ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه علوم پزشکی:

راهکار‌های کنترل و درمان کرونا | درمان قطعی دیگری جز واکسیناسیون وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به وضعیت وخیم کرونا در مشهد گفت: از پاندمی کرونا در مشهد عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم.


 راهکار‌های کنترل و درمان کرونا  | درمان قطعی دیگری جز واکسیناسیون وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به وضعیت وخیم کرونا در مشهد گفت: از پاندمی کرونا در مشهد عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم.

امیرمسعود هاشمیان در جلسه «بررسی راهکار‌های کنترل و درمان کرونا با نگاه ویژه به مشهد» که در کلاب هاوس برگزار شد، اظهار کرد: اورژانس‌ها مملو از بیماران بدحال است، حجم بیماران به قدری زیاد است که هیچ اورژانسی جوابگوی این مقدار بیمار نیست. همچنین کمبود اکسیژن، تخت و برانکارد وجود دارد، اما چاره‌ای نیست و احتمالا مردم از وضعیت اورژانس‌ها اطلاع دارند.

وی افزود: درمان قطعی دیگری جز واکسیناسیون وجود ندارد و اکنون باید راهکار‌های کنترل را مدنظر داشته باشیم. مردم باید اطلاع داشته باشند که این پیک کرونا نسبت به پیک‌های دیگر خطرناک‌تر است و قدرت سرایت ویروس بسیار شدیدتر شده است. در این شرایط باوجود داشتن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باز هم مردم مبتلا می‌شوند و یک نفر که مبتلا می‌شود تمام خانواده‌اش را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که حجم زیادی از افراد به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

این متخصص طب اورژانس خاطرنشان کرد: با این وضعیت ممکن است افرادی که مراجعه می‌کنند نتوانند خدمات درمانی که باید را دریافت کنند و این موضوع باعث به وجود آمدن استرس بیشتری در آن‌ها می‌شود که که تشدید بیماری را در بر دارد؛ بنابراین تنها راهکار این است که مردم در خانه بمانند. پیش از این شاید می‌توانستیم با ماسک به فروشگاه برویم و خرید کنیم و کار‌های ضروری را انجام دهیم، اما اکنون این کار هم حداقل تا ۱۰ روز آینده توصیه نمی‌شود.

هاشمیان با اشاره به پایین آمدن سن افراد مبتلا به کرونا تصریح کرد: مسئولان به هر دلیلی نتوانستند که ۵ روز بیشتر تعطیل کنند، اما ۵ روز تعطیلی کافی نیست؛ چراکه هر روز شاهد تعداد مرگ و میر افراد با سن پایین هستیم. در حال حاضر تعداد زیادی جوان فوت‌شده می‌بینیم و واقعا اوضاع خوبی نیست. اکنون افرادی که هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارند، در گروه سنی بین ۳۰ تا ۵۰ سال با حال بسیار بد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و افراد خانواده‌های آن‌ها هم درگیر شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این شرایط از پاندمی بیماری کرونا عبور کرده و وارد سونامی شده‌ایم. سِیر بیماری انقدر سریع است که بیماری که امروز ویزیت می‌کنیم و مشاهده می‌شود که ۱۰ درصد ریه‌اش درگیر است، باوجود درمان مناسب، ظرف ۴۸ ساعت بسیار بدحال می‌شود و ممکن است ۸۰ درصد ریه‌اش درگیر شده و در نهایت فوت می‌کند.

عادی انگاری برای مردم اتفاق افتاد

مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه این نشست عنوان کرد: مدتی در رابطه با کرونا برای مردم عادی‌انگاری اتفاق افتاد و بخش بهداشت و درمان و مردم به حال خود رها شدند. به مردم گفته شد که اگر مریض شدند بیمارستان و دکتر وجود دارد و واکسیناسیون هم انجام خواهد شد، درحالی که بسیاری از نهاد‌های تصمیم‌گیرنده باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادند؛ چرا که تمام کار‌ها وظیفه سیستم بهداشت و درمان کشور نیست. برخی کار‌ها نیاز به تامین اعتبارات و حتی حضور به نیاز صنعت دارد.

بیتا میرزائی، دبیر کمیسیون روابط عمومی نظام پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: اکنون مردم به دنبال این هستند که در روز‌های ابتدائی ابتلا به کرونا تست دهند که این موضوع باعث می‌شود که، چون در روز‌های ابتدائی تست منفی گزارش می‌شود، بیماران خیالشان راحت شود و در پی آن نه به دنبال درمان می‌روند و نه قرنطینه را رعایت می‌کنند.

در این شرایط بیمار تا زمانی که علائم بیماری‌اش شدیدتر شود در جامعه رفت‌وآمد و ده‌ها نفر را آلوده و مبتلا می‌کند. همچنین تعدادی از بیماران به صورت بی‌مورد برای اینکه متوجه شوند ریه‌هایشان درگیر شده یا نه، به دنبال سی‌تی اسکن هستند که در پی آن صف‌های طولانی و تجمعات بسیار زیاد برای سی‌تی اسکن را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند مشکلاتی را در مراکز ایجاد کند و همچنین کانون انتشار بیماری شود.

زودتر از ۵ روز پس از ابتلا به کرونا، سی‌تی اسکن انجام ندهید

همچنین علی‌اکبر بهرامی‌فر، رئیس مجمع انجمن‌های علمی تخصصی پزشکان خراسان رضوی در ادامه این جلسه بیان کرد: با توجه به حجم بسیار بالای سی‌تی اسکن، با مراجعه بیماران با چندین همراه مواجه هستیم که اکثر همراهان مبتلا نیستند یا در مراحل ابتدائی قرار دارند که دارای علائم نیستند، اما تماس‌های مکرر با محیط آلوده و محدودیت فضا باعث گسترش بیماری می‌شود. در این راستا خواهش می‌کنم که بیش از یک همراه با بیمار مراجعه نکند و از ازدحام پرهیز کنند.

وی افزود: کرونا بین ۴ تا ۵ روز پس از ابتلا، در سی‌تی اسکن مشخص می‌شود، بنابراین زودتر از آن مراجعه کردن کمک‌کننده نیست.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه