ارسال به دیگران پرینت

دیدار دو رهبر سیاسی بعد از 3 سال

این دو رهبر سیاسی شیعه و کرد عراق در طول سال های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله همه پرسی استقلال کردستان عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ با هم اختلاف داشتند.

دیدار  دو رهبر سیاسی بعد از 3 سال

بعد از گذشت سه سال، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون روز چهارشنبه وارد اربیل شد تا با «مسعود بارزانی» رهبرحزب دمکرات کردستان عراق دیدار کند.

این دو رهبر سیاسی شیعه و کرد عراق در طول سال های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله همه پرسی استقلال کردستان عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ با هم اختلاف داشتند و این نخستین دیدار بین آنها در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی است که قرار است دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

«نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ در بغداد، از نوری المالکی برای سفر به اربیل دعوت رسمی به عمل آورده بود.

پایگاه خبری «روداو» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق در گزارشی درباره این سفر گفته است که المالکی در این سفر رسمی که هیاتی از ائتلاف دولت قانون او را همراهی می کنند، با مسعود بارزانی و اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق و همچنین نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو می کند.

المالکی دوشنبه گذشته (اول شهریور ۱۴۰۰) در گفت وگو با تلویزیون «روادو» از مسعود بارزانی به عنوان دوست قدیمی خود یاد کرده و گفته بود که دوستی بین آنها به دوران مبارزه با رژیم بعث بر می گردد زمانی که مقرهای حزب الدعوه اسلامی در کنار حزب دمکرات کردستان در منطقه «بادینان» و دیگر مناطق مستقر بودند.

رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق خاطر نشان کرد که قرار بود این سفر بعد از عید «قربان» انجام شود اما به دلیل نگرانی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا باعث شد تا سفر به امروز موکول شود.

ناظران انتظار دارند که دیدار بین المالکی و بارزانی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق، بار دیگر باعث گرمی روابط بین دو رهبر سیاسی برجسته عراقی شود.

هنوز جزییات سفر و موضوعاتی که قرار است دو رهبر سیاسی درباره آن گفت وگو کنند، نامعلوم است اما ناظران پیش بینی می کنند که انتخابات آینده پارلمانی از مهمترین پرونده های مورد بحث بین دو طرف باشد.

حزب دمکرات کردستان عراق و ائتلاف دولت قانون در وقت حاضر از مهمترین جریان های خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در دهم اکتبر آینده هستند.

ائتلاف دولت قانون دارای ۲۵ کرسی و حزب دمکرات کردستان عراق نیز دارای ۲۶ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان هستند و بعد از ائتلاف «سائرون» (مقتدا صدر)، «الفتح» (هادی العامری) و «النصر» (حیدر العبادی) قرار گرفته اند.

مسعود بارزانی پیش از المالکی، با «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر پیرامون انتخابات و ائتلاف های سیاسی بعد از انتخابات بحث و گفت وگو کرده بود اما انصراف صدر از حضور در انتخابات باعث کسادی این رایزنی ها بین بارزانی و صدر شد.

نوری المالکی نیز پیش از این با حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (رقیب حزب دمکرات کردستان عراق) درباره ائتلاف های سیاسی بعد از انتخابات گفت وگو کرده بود.

با توجه به انصراف مقتدا صدر و اختلافات داخلی در اتحادیه میهنی کردستان عراق بین «بافل طالبانی» و «لاهور جنگی»، المالکی و بارزانی وارد رایزنی مستقیم با هم شده اند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه