ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات احیای برجام | دشوارهای موجود در مسیر مذاکرات احیای برجام

زمان شروع احتمالی مذاکرات احیای برجام اعلام شد

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۳۰ شهریور امسال و احتمال دیدار رافائل گروسی، مدیر کل این آژانس و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است دولت‌های اروپایی منتظر نتیجه این مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره بردن پرونده ایران به شورای امنیت هستند.

زمان شروع  احتمالی مذاکرات احیای برجام اعلام شد

بر اساس این گزارش، آقای گروسی خواهان تمدید توافق نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، دولت‌های اروپایی به فکر صدور قطعنامه تازه شورای حکام آژانس علیه ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت هستند، هرچند احتمالا روسیه و چین از صدور قطعنامه علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

نویسنده گزارش همچنین احتمال داده است که در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دور هفتم مذاکرات احیای برجام نیز برگزار شود. ایران و کشورهای عضو برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا تاکنون شش دور مذاکرات برای احیای برجام برگزار کرده‌اند که به نتیجه نهایی نرسیده است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد به پایان رسید و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی، اخیرا گفت بازگشت به میز مذاکرات احتمالا دو تا سه ماه طول بکشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که با توجه به دشوارهای موجود در مسیر مذاکرات احیای برجام، احتمالا مذاکرات هسته‌ای ایران تا سال آینده ادامه خواهد داشت و این وضعیت می‌تواند منجر به آشفتگی جدید در خاورمیانه شود.

در این گزارش با اشاره به اینکه حمایت روسیه و چین از جمهوری اسلامی، بر تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای کشاندن تهران به میز مذاکرات در ماه جاری تاثیر منفی داشته است، آمده است که شرایط موجود در حال ایجاد فضایی برای جمهوری اسلامی است که لیست خواسته‌های خود برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را افزیش دهد.

رابرت مالی نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور ایران و مذاکره‌کنندهٔ اصلی آمریکا پیرامون احیای برجام است، به تازگی به رادیو فردا گفت که «اگر ایران با موضعی تندتر بازگردد، پر کردن فواصل مذاکرات سخت خواهد بود».

او تاکید کرده بود که « اگر ایران فکر می کند که می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را پیشرفت دهد، و آمریکا را متقاعد به قبول شرایطی می‌کند که نپذیرفته، یک اشتباه محاسبه اساسی‌ است» و وضعیت را «به سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گرداند».

پیش از این خبرگزاری رویترز از قول چند منبع ایرانی گزارش داده بود که دولت ابراهیم رئیسی احتمالا خواستار به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران باشد.

علی واعظ، کارشناس گروه بحران، نیز به بلومبرگ گفته است احتمالا طرف ایرانی خواستار امتیازاتی باشد که فراتر از برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا باشد. آمریکا علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، اقدامات تنبیهی دیگری در رابطه با موضوع حقوق بشر و حمایت جمهوری اسلامی از «تروریسم» اعمال کرده است.

رهبران چین و روسیه طی ماه گذشته با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفتگو داشته‌اند و مقام‌های روسیه نیز به طور مشخص از ایران خواسته‌اند که به مذاکرات احیای برجام بازگردد.

بر اساس این گزارش، هر دو کشور از تمایل خود به بازگشت اعضای برجام و آمریکا به میز مذاکرات خبر داده‌اند، اما بلومبرگ می‌نویسد رهبر چین حمایت خود از «نگرانی‌های مشروع جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای» را اعلام و بر ادامه حمایت‌های مالی چین از ایران تاکید کرده است.

 

منبع : رادیو فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه