ارسال به دیگران پرینت

حملات طالبان به غرب افغانستان | ۹ شهرستان در اختیار و کنترل دولت میباشد

مسوولان محلی ولایات حوزه غرب افغانستان اعلام کردند که طالبان حملات خود را به غرب این کشور تشدید کرده و این گروه توانسته از ۴۵ شهرستان، ۳۶ شهرستان را به کنترل خود در آورد و تنها ۹ شهرستان در اختیار و کنترل دولت است.

حملات طالبان به غرب افغانستان |  ۹ شهرستان در اختیار و کنترل دولت میباشد

پس از تشدید حملات طالبان به ولایت‌های غرب افغانستان از جمله هرات، فراه، بادغیس و غور و این گروه توانسته از ۴۵ شهرستان، ۳۶ ولایت را به کنترل خود در آورد و تنها ۹ شهرستان در اختیار و کنترل دولت است.

«زلمی کریمی» سخنگوی والی غور گفت: پس از آغاز حملات طالبان بر شهرستان‌های ولایت غور نیرو‌های امنیتی در مقابل آن‌ها مقاومت کرده، اما به دلیل راهبردی نیمی از مناطق تخلیه شده و نیرو‌های امنیتی در مناطق مهم مستقر شدند.

وی بیان داشت: در حال حاضر از میان ۱۰ شهرستان غور تنها شهرستان‌های دولتیار و لعل و سرجنگل و مرکز فیروز کوه در اختیار حکومت است.

کریمی ادامه داد: در حال حاضر روستا‌های اطراف مرکز شهر، بخش‌هایی از شهرستان دولتیار و شاهراه هرات – غور شاهد حملات پراکنده طالبان بوده و این گروه تلاش دارند تا حملات خود را برای تسخیر مرکز ولایت و دو شهرستان که در کنترل حکومت است اغاز کنند، اما نیرو‌های امنیتی با مقاومت در مقابل ان‌ها تاکنون تلفات زیادی را به طالبان وارد کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های شهرک، تولک، ساغر، تیوره، دولینه، پسابند، چهارسده و مرغاب تاکنون در کنترل کامل طالبان است، اما به زودی عملیات‌های نظامی برای پاکسازی مناطق آغار خواهد شد.

وزیراحمدنورانی فعال مدنی در غور نیز در این باره گفت: وضعیت امنیتی در غور بسیار وخیم بوده و طالبان در شاهراه‌های غور و برخی از راه‌های مواصلاتی در شهرستان‌های تحت حاکمیت دولت ایست بازرسی دارند و از مردم اخاذی میکنند، اما تاکنون مسوولان محلی و امنیتی برای پاکسازی این مناطق اقدامی نکردند.

از سوی دیگر «حسام الدین شمس» والی بادغیس در این مورد گفت: طی روز‌های گذشته گروه طالبان ۵ حمله گسترده برای تسخیر مرکز ولایت بادغیس داشت که این حملات از سوی نیرو‌های امنیتی سرکوب شده است و مرکز شهر بادغیس که در کنترل نیرو‌های امنیتی است وضعیت در حال بهبود است.

شمس همچنین گفت: در چند هفته گذشته در رویداد‌های مختلف در بادغیس نزدیک به ۳۰۰ عضو طالبان کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

وی تاکیدکرد: بیشترین تلفات در جنگ‌های بادغیس به غیر نظامیان وارد شده و تاکنون ۷۰ غیر نظامی زخمی و ۳ تن دیگر کشته شدند.

والی بادغیس خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرکز ولایت بادغیس در کنترل نیرو‌های امنیتی است و شهرستان‌های بالامرغاب، قادس، مقر، ابکمری، غورماچ و جوند در تسخیر طالبان است.

در ولایت فراه نیز به گفته منابع در این ولایت تاکنون شهرستان‌های خاک سفی، پشت رود، اناردره، پشت کوه، زیرکوه، جوین، بکواه، بالابلوک و گلستان به دست طالبان سقوط کردهو تنها شهرستان پرچمن و مرکز این ولایت درکنترل دولت است.

با تلاش‌های زیاد برای مصاحبه با والی فراه و وضعیت کنونی این ولایت، اما حاضر به مصاحبه نشد.

این در حالی است که ولایت هرات یکی از ولایت‌های مهم افغانستان است در حملات طالبان در امان نمانده است و از ۱۹ شهرستان تنها ۶ شهرستان و مرکز این ولایت در کنترل دولت است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در این مورد بیان داشت که روند انسجام مجدد نیرو‌های دفاعی و امنیتی در این ولایت در حال نهایی شدن ت و در کنار نیرو‌های امنیتی بسیج مردمی نیز تاثرات مثبتی داشته است و اقدامات پاکسازی شاهراه‌ها، شهرستان‌ها و تامین امنیت شهروندان و بازرگانان در دست اجرا است.

شهرستان‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، ادرسکن، فارسی، کهسان، غورویان، زنده جان، پشتون زرغون، چشت، اوبه، کرخ، فارسی و گلران هرات در حال حاضر در دست طالبان و تنها شهرستان‌های زاول، شیندند، پشتکوه، گذره، انجیل و زیرکوه و مرکز شهر هرات در کنترل نیرو‌های امنیتی است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه