ارسال به دیگران پرینت

چطور جلوی بالا گرفتن یک مشاجره را بگیریم

مشاجره‌ها بی‌دلیل ایجاد نمی‌شوند، حتی اگر ما چنین احساسی درباره‌ی آن‌ها داشته باشیم. مشاجره اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که اصلاً متوجه آن نیستیم.

چطور جلوی بالا گرفتن یک مشاجره را بگیریم

مترجم: مینا شهری

مشاجره‌ها بی‌دلیل ایجاد نمی‌شوند، حتی اگر ما چنین احساسی درباره‌ی آن‌ها داشته باشیم. مشاجره اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که اصلاً متوجه آن نیستیم. ممکن است حواسمان نباشد که مکالمه‌مان با یک شخص دارد به کدام سمت می‌رود، و از نشانه‌های حاکی از افزایش تنش در کلاممان غافل شده باشیم. ممکن است بدون آن که بدانیم حالت دفاعی به خود گرفته یا صدایمان را بالا برده باشیم. یا بدون قصد و نیت خاصی، از موضوعی صحبت کرده باشیم که طرف مقابلمان درباره‌ی آن حساسیت خاصی دارد.

اختلاف‌نظر همیشه بد نیست و حتی اجتناب‌ناپذیر است. اما بحث و جدل، اغلب نتیجه‌ی مثبتی ندارد، زیرا هنگامی که بحث بالا می‌‌گیرد، قدرت شنیدن و تحلیل کردن از کار می‌افتد. بسیاری از ما از ترس اینکه بحثی صورت نگیرد، اغلب اصلاً وارد مکالمه نمی‌شویم. اما بهتر است به جای سکوت، یاد بگیریم که چطور از بالا گرفتن یک بحث جلوگیری نموده و یک مکالمه‌ی منطقی برقرار کنیم. یادگیری این مهارت، از مهم‌ترین اصول ارتباطی است و این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم با دیگران روابط سالم برقرار کرده و به تبادل اطلاعات و نظرات بپردازیم.

چطور جلوی بالا گرفتن یک بحث در فضای کاری را بگیریم؟

گفتگوهای بی‌پرده، صادقانه و گاه محکم، برای ایجاد یک محیط کاری سالم ضروری هستند. همه‌ی افراد یک گروه کاری باید یاد بگیرند که چطور با هم ارتباط موثر برقرار نموده و از تعارض‌‌ها عبور کنند.  نتیجه‌ی کار گروهی، بهره‌وری و سودآوری هست. این پنج مرحله را دنبال کنید، تا بتوانید از بالا گرفتن بحث در محیط کاری جلوگیری نموده و به یک مدیر قوی و مطمئن تبدیل شوید:

دکمه‌ی توقف را بفشارید

هر کجا احساس کردید که بحث دارد بالا می‌گیرد، نفس عمیقی بکشید و موضوع بحث را عوض کنید. درباره‌ی موضوعی که تنش ایجاد کرده، اظهارنظر نکنید، واکنش نشان ندهید و حرفی نزنید. تمام توجهتان را به ارتباط میان خود و شخص مقابلتان معطوف کنید. اگر هم‌چنان تنشی در حال شکل‌گیری بود، با احترام بگویید: «این موضوع داره جنجالی می‌شه و نمی‌خوام وارد بحث بشیم. بیا یه استراحتی کنیم و بعداً دوباره درباره‌ش حرف بزنیم. فعلاً می‌تونیم یه کم سکوت کنیم تا ببینم بعداً چه‌کار می‌شه کرد.»

افکار خود را متمرکز کنید

در این مکالمه می‌خواهید به چه نتیجه‌ای برسید؟ به این فکر کنید که از این بحث چه هدفی دارید و می‌خواهید طرف مقابلتان چه برداشتی از حرفهای شما داشته باشد. چطور می‌توانید این موضوع را با کلام و لحن دیگری به طرف مقابل منتقل کنید؟ به یاد داشته باشید که شما فقط می‌توانید افکار و واکنش‌های خودتان را تحت کنترل داشته باشید. بنابراین به خوبی درباره‌ی آن‌ها فکر کنید.

حواس‌جمع باشید

سعی کنید کنترل خودتان را حفظ کنید. فقط به این فکر نکنید که برنده‌ی بحث باشید یا حرف آخر را بزنید. سعی کنید تمرکزتان روی نتیجه‌ای باشد که می‌خواهید از این گفتگو حاصل شود. قبل از اینکه  دوباره درگیری و جدلی ایجاد شود، اگر احساس می‌کنید که ممکن است دوباره ناراحتی ایجاد شود، یا گفتگو بار عاطفی به خود گرفته است، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و حواستان باشد که حرمت‌ها از بین نروند.

مسئولیت‌پذیر باشید

اگر احساسات شخص مقابلتان را خدشه‌دار کرده‌اید، مسئولیت آن را بپذیرید و از کار خود دفاع نکنید. حتی اگر عمدی در کار نبوده است. نقشی را که در ایجاد تنش داشته‌اید، صادقانه بپذیرید، و سعی کنید زمینه را برای گفتگوی صمیمانه‌تر فراهم کنید. مثلاً بگویید: «متاسفم که شما رو ناراحت کردم. دوست دارم با هم کنار بیایم و این کار رو با هم به نتیجه برسونیم.» از وسوسه‌ی توجیه رفتار اشتباه خود بپرهیزید و طرف مقابل را نیز مجبور نکنید که بابت نقش خود در ایجاد مشاجره، به زور عذرخواهی کند.

حضور موثر داشته باشید

با صرف وقت و با آرامش به موضوع مورد نظر رجوع کنید. در مکالمه حضور موثر داشته باشید. سعی کنید به وضعیت عاطفی طرف مقابل توجه کنید تا بتوانید نقاط تنش‌زای مکالمه را تشخیص بدهید. طبیعی است که گاهی در هر مکالمه‌ای ناراحتی ایجاد شود، اما اگر آرام و با احترام پیش بروید، می‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کنید.

 

برای دوری کردن از مشاجره، آرام باشید، و هر کجا که احساس تنش کردید، وقفه‌ای ایجاد کنید. این وقفه می‌تواند نشان‌ دهد که وقت استراحت رسیده است. هر دو طرف مکالمه باید این اعتماد را به هم داشته باشند که طرف مقابلشان قصد ایجاد ناراحتی ندارد و سعی دارد تعارضات را برطرف نماید. هر چه مکالمات بیشتری داشته باشید، مهارت بیشتری در رفع این تعارضات و کنترل فضای متشنج به دست خواهید آورد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه