ارسال به دیگران پرینت

از ماسک درست در زمان درست استفاده کنید

این ماسک‌ها همینطور در برابر تنفس بازدمی فرد ماسک زننده هم از ما محافظت می‌کند؛ بنابراین بهترین نوع ماسک برای افراد ناقل، مشکوک یا بیمار است.

از ماسک درست در زمان درست استفاده کنید

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و برخلاف تصور عموم نحوه استفاده از آن مهم است در غیر این صورت؛ نه تنها کاربرد مثبت نداشته که انتقال دهنده ویروس هستند.

فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ماسک‌ها انوع مختلفی دارند؛ چهار نوع از پرکاربردترین ماسک‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند شامل؛ ماسک پارچه‌ای، ماسک جراحی سه لایه، ماسک FFP۲  و ماسک N۹۵ هستند.

وی با اشاره به کاربرد ماسک‌های پارچه‌ای، افزود: این مدل ماسک‌ها که قابل شستشو هستند، شاید کمترین مقاومت را در برابر ویروس داشته باشند، اما بسیار کارا و مفید هستند مخصوصا وقتی دسترسی به سایر انواع ماسک نباشد.

این داروساز بیان کرد: اگر این ماسک‌ها را در خانه تهیه می‌کنید دقت داشته باشید حتما سه لایه داشته باشند و از پارچه‌هایی که بعد شستشو تغییر سایز ندهند استفاده کنید؛ این ماسک‌ها چون گیره بینی ندارند حتما به یاد داشته باشید سایزش را طوری تنظیم کنید که تا بالای بینی و زیر چانه و دو طرف صورت را کاملا بپوشاند.

شمشیرگران با اشاره به کاربرد ماسک جراحی یا ماسک پزشکی، افزود: این ماسک‌ها سه لایه دارند؛ لایه داخلی یا هیدروفیلیک که در تماس با دهان و بینی است و آب،عرق و ذرات تنفسی را جذب می‌کند؛ لایه وسطی یا فیلتر که برای فیلتر کردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های هم اندازه با باکتری طراحی شده است و لایه سوم یا لایه هیدروفوبیک که مایعات و قطرات تنفسی، خون و آب را پس می‌زند.

وی ادامه داد: این ماسک‌ها برای محافظت در برابر ذرات بزرگ و قطرک‌های عفونی معلق در هوا و قطرات تنفسی سایر افراد طراحی شده‌اند؛ این ماسک‌ها همینطور در برابر تنفس بازدمی فرد ماسک زننده هم از ما محافظت می‌کند؛ بنابراین بهترین نوع ماسک برای افراد ناقل، مشکوک یا بیمار است.

این داروساز بیان کرد: اکثر این ماسک‌ها گیره بینی دارند که برای بهتر فیکس شدن روی صورت طراحی شده و حتما ابتدا گیره را روی بینی گذاشته و براساس سایز بینی خود قالب گیری کنید و بعد بندهای ماسک را پشت گوش بیاندازید؛ نکته دوم اینکه اکثر این ماسک‌ها یک طرف رنگی دارند(آبی، صورتی یا سبز)؛ حتما طرف رنگی باید به سمت بیرون باشد در غیراین صورت ماسک را برعکس زدید و بیشتر قطرات موجود در هوا را جذب می‌کند.

شمشیرگران با بیان اینکه در ضمن این مدل ماسک‌ها یکبار مصرف هستند و بعد هر بار مصرف باید دور انداخته شوند مگر این که از قانون پنج روز یا هفت روز یک بار استفاده شود، یادآور شد: این مدل ماسک‌ها به هیچ عنوان نباید چه با آب چه الکل و چه هر مایع دیگری خیس شوند در این صورت تمام محافظت خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به کاربرد ماسک‌های FFP۲، افزود: این مدل ماسک‌ها برای ذراتی با قطر ۲ تا ۵ میکرون مناسب بوده و تا ۹۴ درصد فیلتراسیون دارند و ماسک‌های N۹۵ که بیشتر مخصوص کادر درمان و کسانی است که مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا سروکار دارند تا ۹۵ درصد محافظت ایجاد می‌کنند و ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون را سد می‌کنند و غیر مقاوم نسبت به ذرات روغنی هستند.

این داروساز بیان کرد: ماسک‌های N۹۵ و FFP۲ تا هشت ساعت محافظت پایدار ایجاد می‌کنند و چفت شدگی خوبی روی صورت داشته و هوای دم هم از آن‌ها نشت نمی‌کند، اما برای بیماران و افراد مشکوک اصلا مناسب نیستند؛ بر روی این ماسک‌ها دریچه‌ای(سوپاپ) قرار دارد که اشتباها به آن فیلتر می‌گویند؛ این دریچه برای تسهیل عمل بازدم است و این یعنی هوای بازدم را فیلتر نمی‌کند و اگر کسی مبتلا باشد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؛ پس از این ماسک‌ها استفاده نکنید یا اگر هم استفاده می‌کنید حتما روی آن یک ماسک جراحی ساده بزنید تا هوای بازدمی شما را فیلتر کند.

شمشیرگران با بیان اینکه در واقع این ماسک‌ها برای کادر درمان طراحی شده و نیازی نیست که افراد عادی در جامعه و اماکن پرتردد از آن استفاده کنند و در این موارد ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی توصیه می شوند؛ افزود: قبل استفاده از ماسک‌ها حتما دست‌ها را بشویید و توجه کنید که به سطح داخلی ماسک تماس نداشته باشند.

وی یادآور شد: در طول زمان استفاده از ماسک از تماس دست‌ها با سطح بیرونی آن  و جابه جایی آن اجتناب کنیم چراکه سطح خارجی ماسک آلوده ترین قسمت آن بوده که همه آلودگی‌ها را جذب می‌کند و اگر هم مجبور به تماس دست‌ها با ماسک شدید حتما بعد از آن دست‌ها را بشویید.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه