخلی و نظارت بر عدم ورود کالای قاچاق به کشور است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان با اشاره به ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت جامعه دانشگاهی، نخبه و علمی کشور برای توسعه صنعت لوازم خانگی، گفت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با همکاری صنایع مختلف اقدامات لازم را در خصوص توسعه بازار‌های صادراتی، ارتقاء کیفیت و ارائه بهتر خدمات پس از فروش در کشور انجام دهد.

واردات ۷ میلیارد دلاری کالا از طریق ته لنجی و ملوانی!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است، اما هنوز هم برند‌های خارجی حضور فعالی در بازار ایران دارند؛ شواهد حاکی از آن است که عمده قاچاق لوازم خانگی از مرز‌های جنوب کشور تحت پوشش کالای ته‌لنجی و ملوانی وارد بازار می‌شود.

به گفته معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کل کالایی که از طریق ته لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود حدود ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ مصطفی پورکاظم شایسته معتقد است که بخش عمده‌ای از لوازم خانگی قاچاق از مرز‌های جنوبی کشور وارد شده که حجم آن نزدیک به ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

وفور کالا‌هایی که از زمان ممنوعیت واردات آن‌ها بیش از ۳ سال گذشته است، نشان می‌دهد که بازنگری و ساماندهی مبادلات تجاری غیر‌شفاف از جمله رویه‌های ته‌لنجی و تعاونی‌های مرز‌نشینی ضروری است. در همین راستا، ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به استان بوشهر گفته بود که ملوانان باید بدانند چه کسی، چه میزانی، چه کالایی و با چه شرایطی را می‌توانند وارد کنند؛ به عبارت دیگر وی خواستار تدقیق مقررات و تعیین حدود مشخص برای واردات کالا از طریق ته‌لنجی است. حال باید منتظر ماند تا نتیجه ضرب‌الاجل رئیس جمهور برای ساماندهی واردات ملوانی و ته‌لنجی مشخص شود.

البته ارائه هر طرح جدیدی برای ساماندهی واردات ته‌لنجی، می‌بایست دربردارنده برنامه‌های میان‌مدت و طولانی مدت برای تأمین معیشت مرزنشینان و مردم ساحل نشین باشد؛ چراکه منبع درآمد و معیشت بسیاری از مردم در این مناطق وابسته به مبادلات تجاری ته‌لنجی بوده و نمی‌توان با ممنوعیت یکباره این استثنائات تجاری، معیشت و زندگی روزمره مردم را مختل کرد.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه