ارسال به دیگران پرینت

شریفی مقدم: کمبود گان و ماسک در بیمارستان ها | افزایش ابتلای پرستاران به کرونای شدید در پیک پنجم کرونا

دبیرکل خانه پرستار ایران با تاکید بر این که وضعیت تجهیزات مورد نیاز کادر درمان در بسیاری از بیمارستان ها «فاجعه» است، تصریح کرد: بسیاری از بیمارستان های کشور با کمبود «گان» و «ماسک» مواجه هستند و در عمده بیمارستان ها اصلا ماسک N95 پیدا نمی شود. کمبود تجهیزات نیز منجر به آن شده است که در بیشتر بیمارستان ها پروتکل های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نشود و به همین دلیل شاهد ابتلای پرستاران به نوع شدید بیماری کرونا هستیم.

شریفی مقدم: کمبود گان و ماسک در بیمارستان ها  | افزایش ابتلای پرستاران به کرونای شدید در پیک پنجم کرونا

این روزها بیشترین فشار ناشی از شیوع کرونا در ایران بر پرستاران وارد می شود؛ زیرا این پرستاران هستند که بعد از 18 ماه فعالیت مداوم، هنوز هم باید با سیل بیماران کرونایی مقابله کنند و به گفته دبیرکل خانه پرستار ایران، فشار کاری بالای این روزها، بسیاری از پرستاران کشور را با افسردگی و مشکلات روحی و روانی مواجه کرده است. این در حالی است که پرستاران هم اکنون با حداقل امکانات در بیمارستان ها فعالیت می کنند و حتی گان و ماسک نیز با جیره بندهای سختگیرانه ای در اختیار پرستاران قرار داده می شود.

کمبود «گان»  و «ماسک» مورد نیاز کادر درمان در موج پنجم کرونا

 موج پنجم کرونا غوغایی را در کشور به پا کرده است و 336 شهر در این موج در شرایط قرمز قرار گرفته اند. این در حالی است که روزانه بیش از 3 هزار و 700 نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا بستری می شوند و خبرهای مخابره شده از بیمارستان ها، حاکی از آن است که بسیاری از بیمارستان های دولتی کشور دیگر جایی برای بستری بیمار جدید ندارد و اغلب بیمارانی که هنوز حالشان چندان وخیم نشده است، به قرنطینه خانگی هدایت می شوند.

در این میان، صرف نظر از کمبود داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی از «فاویپیراویر» گرفته تا «رمدسیویر» در داروخانه های کشور، بسیاری از بیمارستان ها نیز با مشکلاتی نظیر کمبود سرم و کپسول اکسیژن دست و پنجه نرم می کنند و همزمان «گان» و «ماسک» مورد نیاز کادر درمان نیز با کمبودهای عدیده ای مواجه شده و در بسیاری از بیمارستان ها این وسایل با سهمیه بندی های سختگیرانه ای به کادر درمان تحویل داده می شود.

به نحوی که حتی برخی پرستاران بیمارستان های دولتی تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا خبر داده اند که برای این که مجبور به تعویض گان نشوند، تا حد امکان از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری می کنند و در این میان البته برخی همراهان بیماران کرونایی هم بوده اند که به ما خبر داده اند با وجود این که ریه بیمارشان درگیر است، اما هیچ کدام از بیمارستان های دولتی تهران به آنها اجازه بستری نداده است.

این موضوعی است که محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران نیز در گفت و گو با رکنا آن را تایید کرد و گفت: وضعیت تجهیزات مورد نیاز کادر درمان در بسیاری از بیمارستان ها در یک کلام «فاجعه» است، به نحوی که بسیاری از بیمارستان های کشور با کمبود «گان» و «ماسک» مواجه هستند و حجم پایین تجهیزاتی که در اختیار پرستاران گذاشته می شود، منجر به آن شده است که آنها نتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به بیماران خدمت کنند.

پروتکل های بهداشتی به دلیل کمبود تجهیزات رعایت نمی شود

دبیرکل خانه پرستار ایران در همین راستا تاکید کرد: از نظر اصول علمی، زمانی که یک پرستار در ICU یا حتی بخش کرونا با ترشحات بینی و دهان یک بیمار مواجه می شود، قاعدتا باید گان خود را تعویض کند و با یک گان جدید به سراغ بیمار بعدی برود؛ اما در عمده بیمارستان های دولتی کشور اصلا این اصول رعایت نمی شود و هر پرستار گان خود را هر چهار تا هشت ساعت یک بار تعویض می کند و در این مدت ممکن است بالای سر بیش از 10 بیمار برود.

شریفی مقدم با بیان این که وضعیت ماسک های مورد نیاز پرستاران نیز تقریبا به همین صورت است، عنوان کرد: پرستاران از نظر علمی باید ماسک N95 استفاده کنند، اما در عمده بیمارستان های کشور اصلا ماسک N95 پیدا نمی شود و پرستاران با همان ماسک های معمولی بر بالین بیماران کرونایی حاضر می شوند. این در حالی است که در برخی بیمارستان های کشور همین ماسک های معمولی نیز با کمبود مواجه است و پرستاران بعضا تا 4 ساعت نمی توانند ماسک خود را تعویض کنند.

وی همچنین با اشاره به کمبود مواد ضدعفونی‌کننده در برخی بیمارستان های کشور اظهار داشت: تمام این کمبودها باعث می شود که پروتکل های بهداشتی در بسیاری از بیمارستان های کشور به هیچ وجه رعایت نشود و همین مساله به عاملی برای شیوع هرچه بیشتر کرونا در میان پرستاران تبدیل شده است، به نحوی که با وجود این که تمام پرستاران هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، اما هنوز هم شاهد ابتلای آنها به انواع خفیف و حتی شدید کرونا هستیم.

پرستاران با دست خالی در خط مقدم مبارزه با کرونای دلتا هستند

شریفی مقدم با انتقاد از شلوغی بیش از حد مراکز تجمعی در شرایط قرمز کرونایی گفت: وقتی که دولت حمایت های لازم را از مردم انجام نمی دهد و مردم هم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجهی می کنند، طبیعتا بیشترین فشار کرونا بر کادر درمان وارد می شود. اکنون هم شاهد آن هستیم که ناکارآمدی وزارت بهداشت، دولت و مسئولان منجر به ازدحام بیش از حد مردم در مراکز تجمعی می شود و این در حالی است که سرعت انتشار کرونای دلتا 3 برابر کرونای ووهان است.

دبیرکل خانه پرستاران ایران با بیان این که این روزها پرستاران بیش از پزشکان تحت فشار همه گیری کرونای دلتا هستند، عنوان کرد: هنوز هیچ درمانی برای کرونا کشف نشده و بیشترین چیزی که بیماران کرونایی به آن احتیاج دارند، مراقبت است. چون پزشکان به جز انجام معاینات عادی و تجویز برخی داروهایی که در پروتکل درمانی وزارت بهداشت وجود دارد، نمی توانند هیچ اقدام موثر دیگری را برای درمان بیماران کرونایی انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون بی کفایتی مسئولان بهداشتی و اجرایی کشور در تمام سطوح منجر به آن شده است که هر روز بیشتر از دیروز شاهد بستری بیماران کرونایی در سطح کشور باشیم و این در حالی است که اکنون پرستاران با دست خالی در خط مقدم مبارزه با کرونای دلتا قرار دارند و روز به روز فشارهای جسمی و روحی وارده به آنها بیشتر می شود؛ چراکه پرستاران بیش از پزشکان در معرض خطر قرار دارند.

تعداد پرستاران ایران حدود یک سوم استانداردهای جهانی است

دبیرکل خانه پرستاران ایران، فشارهای کاری وارده بر پرستاران را مشکلی حادتر از کمبود ماسک و گان برای این قشر توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه با وجود کمبود شدید پرستار در ایران، دولت به نحو کافی از افرادی که 18 ماه است در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارند، حمایت نمی کند و همین مساله منجر به آن شده است که بسیاری از پرستاران با مشکلات روحی و روانی ناشی از استرس کار مواجه باشند.

شریفی مقدم با بیان این که در شرایط پیش از شیوع کرونا در کشورمان، تعداد پرستاران در ایران نصف استانداردهای جهانی بود، عنوان کرد: اکنون که به دلیل بی مسئولیتی مدیران وزارت بهداشت، روز به روز بیشتر آوار بیماران کرونایی بر سر پرستاران خراب می شود، می توان گفت تعداد پرستاران در ایران یک سوم استانداردهای جهانی است و نسبت تعداد پرستار به جمعیت کشور در ایران در سطح کشورهای عقب افتاده دنیاست.

وی در توضیح بیشتر گفت: در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت، 10 پرستار وجود دارد و متوسط جهانی این رقم نیز 6 پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت است و استاندارد حداقلی تعریف شده در جهان نیز وجود 3 پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت است. اما در ایران به ازای هر هزار نفر، فقط 1.5 پرستار فعالیت می کنند.

فشار کاری بالا، پرستاران را افسرده و عصبی کرده است

شریفی مقدم با بیان این که اکنون بسیاری از بیمارستان های دولتی تهران حتی از پذیرش بیمارانی با درگیری بالای ریه پرهیز می کنند، گفت: افرادی به من خبر داده اند که با وجود درگیری ریه بالای 60 درصد نتوانسته اند در بیمارستان های دولتی جا پیدا کنند. این در حالی است که این افراد از نظر علمی باید در ICU بستری باشند و در چنین شرایطی می توان گفت اکنون تمام بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان ها، مواردی هستند که باید در ICU بستری شوند.

دبیرکل خانه پرستار ایران با تاکید بر این که فشار اصلی این مساله بر پرستاران وارد می شود، اظهار داشت: اکنون تمام بیمارانی که در بخش بستری هستند نیز قاعدتا باید در بخش ICU بستری باشند و براساس استاندارد، به ازای هر دو یا سه نفر بستری شده در ICU یک پرستار باید به آنها رسیدگی کند، اما اکنون در بخش های بیمارستان های دولتی به ازای هر 25 بیمار کرونایی، سه تا چهار پرستار وجود دارد و همین مساله نشان می دهد که چه فشار بالایی بر پرستاران در موج پنجم کرونا وارد است.

این کارشناس پرستاری ادامه داد: فشار بیش از حدی که این روزها بر پرستاران وارد می شود، منجر به آن شده است که آنها نه تنها فرصت تعویض گان یا ماسک ندارند، بلکه حتی گاهی فرصت نمی کنند که وعده غذایی خود را مِیل کنند. در چنین شرایطی هم طبیعی است که هم سیستم ایمنی پرستاران ضعیف شود، هم مشکلات اعصاب و روان آنها بعد از 18 ماه تنیدگی روحی به اوج برسد، هم بسیاری از آنها افسرده شوند و هم درصد اشتباهشان بالا برود.

وی در پایان تصریح کرد: پرستاران ما که بعد از 18 ماه تلاش شبانه روزی هنوز هم ناچارند با سیل بیماران کرونایی دست و پنجه نرم کنند، این روزها تاب آوری بسیار پایینی دارند و اکنون ما مدیریت بحران کرونا در بیمارستان ها را به دست پرستارانی داده ایم که خودشان بحران زده هستند، این در حالی است که در شرایط کنونی پرستاران ما واقعا توان ارائه خدمات مراقبتی لازم به بیماران را ندارند.

 

 
 

 

 

 

 

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه