ارسال به دیگران پرینت

رئیسی | معاون اقتصادی و دبیر ستاد اقتصادی دولت

سکاندار اقتصادی دولت مخبر است یا محسن رضایی؟

رئیس‌جمهور بالاخره به‌صورت قاطع اعلام کرد‌ مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت «محمد مخبر» معاون‌اول او‌ خواهد بود. ابراهیم رئیسی شنبه‌شب در اولین گفت‌وگوی زنده‌ تلویزیونی خود به‌عنوان رئیس دولت عنوان کرد که همه بخش‌ها، کار را با معاون‌اول ‌هماهنگ خواهند کرد تا طرح‌ها و بحث‌های مختلف با آهنگ واحدی در دولت چیده شود.

سکاندار اقتصادی دولت مخبر است یا محسن رضایی؟

 او گفته در رأی اعتماد وزیران در مجلس هم این را اعلام کرد زیرا معاون‌اول دولت، قدرت بیشتری از حیث قانونی دارد و تیم اقتصادی می‌تواند هماهنگ با او کار کند و ستاد اقتصادی هم در جریان کار قرار خواهد گرفت. شایعه اختلاف‌نظر در تیم اقتصادی دولت بعد از آن بیشتر شد که رئیس‌جمهور در حکمی محسن رضایی را به‌عنوان معاون اقتصادی و دبیر ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرد تا این‌گونه به نظر بیاید که قرار است برنامه‌های اقتصادی دولت زیر نظر دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد تا رئیس سابق ستاد اجرائی فرمان امام.

هر‌چند در جلسات اقتصاد دولت، رضایی و مخبر در کنار هم می‌نشینند اما این تصور وجود دارد که هر‌کدام از این دو خود را متولی برنامه‌های اقتصادی دولت بدانند، عدم حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسات هفته گذشته ستاد اقتصادی نیز به این امر دامن زد، با‌این‌حال جماران نوشت که علت غیبت محمد مخبر کسالت جزئی بوده است و او در جلسه شنبه حضور داشته و از رئیس‌جمهور دو دستور اقتصادی هم دریافت کرده که نشان از این است که رئیسی سکان کشتی اقتصادی کشور را به مخبر سپرده است.

ابراهیم رئیسی وعده‌هایی نیز درباره مبارزه با فساد داده بود که درباره آنان گفت: «روز اول دولت به همه همکاران اعلام کردم که منافذ و بسترهای فساد را شناسایی کنند و این کار باید یک کار ویژه در دولت دنبال شود. قبل از شروع به کار رسمی دولت هم به دوستان و کارگروه‌هایی گفته بودم این کار را پیگیری کنند تا به‌عنوان یک منشور مبارزه با فساد در دولت مورد توجه قرار گیرد. ان‌شاءالله تا چند روز آینده، جزئیات این منشور به اطلاع تمام دولتمردان و نخبگان و مردم خواهد رسید».

او همچنین از اعتماد آسیب‌دیده مردم گفت و عنوان کرد: «راه بازسازی اعتماد مردم، آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌ای که داده شده را با صداقت پیگیری کنند و اگر محقق نشد، دلایل تحقق‌نیافتن آن را برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند. مردم باید صادق‌بودن سخن دولت را احساس کنند. در این زمینه، بعد از توکل به خدا به همکاری مردم سخت امیدوارم. معتقدم مردم، نخبگان و دانشگاهیان خودشان همکاری خواهند کرد. در این مدت هم، اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرهنگی و حوزوی زیادی، با نوشتن نامه‌ها و طومارهایی و بدون داشتن هیچ درخواست مادی، برای همکاری با دولت اعلام آمادگی کردند».

برنامه‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی در دوران تبلیغات انتخاباتی نشان از آن داشت که او وعده‌های بزرگی به مردم داده است که یکی از آنها ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است. او در این‌باره گفت: «با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد و به آنان درباره اقدامات انجام‌شده گزارش خواهیم داد، وعده داده‌شده درباره ساخت مسکن باید عملی و اجرائی شود؛ زیرا ما بیش از یک‌میلیون مسکن در هر‌سال نیازمندیم».  اینکه او چگونه منابع مالی وعده‌های خود را تأمین خواهد کرد تا شاخص‌های اقتصادی به هم ‌نخورد، پرسشی بود که رئیسی در پاسخ به آن گفته: مغز متفکر و قوه عاقله‌ای که باید در این زمینه اندیشه کند، جمعی از درون و بیرون دولت هستند که این جمع در این یک ماه، مسائل مختلف را بررسی و پس از پایان کار، موارد را در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌کنند و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و مردم هم در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند». او طعنه‌ای نیز به حسن روحانی زد و گفت: «تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بیدار شوند ببینند تصمیمی گرفته شده که اصلا از آن مطلع نیستند. غیابی درباره بازار تصمیم نمی‌گیریم و حتما با بازار مشورت می‌کنیم».

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه