ارسال به دیگران پرینت

اشرف غنی؛ رئیس جمهوری که گریخت | قانون‌گذاران آمریکایی اشرف غنی را به سرقت و اختلاس متهم کردند

اشرف غنی متهم شد

دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت فدرال خواستند در مورد احتمال اختلاس میلیون‌ها دلاری اشرف غنی، رئیس‌جمهوری مخلوع افغانستان، تحقیق کند.

اشرف غنی متهم شد

به نقل از ایندیپندنت،  جیمز کومر و گلن گروتمن در دو نامه که متنشان تقریبا یکی بود، از  وزارت خارجه و دادگستری آمریکا خواستند در مورد اشرف غنی تحقیق کند، این دو نماینده این احتمال را مطرح کرده‌اند که غنی منابع مالی را که دولت آمریکا برای کمک به کابل داده، برای استفاده شخصی خود به سرقت برده است.

در نامه کومر و گروتمن، آمده است: احتمالا غنی از منابع مالی آمریکا که برای مردم افغانستان بوده، استفاده شخصی کرده و با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد از کشور فرار کرده است.

در این دو نامه خطاب به مریک گارلند، وزیر دادگستری، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، آمده است: اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، این خروج باکرامت رهبر دلسوز یک دولت نبوده؛ این فرار فردی بزدل و دله‌دزد بوده است.

کومر و گروتمن می‌نویسند: آمریکا باید هرچه در توان دارد به کار گیرد تا هر میزان از منابع مالی را که رئیس‌جمهور غنی به‌صورت غیرقانونی اختلاس کرده، پس بگیرد. اگر این منابع برای مصرفی خلاف آنچه به آن تخصیص یافته‌اند، خرج شوند، آمریکا باید  غنی را به دست عدالت بسپارد.

رئیس‌جمهوری ۷۲ ساله افغانستان روز ۱۵ اوت، چند ساعت پیش از ورود طالبان به کابل، از این کشور گریخت. یک سخنگوی سفارت روسیه در کابل همان ابتدا گفت که غنی با چهار ماشین پر از ساک‌های پر از پول فرار کرده است و همراهانش سعی کرده‌اند آن ساک‌ها را در هلیکوپتری که غنی با آن گریخت، جا دهند.

به گزارش رسانه‌های روسیه، نیکیتا ایشچنکو گفته بود: همه پول‌ها جا نمی‌شد و بخشی از آن‌ها روی باند مانده بود.

چند روز بعد، سفیر افغانستان در تاجیکستان از پلیس بین‌الملل (اینترپل)‌ خواست غنی و دو همکارش را دستگیر کند و مدعی شد که رئیس‌جمهوری سابق با ۱۶۹ میلیون دلار پول گریخته است.

غنی پس از فرار، از دولت امارات متحده عربی پناهندگی گرفت و وارد این کشور شد. او در پیامی که ۱۸ اوت منتشر کرد، ادعاهای موجود را رد کرد و آن‌ها را «دروغ‌های بی‌اساس» خواند. او گفت حتی نتوانسته است لباس‌هایی جز آنچه بر تن داشت با خود ببرد.

کومر و گروتمن در نامه خود با انتقاد از «بی‌مبالاتی‌ها و کارهای بزدلانه» غنی گفتند که این اعمال «احتمالا به تسریع فتح این کشور به دست طالبان و سرنگونی دولت افغانستان» منجر شده‌اند.

این دو قانون‌گذار در پایان نامه تقاضا کرده‌اند که حداکثر تا پایان ماه جاری به آن‌ها اطلاع داده شود که آیا غنی پولی با خود برده و در این صورت، این پول از کجا آمده است و اگر معلوم شد غنی پول کمک‌های خارجی به افغانستان را دزدیده است، آیا دولت بایدن قصد دارد او را تحت تعقیب قرار دهد یا خیر؟

آمریکا در ۲۰ سال گذشته بیش از دو تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده که از این میزان، ۱۷ میلیارد دلار کمک مستقیم به دولت افغانستان بوده است.

قانون‌گذاران آمریکایی اشرف غنی را به سرقت و اختلاس متهم کردند

 
 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه