ارسال به دیگران پرینت

در آستانه اربعین صدور ویزا در فرودگاه بغداد متوقف شد

در روزهای اخیر با توجه به افزایش تشرف زوار خارجی به عراق، دولت این کشور برای نظام‌مند کردن ورود زوار، صدور ویزا در فرودگاه را لغو کرد و همین امر موجب معطلی و سردرگمی زائران ایرانیِ همراه با کاروان‌های غیرمجاز شد.

در آستانه اربعین صدور ویزا در فرودگاه بغداد متوقف شد

در ماه‌های اخیر که اعزام‌های غیرمجاز به عتبات بیش از گذشته رونق پیدا کرده و بسیاری از مشتاقان زیارت سیدالشهدا (ع) با توجه به نبود کاروان‌های رسمی، با کاروان‌های غیرمجاز همراه می‌شوند، روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به صورت هوایی به عراق سفر می‌کنند. 

اعزام با کاروان‌های غیرمجاز به طوری است که افراد نیازی به اخذ ویزای اولیه ندارند و پس از خرید بلیت از سوی یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراقی، در فرودگاه ویزا می‌گیرند. البته این امر موجب افزایش ورود زوار به عراق به ویژه در ماه محرم شده است.

‌بر همین اساس، مسؤولان دولت عراق به منظور جلوگیری از ورود بدون ضابطه زائران به این کشور، بخشنامه‌ای صادر کرده که در این بخشنامه تأکید داشته ورود گروه‌های زیارتی و سیاحتی باید زیرمجموعه وزارت فرهنگ‌عراق و از سوی شرکت‌های گردشگری مجاز صورت گیرد. چرا که دولت عراق از ابتدای شیوع کرونا مرزهای خود را بسته و هیچ ویزای خارجی صادر نکرد.

 

صدور ویزای عراق در فرودگاه ممنوع شد+سند

بخشنامه دولت عراق که در هفته‌های گذشته ابلاغ شده بود، از روز گذشته اجرایی و موجب شد برخی از زائران ایرانی که بدون ویزا با کاروان‌های غیرمجاز همراه شده بودند، در فرودگاه بغداد معطل شوند؛ چرا که بر اساس بخشنامه دولت عراق از عصر روز گذشته در فرودگاه امکان صدور ویزا وجود ندارد. 

این امر موجب شد بیش از ۱۴۰ زائر ایرانی که به صورت هوایی و به امید دریافت ویزای عراق در فرودگاه بغداد به این کشور سفر کرده بودند، بلاتکلیف و معطل شوند؛ تا جایی که مسعودی، یکی از افرادی که با کاروان غیرمجاز عتبات همراه شده و عصر روز گذشته در فرودگاه بغداد اجازه خروج از فرودگاه را به آن‌ها ندادند، می‌گوید: قرار بود برای ما در فرودگاه بغداد ویزا صادر شود و مدیر کاروان هم ما را راهی کرد و اطمینان داد که در فرودگاه فردی دنبال ما می‌آید و ویزا صادر شده و می‌توانیم به سفرمان ادامه دهیم. اما وقتی وارد فرودگاه شدیم، چون ویزا نداشتیم و کسی هم منتظر ما نبود تا این امر را پیگیری کند، پلیس فرودگاه ما را به سمت اتاقی راهنمایی کرد تا وضعیت را روشن کند.

‌وی با بیان اینکه پس از ساعت‌ها انتظار مسؤولان فرودگاه از صادر نشدن ویزا خبر داده و از ما خواستند به کشور بازگردیم، می‌افزاید: چند نفر از ما با اولین پرواز به ایران بازگشتیم، اما هیچ کس پاسخگوی هزینه‌ای که دادیم نیست و بلیت پرواز به ایران نیز خودمان تهیه کردیم. این امر در حالی است که مسوول کاروان ۱۲ میلیون تومان از ما گرفته بود تا سفر ۷ روزه به عتبات داشته باشیم. البته برخی دیگر از اعضای کاروان در فرودگاه ماندند و وضعیت آنها ‌مشخص نیست. 

در ماه‌های اخیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراق با هماهنگی قبلی‌، زائران را بدون ویزا پذیرش کرده و به عراق منتقل می‌کرد که این بار هم زائران به ‌امید گرفتن ویزا در فرودگاه بغداد، با یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراقی وارد این کشور شدند که مسؤولان فرودگاه بغداد از لغو صدور ویزا در فرودگاه خبر دادند.

‌این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت ومسؤولان اعزام عتبات همواره به عاشقان حسینی تأکید می‌کنند که به هیچ‌عنوان با کاروان‌های غیرمجاز همراه نشوند و منتظر برقراری سفرهای رسمی به عتبات باشند.

با این وجود، در ایام کرونا که سفر به عتبات از سوی ستاد کرونا ممنوع بود، بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز با توجه ارتباطی که با عتبه‌های مقدسه عراق داشتند، ویزای غیرزیارتی گرفته و اقدام به اعزام زوار می‌کردند یا حتی پس از تهیه بلیت از چنین شرکت‌های هواپیمایی که به برخی اشخاص داده می‌شد، کاروان راه می‌انداختند. ‌این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت که متولی اعزام رسمی عاشقان حسینی به عتبات است، از اسفند ۹۸ هیچ زائری اعزام نکرده است. 

‌با توجه به تصمیم جدید دولت عراق، دیگر همه افراد قبل از اعزام باید ویزا داشته باشند و زیرنظر دولت عراق به این کشور سفر کنند. این تصمیم گرچه مشکلاتی را برای زوار به همراه داشته،‌ اما از نقاط مثبت چنین تصمیمی، می‌تواند ‌کاهش یا حتی حذف کاروان‌های غیرمجاز به عتبات باشد. چرا که در ایام کرونا کاروان‌های غیرمجاز بسیاری در کشور جولان می‌دادند و کسی هم مسؤولیت جلوگیری از چنین اعزام‌هایی را قبول نمی‌کرد. اما اکنون خود عراق مانع ورود چنین افرادی به عتبات می‌شود.‌ علاوه بر این،‌ برخی از افراد سودجو با هزینه‌های بالا افراد را حتی بدون رعایت نکات بهداشتی به عراق اعزام می‌کردند.

‌البته این تصمیم ‌دولت عراق آن هم در آستانه اربعین جای تأمل دارد؛ چرا که بر اساس تفاهم دولت ایران و عراق همانطور که دبیر کمیته فرهنگی اربعین هم گفته بود، ویزا حذف می‌شود و در صورت موافقت عراق با پذیرش زوار خارجی همچون ایرانیان، نیازی به اخذ ویزا نیست. اکنون با توجه به ابلاغیه جدید دولت عراق، باید برای تعیین تکلیف اربعین، منتظر تصمیم دولت و نحوه پذیرش زوار خارجی از سوی این کشور باشیم.

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه