ارسال به دیگران پرینت

جمهوری‌خواهان آمریکا از هم می‌پاشند؟

خراسان رضوی استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: این روزها فعالیت‌های کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان نیز با وقفه مواجه شده و از این منظر این وقفه به حزب جمهوری خواه ضربه می‌زند.

جمهوری‌خواهان آمریکا از هم می‌پاشند؟

دکتر احمد فاطمی‌نژاد  در خصوص اتفاقات اخیر پیرامون سلامت ترامپ اظهار کرد: بیماری ترامپ واقعه مهم و تاثیرگذاری در انتخابات آمریکاست اما اینکه انتخابات به کدام سمت و سو می‌رود، خیلی مشخص نیست زیرا باید تا روزهای آینده صبر کرد تا ببینیم وضعیت ترامپ به کجا می‌رسد.

وی ادامه داد: سناریوهای مختلفی در این خصوص مطرح است و در سطح بین‌الملل نیز این مساله طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است. یکی از سناریوها این است که شاید اساسا این مریضی یک نمایش بیماری است و واقعیت ندارد؛ به این دلیل  که ترامپ بتواند افکار عمومی را تحریک کند، تحت تأثیر قرار دهد و از این مساله در راستای جذب آرا و حمایت‌ها استفاده کند. همچنین از این سناریو می‌تواند در تقویت موضعش در انتخابات استفاده کند. البته این سناریو امری ممکن است و می‌تواند بدبینانه باشد زیرا اغلب شواهد حاکی از آن است که بیماری دونالد ترامپ واقعی است.

فاطمی‌نژاد اضافه کرد: دومین سناریویی که می‌توان مطرح کرد، این است که این بیماری باعث شود ترامپ نتواند به کار خود ادامه دهد که این موضوع نیز می‌تواند بر انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی آمریکا در صورتی که رئیس‌جمهور نتواند به کار خود ادامه دهد، معاون اول او به عنوان جانشین، مسئولیت کارها را عهده‌دار است. در صورتی که ترامپ نتواند به کار خود ادامه دهد، معاون اولش، مایک پنس، جایگزین او می‌شود و می‌تواند در انتخابات نیز شرکت کند. اگر این اتفاق بیفتد، شوک جدیدی به فضای سیاسی این کشور وارد می‌شود زیرا طبیعی است که مایک پنس جایگاه، جذابیت و نفوذ ترامپ را ندارد و بخش زیادی از طرفداران ترامپ قابل انتقال به مایک پنس نیستند.

فاطمی‌نژاد خطرنشان کرد: مایک پنس شخصی محافظه‌کار بوده که روحیاتش متفاوت با ترامپ است. از این رو جذابیت‌ها و خصلت‌های ترامپ را ندارد که این موضوع برای حزب جمهوری‌خواه خوب نیست و شانس آن‌ها را برای پیروزی در انتخابات کاهش می‌دهد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: سومین سناریوی احتمالی که به واقعیت نزدیکتر است، این است که دونالد ترامپ بعد از مدتی حالش بهتر شود و به کار خود بازگردد. اینجا مشکلی که وجود دارد این است که ابتدا ترامپ مدعی بود کرونا بیماری مهمی نیست و متهم به این می‌شد که در زمینه مبارزه با این بیماری کم‌کاری کرده و هم‌اکنون با گرفتاری خود به این بیماری، مهر تاییدی بر این اتهامات و انتقادات که خصوصا حزب دموکرات و بایدن بر این مسائل مانور داده‌اند، خورده است. این موضوع می‌تواند تبدیل شود به نقطه ضعفی برای ترامپ که موضع دموکرات‌ها را تقویت می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: فعالیت‌های کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان نیز با وقفه مواجه شده و از این منظر نیز این وقفه به حزب جمهوری‌خواه ضربه می‌زند. این مساله قابل توجه است و این حزب باید این تاخیر را جبران کند. چنین مساله‌ای نیز به نفع حزب دموکرات است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: قطعا چند روزی که از بیماری دونالد ترامپ بگذرد، این کمپین دوباره فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند و به روال عادی بازمی‌گردد و تبلیغات و مناظرات انتخاباتی دنبال می‌شود، به این دلیل که تا امروز بحثی در خصوص به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات نبوده و قرار است در موعد مقرر برگزار شود. درواقع حزب متبوع ترامپ عملا چاره‌ای جز بازگشت به انتخابات ندارد و باید دوباره فعالیت های خود را آغاز کنند.

فاطمی‌نژاد افزود: این اتفاق هرچند مهم است اما نباید این مباحث اغراق‌آمیز را جدی گرفت و ترامپ را دست کم و از پیش باخته دانست، این موضوع را باید در نظر گرفت که کماکان دونالد ترامپ به عنوان یک چهره قدرتمند در انتخابات آمریکا حضور دارد و برخلاف خیلی از تحلیل های که وجود دارد، نباید او را فردی از پیش باخته فرض کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه