ارسال به دیگران پرینت

آمادگی ایتالیا برای تخلیه سفارتش در کابل

وزیر خارجه ایتالیا در پی تشدید تنش‌ها در افغانستان تصریح کرد که رُم برای تمامی گزینه‌ها از جمله تخلیه کامل سفارتخانه خود در کابل آمادگی دارد .


آمادگی ایتالیا برای تخلیه سفارتش در کابل

در پی تشدید حملات طالبان در افغانستان، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز همچون برخی دیگر از کشورها، تخلیه سفارتخانه خود در کابل را غیرمحتمل ندانست.

وی طی مصاحبه‌ای با روزنامه «کوریره دلا سرا» که روز گذشته (شنبه) منتشر شد، در خصوص احتمال تعطیلی سفارتخانه ایتالیا در کابل در پی تحولات اخیر افغانستان گفت: «ما برای تمامی شرایط ممکن از جمله تخلیه (سفارتخانه) آمادگی داریم. ما باید به فکر ایمنی کارکنان سفارتخانه باشیم. اگر لازم شود، با کمک وزارت دفاع، در ایمنی کامل و هرچه سریع‌تر به ایتالیا بازمی‌گردیم».

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه افزود در صورت تخلیه سفارتخانه‌، کارهای مربوط به سفارت از رُم انجام می‌شود.

یک روز قبل از اظهارات وزیر خارجه ایتالیا، «لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا اعلام کرده بود که خروج کارکنان افغان که برای سفارت ایتالیا کار می‌کردند، همچنان ادامه دارد و گفت تعداد پرسنل افغان که برای ایتالیایی‌ها کار می‌کنند، حدود ۲۰۰ نفر است.

نظامیان ایتالیایی که تحت فرماندهی ناتو در افغانستان مبارزه می‌کردند، حدود ۹۰۰ نفر بودند که به طور کامل از افغانستان خارج شدند. وزیر خارجه ایتالیا، احتمال ورود مجدد نظامیان کشورش به افغانستان را غیرمحتمل خواند.

همزمان با پیش‌روی‌های سریع طالبان در افغانستان شماری از کشورها همچون دانمارک و نروژ از قصد خود برای تعطیلی سفارتخانه‌هایشان در کابل خبر دادند و دولت آلمان نیز گفت که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

از طرف دیگر، نشریه آمریکایی «پالتیکو» امروز (شنبه) گزارش کرد که منابعی خبر داده‌اند که با نزدیک شدن طالبان به کابل، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود است.

با این حال، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه