ارسال به دیگران پرینت

سازمان تبلیغات: نمی‌شود بگوییم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم

رضوی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری هیات در فضای باز در مشهد فراهم نیست، گفت: نمی‌شود بگوییم مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم.

سازمان تبلیغات: نمی‌شود بگوییم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم

رضوی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری هیات در فضای باز در مشهد فراهم نیست، گفت: نمی‌شود بگوییم مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صاحبقرانی شامگاه گذشته، ۲۱ مردادماه، در برنامه تلویزیونی «اشاره» سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه برای برگزاری عزای سیدالشهدا در فضای باز در مشهد ۱۰۰۰ مجوز صادر کرده‌ایم، اظهار کرد: سال گذشته تجربه خوبی ایجاد شد و امسال پیش از اینکه دستورالعمل‌ها نهایی شود، به هیئات مذهبی اصرار کردیم که مراسم را در فضای باز برگزار کنند. البته ابتدا که دستورالعمل به ما ابلاغ شده بود، در آن قید شده بود که برگزاری هیات در فضای مسقف بیش از ۶ متر هم بلامانع است، اما به هیات‌هایی که به ما مراجعه می‌کردند تاکید می‌کردیم که با توجه به تفاوت شرایط سال گذشته مشهد که در رنگ‌بندی زرد کرونا قرار داشت‌ و وضعیت امسال، مراسم عزاداری را در فضای باز برگزار کنند.

نمی‌شود بگوییم مراسم در فضای باز برگزار شود و هیات بگوید چشم‌

وی افزود: با توجه به تورم و قیمت‌های موجود، برگزاری هیات در فضای باز هزینه‌های زیادی دارد، اما هیات‌ها آن را پذیرفتند. آموزش و پرورش نیز همراهی بسیار خوبی داشت و صحن مدارس را در اختیار هیئات قرار داد. همچنین شهرداری مشهد فضاهای باز را در اختیار هیئات قرار داد، اما هیات باید زیرساخت لازم را فراهم می‌کرد و خیرین کمک می‌کردند. هیات برای اینکه بتواند مراسم خود را با دستورالعمل برگزار کند باید فضای باز و زیرساخت را برای عزاداران امام حسین(ع) فراهم کند تا دچار مشکل نشوند و مسئول هیات باید به تمام موارد فکر کند. نمی‌شود که بگوییم مراسم در فضای باز برگزار شود و هیات بگوید چشم‌.

فرش و داربست در مشهد پیدا نمی‌شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرش و داربست برای برگزاری هیئات در فضای باز در مشهد پیدا نمی‌شود، تصریح کرد: اکنون در مشهد داربست پیدا نمی‌شود و این واقعا معضل است. همچنین فرش در مشهد پیدا نمی‌شود که هیات بتواند کرایه کند؛ چراکه کرایه یک فرش ۲۰۰ هزار تومان است و در ۱۰ شب می‌شود دو میلیون تومان‌. با توجه به این قیمت هیات چند فرش می‌تواند کرایه کند که ۱۰ شب مراسم را در فضای باز برگزار کند؟ در این شرایط اینکه هیات به فضای باز آمده باید از آن تشکر کنیم که تمکین کرده و سختی را به جان خریده است.

مردم تخلفات هیات‌ها را گزارش دهند

صاحبقرانی با بیان اینکه سلامت مردم برای ما اولویت است، خاطرنشان کرد: اکنون دوران آزمون عزاداران، مسئولان هیئات، مداحان و خطیبان است. جلساتی را به صورت مجازی با مداحان و خطیبان برگزار کردیم و به آن‌ها گفتیم که به عزاداران در هیئات توصیه کنند تا بهداشت را رعایت کنند و اگر نکته‌ای را مشاهده کردند به مسئولان هیئات تذکر دهند و تمهیدات بسیاری برای اجرای دستورالعمل دیده‌ایم؛ چراکه ابلاغ دستورالعمل کار راحتی است، اما اجرای آن مشکل است.

وی ادامه داد: سامانه‌ای را به مردم معرفی کردیم و گفته‌ایم که اگر تخلفی را مشاهده کردند به آن سامانه گزارش دهند. این سامانه به صورت ملی است و اگر گزارشی ارسال شود به مجموعه نظارتی استان ارسال می‌شود و ما به آن ترتیب اثر خواهیم داد. در این شرایط مردم باید به ما کمک کنند؛ چراکه تعداد ما کم است و نمی‌توانیم برای هر هیات یک ناظر اختصاص دهیم و مردم هستند که می‌توانند تخلفات را به ما اطلاع دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سازمان‌هایی که در نظارت بر هیئات مذهبی به سازمان تبلیغات اسلامی کمک می‌کنند، گفت: بازرسی شورای هیئات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج و نیروی انتظامی در راستای نظارت به ما کمک می‌کنند و یک کار جمعی را با هم پیش می‌بریم و دست به دست یکدیگر دادیم تا هم عرض ارادت خوبی به امام حسین(ع) داشته باشیم و هم سلامت را حفظ کنیم.

نمی‌توانیم اعتقادات را کنار بگذاریم

صاحبقرانی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در صحبتی که داشتند تاکید کردند که باید عزاداری را برگزار کنیم؛ چراکه با اقامه عزای سیدالشهدا خون تازه‌ای در جامعه جاری می‌شود و از طرفی بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و توضیحات برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت در منبرها و روضه‌خوانی‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین در کنار اینکه ما باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم، باید در درگاه خدا تضرع داشته باشیم و از حضرات معصومین(ع) کمک بگیریم‌. مردم ما اعتقاد دارند که اگر به حرم امام رضا(ع) می‌روند، به نیت شفا آب بخورند و ما نمی‌توانیم‌ اعتقادات را کنار بگذاریم‌. رهبر معظم انقلاب نسبت به اعتقادات و مبانی که در جامعه ما وجود دارد که مبانی درستی است و همگی به آن اعتقاد داریم، بعد مادی و معنوی در کنار یکدیگر که انسان را رشد می‌دهد و آن را کامل می‌کند را مدنظر قرار دادند.

وی با اشاره اینکه هیئات در تذکر اول رفتار خود را اصلاح می‌کنند و تا امروز تذکر مجدد نداشتیم، تصریح کرد: امسال اطلاع‌رسانی کمتر بوده و در برخی موارد عدم اطلاع باعث شده که برخی از هیات‌ها یک مسئله‌ای را رعایت نمی‌کردند و نمی‌دانستند که آن موضوعی که رعایت نمی‌کنند هم جزو مصادیق موضوعاتی است که گفته‌ایم نباید انجام شود؛ یعنی در مصداق‌یابی مشکل وجود داشته، و گرنه هیئات مذهبی کلیات را می‌دانسته‌اند و رعایت می‌کردند.

برخورد شدیدی با هیات متخلف انجام دادیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با برخورد با هیات علمدارالرضا که در شب اول محرم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در برگزاری مراسم خود رعایت نکرده بود، اظهار کرد: برخورد شدیدی با هیاتی که پروتکل‌ها را در شب اول محرم رعایت نکرد انجام دادیم که این امر موجب شد پس از آن رعایت کنند و اکنون برنامه‌هایشان را در فضای باز برگزار می‌کنند.

صاحبقرانی در رابطه با برپایی ایستگاه‌های صلواتی بیان کرد: برای برپایی ایستگاه صلواتی به هیچ‌کس مجوز نداده‌ایم و به‌جای آن ایستگاه سلامت را پیش‌بینی کردیم که در آن ماسک و مواد ضدعفونی توزیع شود و افرادی در آن‌جا مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توصیه کنند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه