ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت:

در هیچ کجای دنیا وزیر بهداشت مسئول تهیه و تامین واکسن نیست

وزیر بهداشت گفت: در هیچ کجای دنیا، وزیر بهداشت مسئول تهیه و تامین واکسن نیست بلکه دیگر بخش ها وارد می کنند و به وزیر بهداشت می دهند تا با زیرساخت هایی که ایجاد می شود، واکسن تلقیح و تزریق شود. در یک دوره کوتاه از مرز تزریق 430 هزار دُز واکسن کرونا در یک شبانه روز، عبور کردیم و به بیش از این خواهیم رسید.

در هیچ کجای دنیا وزیر بهداشت مسئول تهیه و تامین واکسن نیست

دکتر سعید نمکی در مراسم آغاز واکسیناسیون فرهنگیان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در مجتمع فرهنگی و ورزشی حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرری برگزار شد، اظهار داشت: وقتی بنده احساس کنم که می توانم در تهیه واکسن هم کاری کنم، حتما برای سلامت مردم همه چیز را به جان می خرم البته بعضی ترکش ها و حرف های بی ربط هم در این مدت وجود داشت که بنده اصلا به آنها گوش نمی دهم چون "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما، کافریست رنجیدن". ما به عشق مردم روی مین رفتیم.

وی افزود: همین که یک بار هم مقام معظم رهبری، جانفشانی مدافعان سلامت و مجاهدت فی سبیل الله آنها را تایید فرمودند، تا آخر برای تیم ما، مایه دلگرمی و همین که امروز می بینیم که مردم برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون نیز مراجعه می کنند، مایه دلخوشی است.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قرار نبود وزارت بهداشت اقدام به واردات و تهیه واکسن کند بلکه مجبور شدیم واکسن را تهیه کنیم. در دنیا واکسن را به راحتی به کسی نمی دادند و نمی دهند حتی آنهایی که به عنوان دوست، روی آنها حساب می کردیم، وقتی واکسیناسیون کشور خودشان را به شکل گسترده شروع کردند و ما هم تزریق واکسن را شروع کرده و به بیش از 300 هزار دُز در طول روز رسانده بودیم، ناگهان ترمزدستی را کشیدند و اینجا یک پیام را دریافت کردیم که دوست و دشمن در فرهنگ اقتصاد و اجتماعِ امروز، خیلی معنی ندارند کشورها یا با همدیگر رقیب هستند یا شریک.

وزیر بهداشت ادامه داد: حتی اگر برخی کشورها با شما هم قسم باشند، در مواردی که باید خودشان را ببینند، دیگران را نمی بینند. رییس جمهور ما با یکی از روسای جمهور کشورها مذاکره کرد که الان که روزانه چندین میلیون واکسن تزریق می کنید، روزانه 100 هزار دُز را هم طبق قراردادتان به ایران بدهید اما گفتند که فعلا متاسفانه نمی توانیم.

دکتر نمکی گفت: از روز اول اعتقاد داشتیم که باید برای ساخت و تهیه واکسن به درون مرزهای خودمان تکیه کنیم که نتایج مطلوبی هم به دست آمد که هر روز هم بهتر خواهد شد و وقتی این سیگنال به بیرون منتقل شد، دروازه ها باز شد و وقتی اعلام بی نیازی، مطرح شد و اعتماد به نفس، ما را قدرتمندتر کرد، دنیا هم همراه تر شد.

وی گفت: امروز خوشبختانه واردات واکسن نیز بهبود یافته است. امروز در روز عید سعید غدیر خم در چند نقطه به صورت نمادین و از شنبه به طور گسترده، واکسیناسیون چند گروه هدف از جمله زندانیان، معلمان، اساتید، بیماران دیابتی بالای 18 سال، خبرنگاران، افراد شاغل در بخش حمل و نقل عمومی را انجام می دهیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: از هفته آینده، قضات و پرسنل دادگستری و دادگاه ها، اقشار و گروه های شغلی پرریسک و در تماس بیشتر با مردم، نیروهای نظامی و انتظامی و در مراحل بعد، سایر گروه های هدف را واکسینه می کنیم. در پایان دولت که قول داده بودیم جمعیت بالای 60 سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم، گستره را بسیار بیشتر کرده ایم و تعدادی بسیار فراتر از آن را به یاری خداوند، واکسینه خواهیم کرد.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا هفته آینده، کل معلمان را واکسینه کنیم. رانندگان سرویس مدارس را نیز در مراحل بعدی واکسینه خواهیم کرد. برای کودکان و افراد کمتر از 18 سال در دنیا، واکسن بسیار محدود است و معمولا در پروتکل واکسیناسیون، واکسنی برای آنها وجود ندارد اما اگر قرار باشد که واکسنی مثل پاستوکووک که برای این گروه سنی، جواب داده را قرار باشد شروع کنیم، حتما اعلام خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: فرا رسیدن عید سعید غدیر خم و همچنین آغاز واکسیناسیون فرهنگیان را به ویژه به آموزگاران که رسولان عشق، دانش و محبت هستند، تبریک می گویم و خوشحالم که امروز در جمع فرهیخته عاشقان تعلیم و تربیت فرزندان برومند این سرزمین هستم و بسیار خوشحالم که امروز حرکتی در کشور آغاز می شود که مدتها آرزوی ما بود.

دکتر نمکی افزود: برخی دوستان امروز توصیه کردند که برای سخنرانی، ماسک را بردارم اما ماه های زیادی است که روزانه حداقل 18 ساعت با دو ماسک زندگی می کنم و همه زندگی ما در این مدت با ماسک ظاهری و البته ماسکی که در درون ما برای غم و اندوه از دست رفتن عزیزان این کشور، وجود دارد، سپری شده است. در این روز مبارک برای همه عزیزانی که در دوران کرونا از دست رفتند، آرزوی همنشینی با امیرالمومنین برای همه شهدا به ویژه شهدای مدافع سلامت داریم.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه پایگاهی نیست که بتوان آن را بست و تعطیل کرد. امروز در ادبیات توسعه، انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و برای این انسان، اولین پایگاه مهم بعد از خانواده اش که می آموزد چگونه درست و اجتماعی زندگی کند، چگونه به قانون و حقوق شهروندی احترام بگذارد، چگونه دوست خوب بگزیند و چگونه مهرورزی و عشق را بیاموزد، مدرسه است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در مدرسه می توان خیلی چیزهایی را آموخت که حتی در آغوش مادر نیاموخته ایم، می توان دوستی ها و مهربانی هایی را تجربه کرد که قبل و بعد از او، هیچ گاه نمی شود، می توان گذشت هایی را تجربه کرد و آموخت و در درون خویشتن نهادینه کرد که در هیچ کجای زندگی، میسر نمی شود.

دکتر نمکی یادآور شد: مادری داشتم که زن بسیار پاکیزه ای بود و به بنده، راستگویی و درست کرداری را از نخستین لحظه ها آموخت. یکی از مواردی که به بنده آموخت این بود که هیچ وقت دروغ نگویم اما در کلاس دوم دبستان، اولین دروغ را به مادرم گفتم چون پدرم برایم کاپشنی را در زمستان خریده بود البته خانواده مرفهی نبودم اما رفتم مدرسه دیدم کودک یتیمی در کنارم نشسته و از سرما می لرزد، وقتی از مدرسه می خواستم بیرون بیایم آن فرد را صدا کردم و کاپشن را به او دادم. وقتی به خانه آمدم مادرم گفت کاپشنت چه شد گفتم گم کرده ام. این اولین دروغی بود که در زندگی به مادرم گفتم اما دلم نیامد که کودک یتیمی که کنار من روی نیمکت نشسته از مدرسه با یک پیراهن اما بنده با کاپشن به خانه بروم. این عشق، محبت و گذشت را گرچه از خانواده به ارمغان بردم اما در مدرسه تجربه کردم.

وی ادامه داد: مدرسه جایگاهی است که می توان در آنجا ارتقاء پیدا کرد و کشوری که مدرسه های آن بسته باشد، دچار خسران شده است و در این مدت یکی از غصه های ما این بود که مدارس بسته است البته زحمتی که وزیر و معاونین وزارت آموزش و پرورش در ایجاد فضای مناسب مجازی برای نقل و انتقال دانش و آموختنی ها از راه دور، کشیدند کار بسیار عظیمی بود که شاید به عنوان یک زیرساخت در کشور، ماندگار شد.

وزیر بهداشت گفت: نمی شود محبت چهره به چهره معلم و دانش آموز، تجربه جمعی زیستن، محاورات، مکالمات و تحرکات درون مدرسه ای را در فضای مجازی خلق کرد. این پدیده ها را نمی شود در فضای مجازی آموخت. امروز یکی از مشکلات جامعه تنها و منزوی ما، همین فضای مجازی است.

دکتر نمکی اظهار داشت: فرزندان ما در فضای مجازی، بازی و محاوره می کنند و دوست می شوند و این یک انزوای بسیار پیچیده ای به بشریت تحمیل می کند. می بینیم که افراد به رستوران، مهمانی یا منزل اقوام می روند اما هر فردی در گوشه ای در دنیای درون صفحه موبایل، غرق است. دوره ای تلفن برای نزدیک تر شدن انسان ها به همدیگر آمد که صداهای همدیگر را بشنوند و محبتی را منتقل کنند اما امروز گوشی های تلفن همراه، عاملی برای انزوا شده اند. همسر یک گوشه، فرزند یک گوشه و دیگر اعضای خانواده در گوشه و کنار منزل، غریبه گی و انزوای خود را با فرد کناری خود اعلام می کنند.

وی عنوان کرد: در دوران گذشته خانواده ها همه منتظر بودند که افراد خانواده برسند و بعد سفره بیاندازند، دور هم بگویند و بخندند و برای همدیگر تعریف کنند اما امروزه وقتی افراد خانواده از بیرون به منزل می رسند، با موبایل بازی می کنند و با همدیگر نیستند. به عبارت دیگر "من در میان جمع و دلم جای دگر است". مدرسه چه کاری برای محو این فضای مخرب، کند؟ اینکه مدرسه جایگاهی بشود که ساعت ها گوشی های موبایل و فضای مجازی را کنار بگذاریم و بچه ها با همدیگر صحبت کنند و معلمان، چهره به چهره بتوانند مهر، عشق، محبت و الگوهایی که در ذهن خود پرورانده را به دانش آموزان منتقل کنند.

وزیر بهداشت افزود: یکی از عوارضی که در این مدت ایجاد شد، حذف فرهنگ سحرخیزی بود. سحرخیزی در قشر دانش آموز، از دوران مدرسه نهادینه می شود. دیر شدن مدرسه و البته قضا شدن نماز صبح، عاملی برای سحرخیزی بود که این را از دست داده ایم. بچه ها امروزه تا ساعات نزدیک به ظهر می خوابند و بدانید که اگر تحرک و سحرخیزی نباشد، این نسل برای آینده، نسلی کاری، متحرک و مولد نیست.

دکتر نمکی گفت: بچه ای که مدت ها، ساعت 10 یا 11 صبح از خواب بیدار می شود و مادر هم در دوران گذشته به علت آماده کردن صبحانه سحرخیز بود اما هر دوی آنها تا دیروقت می خوابند، یک آفتی است که نمی شود به سادگی از جامعه زدود. مدت ها دنبال این بودیم که واکسیناسیون را برای معلمان و فرهنگیان شروع کنیم که امروز خوشبختانه این اتفاق مبارک، رخ داد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه