ارسال به دیگران پرینت

افت ۳۷ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش یافته است.

افت ۳۷ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش یافته است.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم با ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ تا ۳۷ درصد کاهش یافته است.

وی از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات کشاورزان خبر داد و گفت: امسال از نظر پرداخت مشکلی وجود ندارد.

هاشمی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا شهریور و اوایل مهر ادامه دارد، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۵ میلیون تن برسد.

وی میزان خرید را ناشی از جایگزینی گندم خوراکی به عنوان مصرف نهاده های دامی و قاچاق دانست و افزود: گرچه آمار دقیقی از قاچاق گندم نداریم، اما برآوردها حاکی از آن است که حداقل ۱.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید خارج شده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: کمبود بارندگی و خشکسالی از علل کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل محسوب می شود، اما به طور کلی آسیبی به اصل خودکفایی وارد نشده است.

وی کمبود بارش و خشکسالی را تهدید جدی مزارع دیم برشمرد و گفت: اگر در سال زراعی جدید از نظر بارندگی مشکلی نداشته باشیم، پایداری به قوت خود پابرجاست.

هاشمی درباره آخرین وضعیت واردات گندم بیان کرد: امسال با توجه به کاهش خرید و تولید گندم، بخشی از نیاز کشور و ذخایر استراتژیک باید از طریق واردات تامین شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون تن گندم برای ذخایر استراتژیک وارد شد که امسال برای رفع نیاز کشور بدون احتساب ذخایر استراتژیک حداقل ۳ میلیون تن گندم باید وارد شود.

این مقام مسئول قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جدید را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به اعلام نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم، در صورت مساعد بودن میزان بارش پیش بینی می شود که سال خوبی پیش روی تولید گندم کشور باشد.

به گفته وی، با توجه به اعلام نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم، کشاورزان در ارتباط با کشت، تغذیه، مدیریت و نگه داری تشویق می شوند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان با تاکید بر ساماندهی بازار نهاده های کشاورزی تصریح کرد: با توجه به آغاز سال زراعی جدید، بحث نهاده های کشاورزی نظیر کود و سم باید از سوی وزارت جهاد و سایر مراجع ساماندهی شود چرا که طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده فصل کشت در شمال غرب آغاز می شود، هر چند معاونت امور زراعت اعلام کرده که ۴۰۰ هزار تن بذر آماده توزیع است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه