ارسال به دیگران پرینت

لشکرسازی و شبکه‌سازی در فضای مجازی اولویت اصلی نیروهای مسلح ایران است

نگاهی به گفت‌وگوی مهم مسوول فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح با یک نشریه سپاهی درباره روش سازمان‌دهی ارتش سایبری در فضای مجازی

لشکرسازی و شبکه‌سازی در فضای مجازی اولویت اصلی نیروهای مسلح ایران است

-  چند ماه پیش ویدئوی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد نیروهای موسوم به افسران جنگ نرم یا لشکر سایبری یا هم نام دیگری، یک موضوع و توییت را چگونه به موضوع داغ توییتر تبدیل می‌کنند؛ شیوه‌ای که فرد‌ حاضر در ویدئو از آن به عنوان «عملیات لایک‌ریزی» یاد می‌کرد.

- اگر شخصی سابقه حضور چندین ساله در فضای مجازی را داشته باشد، تغییرات در آرایش کاربران ناشناس فضای مجازی برایش کاملا روشن است.

- برای مثال در توییتر، کاربرانی با اسامی مستعار و دنبال‌کنندگان زیاد و رویکردی اصطلاحا ارزشی، که در بعضی بزنگاه‌ها با توییت‌هایشان که گویا در جایی پشت یکی از جبهه‌های جنگ نرم هماهنگ شده، خط را به پیاده نظامشان در تویتتر می‌دهند و آنها هم هجمه و حمله را در حجم بالا آغاز می‌کنند.

- این بی‌نام و نشان‌های پر فالوور، بعضا انگار دسترسی‌های خاصی هم به اطلاعاتی خاص دارند. پیاده نظام‌شان هم غالبا با اسامی مستعار و عکس‌ها و علایم مشترک مانند یک پرچم قرمز در کنار اسم‌شان دیده می‌شوند.

- از سوی‌ دیگر پشتیبانی این اکانت‌ها از یکدیگر نشان‌دهنده برنامه‌ریزی و سازماندهی شدن آنها‌ است.

- حالا حمید جعفری، مسوول مرکز فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با نشریه صبح صادق، متعلق به معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، اطلاعاتی کلی درباره شیوه سازماندهی لشکرهای سایبری و مجازی تحت نظر نیروهای مسلح ارائه کرده.

-او گفته که «ساختار مرکز فضای مجازی نیروهای مسلح مشتمل بر مدیریت‌های اطلاعات راهبردی، عملیات راهبردی، پژوهش راهبردی، آموزش و فناوری‌های راهبردی و طرح و برنامه و اشراف است که هر یک از این مدیریت‌ها با مأموریت و شرح وظایف مشخص در سطح راهبردی کلان در عرصه فضای مجازی ایفای نقش می‌کنند».

- این مقام ارشد نیروهای مسلح، از «سازمان‌های چهارگانه نیروهای مسلح» صحبت کرده که به گفته او، «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده‌ای در فضای مجازی دارند که در سال‌های اخیر به دلیل هماهنگی و همگرایی بیش‌تر بین آن‌ها، شاهد ارتقای توان و قوت فضای مجازی هستیم». البته جعفری از این سازمان‌ها نامی نبرده ولی احتمالا منظورش وزارت دفاع، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی باشد.

- او گفته «با راه‌اندازی شورای راهبردی فضای مجازی در سطح ستاد کل نیروهای مسلح با حضور همه سازمان‌های مختلف، سعی شده هم‌افزایی و هماهنگی نسبی میان این ظرفیت‌ها ایجاد شود».

- جعفری نخستین اولویت سازمان متبوعش در فضای مجازی را این‌گونه شرح داده: «لشکرسازی و شبکه‌سازی در جنگ نرم به منزله اولویت اصلی و محوری اقدامات سازمان‌ها در این زمینه مطرح شده و سازمان‌های نیروهای مسلح موظف هستند ساختار و سازمان رزم پویا، منعطف، مناسب و متناسب با مأموریت و وظایف ذاتی خود، طراحی و پیاده‌سازی کنند».
- مسوول مرکز فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح گفته «با توجه به ویژگی‌های عرصه نبرد مجازی و حضور عامه مردم و بسیجیان در این مبارزه، مدل آتش به اختیار بسیار مناسب به نظر می‌رسد».
- به گفته او راهکارها برای «تحقق فرامین فرمانده معظم کل قوا و آمادگی برای حضور در جهاد تبیینی در فضای مجازی مستلزم مقدمات ذیل است»:
ـ لشکرسازی، شبکه‌سازی و جبهه‌سازی افسران جنگ نرم
ـ ارتقای سطح سواد فضای مجازی و رسانه‌ای کارکنان و مخاطبان نیروهای مسلح
ـ آرایش جبهه خودی در بسترهای سالم و امن فضای مجازی و صیانت از نفوذ و تسلط دشمن بر افکار عمومی جامعه در فضای مجازی
ـ حضور هوشمندانه و مبتکرانه افراد تأثیرگذار در سکوهای مجازی دشمن(جبهه دشمن) برای شکست انحصار رسانه‌ای استکبار
ـ طراحی و پیاده‌سازی عملیات‌های شناختی آفندی و پدافندی(اقناع‌سازی و تاب‌آوری اجتماعی)
- او از وضعیت فضای مجازی ابراز تاسف کرده و گفته «متأسفانه امروزه شاهد فقدان استقلال و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی کشور هستیم و تا زمان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید مردم کشورمان در زمین مجازی بیگانگان و با رعایت قوانین و قواعد آنها به صورت کاربر اجاره‌ای فعالیت کنند».

- مسوول مرکز فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح همچنین به ریزش‌های این مسیر هم اشاراتی داشته: «متأسفانه نگاه بخشی و ناقص به حوزه سواد رسانه‌ای سبب شده تعدادی از فرماندهان و افسران جنگ رسانه‌ای بعد از مدتی دچار اشتباه و بعضاً استحاله شده و در طی مسیر با خط ولایت فاصله پیدا کنند».

 

منبع : روزآروز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه