ارسال به دیگران پرینت

رئیس سازمان تبلیغات: ما ملت امام حسینیم؛ برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری علنی مراسم دهه اول ماه محرم در سطح کشور خبر داد. وی افزود: درحدود ۱۰۰ هزار هیات مذهبی غیر از روضه ها و مراسم های خانگی، به صورت ثبت شده در کشور داریم و ما معتقدیم عزاداری سیدالشهدا هویت و شناسنامه و ضرورت حیات معنوی ماست. سخن ما احیا و تعظیم شعائر حسینی است. ما ملت امام حسینیم و برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست.

رئیس سازمان تبلیغات: ما ملت امام حسینیم؛ برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست

حجت الاسلام محمد قمی روز یکشنبه در همایش مجازی ۱۰ هزار هیات برگزیده کشور با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول ماه محرم گفت: مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی سفارش می کرد که دهه اول محرم را علنی عزاداری کنید و سخن ما نیز این است که به صورت علنی عزاداری می کنیم. وقار مشکی پوشی مردم سخنی است که ذره ای از آن کوتاه نمی آییم.

به نوشته ایرنا، وی افزود: درحدود ۱۰۰ هزار هیات مذهبی غیر از روضه ها و مراسم های خانگی، به صورت ثبت شده در کشور داریم و ما معتقدیم عزاداری سیدالشهدا هویت و شناسنامه و ضرورت حیات معنوی ماست. سخن ما احیا و تعظیم شعائر حسینی است. ما ملت امام حسینیم و برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مسئولان هیات های حسینی گفت: اگر کسی به خاطر محدودیت های مالی جلسه خود را تعطیل کرد، من و شما مسئولیم. رهبر معظم انقلاب فرمود دشمن ایمان مردم را هدف گرفته و راه مقابله با آن ارتباط عاطفی و روحی است که بهار آن دهه اول محرم است. امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی خواهد اینگونه باشد، ابلیس است.

وی افزود: اگر مساله مراعات شیوه نامه های بهداشتی است که اصرار کردیم هیاتی ها بیش از همه رعایت کردند و برگزاری برنامه ها با انضباط و مراعات بوده است. از قدیم که بچه بودیم آداب هیات را به ما می گفتند. هیات های محلی مسئول محله خود هستند تا حال و هوای محل را حسینی کنند و هیات های در سطح شهر نیز مسئولیت شهر خود را دارند.

قمی ادامه داد: در ارتباط با دولت نیز به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب گفتم هیاتی ها به شما کمک می کنند. دولت وظیفه ای دارد ولی ما قدرت محافل حسینی را دست کم نمی گیریم و همه دستگاه ها موظفند امکانات خود را در اختیار هیات ها قرار دهند.

حاج قاسم مرد روضه بود

حاج منصور ارضی پیرغلام آستان اهل بیت(ع) نیز در این همایش خطاب به برخی مسئولان هیات های حسینی گفت: چرا پارسال مراسم حسینی را تعطیل کردید، باید استغفار عملی کنیم. چرا برخی کوتاه آمدند؟ امسال که راهکار را پیدا کردید تلاش کنید تا همه مردم خادم هیات و عزای حسینی باشند.

این مداح پیشکسوت، هیات ها را رکن نظام از ابتدای انقلاب دانست که در مقابل ظلم طاغوت ایستاده و اظهار داشت: جای حاج قاسم سلیمانی خالی است که فریادش بلند بود و حتی یک نفری روضه زهرا می خواند. او مرد روضه بود. رهبر معظم انقلاب فرمود حاج قاسم مرد میدان بود و برخی مطالب را شهید سلیمانی در وصیت نامه اش نوشت.

وی از ضرورت برپایی عزای حسینی در هیات ها سخن گفت و اضافه کرد: باید طبق دستور رهبر معظم انقلاب عمل کنیم. ایشان حتی یک نفری ایستاد و مراسم عزای حسینی را برگزار کرد. امسال باید چند برابر، کارمان را انجام بدهیم و باید قضای سال گذشته را نیز به جا بیاوریم. باید بایستیم و مراعات کنیم و حتی مواظب باشیم دشمن رخنه نکند.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: هیات‌های مذهبی در سال گذشته نه تنها در محرم بلکه در طول سال دوشادوش مسئولان برای کمک‌رسانی به مردم فعالیت کردند. رهبر معظم انقلاب نیز تکلیف ما را مشخص کردند که باید عرض ارادت به همراه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم باشد و هیات‌ها نیز در عمل نشان دادند که می‌توان مراسم ها را با رعایت شیوه نامه ها برگزار کرد.

وی افزود: سال گذشته به دلیل دیر اعلام شدن دستورالعمل‌ها برخی از هیات‌ها نتوانستند جلسات خود را در دهه اول ماه محرم برگزار کنند. امسال هر هیات در منطقه و شهر، خود را سفیر امام حسین(ع) بداند و علاوه بر برگزاری جلسه به کمک سایر هیات‌ها بروند تا آنان نیز جلسه خود را با رعایت شیوه نامه ها برگزار کنند.

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان و علی اکبر مداحی، مدیرعامل ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام از دیگر سخنرانان این مراسم بودند. تعدادی از مسئولان هیات ها در برخی استان ها نیز به صورت ارتباط مستقیم، سخنانی را درباره اهمیت برپایی مراسم حسینی و مشکلات سال گذشته مطرح کردند.

همایش مجازی ۱۰ هزار هیات برگزیده کشور به همت شورای هماهنگی شبکه های هیات و تشکل های دینی کشور متشکل از شورای هیئات مذهبی، کانون مداحان، هیات رزمندگان اسلام، بسیج مداحان، جامعه ایمانی مشعر، انجمن اسلامی دانش آموزان، مجمع شعرای آیینی و مجموعه قدیم الاحسان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه