ارسال به دیگران پرینت

هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران: خشکسالی در اکثر نقاط کشور حاکم است

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به تاخیر در آغاز بارش‌های فصل پاییز تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش در نیمه نخست فصل پاییز با تاخیر آغاز می‌شود و همواره بارش کمتر از نرمال خواهد بود.

هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران: خشکسالی در اکثر نقاط کشور حاکم است

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از رگبار باران و رعد و برق در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز در استان های آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، زنجان، ارتفاعات رشته کوه البرز در استان های قزوین، البرز، تهران و برخی نقاط هرمزگان، جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس به ویژه رشد ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

روز جمعه در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی نقاط هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رشد ابر همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

او افزود: طی روزهای شنبه و یکشنبه در استان های شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، برخی نقاط اردبیل و غرب گیلان بارش پراکنده پیش بینی می‌شود.

حقیقت از افزایش نسبی دما در جنوب غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: از ابتدای هفته آینده در اکثر مناطق کشور کاهشی نسبی دما پیش بینی می شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به کاهش هوا در هفته آینده به شالیکاران توصیه می شود که هر چه سریع تر برداشت برنج را انجام دهند.

او ادامه داد: با احتمال شیوع بلاست برنج در مزارع شمالی، شالیکاران پایش لازم را انجام دهند.

حقیقت در توصیه ای به دامداران بیان کرد: در ساعات گرم روز به ویژه ساعت ۱۱ تا ۵ بعدازظهر واحدهای گاوداری مراقبت های لازم را به عمل آورند تا از تولید شیر کاسته نشود.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۱۴۲.۱ میلی متر و در مدت مشابه سال قبل ۲۸۶.۴ میلی متر بوده که این امر کاهش ۵۰.۴ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۳۸ درصدی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه در نقاط مختلف کشور خشکسالی حاکم است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش، در نقاط مختلف کشور انواع و اقسام‌ خشکسالی از ضعیف تا متوسط و بسیار شدید وجود دارد.

حقیقت ادامه داد: بنابر پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر بارش‌های کمتر از نرمال در پاییز، کشاورزان نسبت به مصرف آب حداکثر تمهیدات لازم را نسبت به مصرف آب و تنظیم مصرف آب داشته باشند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به تاخیر در آغاز بارش‌های فصل پاییز تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش در نیمه نخست فصل پاییز با تاخیر آغاز می‌شود و همواره بارش کمتر از نرمال خواهد بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه