ارسال به دیگران پرینت

استانداری خراسان رضوی: طالبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ایران ندارد

محمدتقی هاشمی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: طالبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ندارد اما بازگشایی مجدد مرز به مذاکرات رسمی، تصمیم ها و ابلاغیه های کشوری بستگی دارد و هنوز ابلاغیه ای از تهران به ما نرسیده است.

استانداری خراسان رضوی: طالبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ایران ندارد

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به نیاز مردم و دولت افغانستان و افراد محلی به تبادلات مرزی و درآمدهای ناشی از آن در گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون، پیش‌بینی می‌کنیم این مرز طی روزهای آینده بازگشایی شود و فعالیتها در آن به حال عادی بازگردد.

محمدتقی هاشمی افزود: نیاز مردم افغانستان و افراد محلی مستقر در مرزها به تبادلات تجاری و ترددها اقتضا می‌کند گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون، امن، باثبات و فعال باشد.

وی ادامه داد: پیش از این روزانه حجم بسیاری از کالا و نیروی انسانی در این مرز تبادل می گردید، این کالاها نیازمندی های مردم منطقه را پوشش می دهد، سوخت در منطقه هرات با حدود چهار میلیون نفر جمعیت از ایران و ترکمنستان تامین می شود که بخش عمده آن از جمهوری اسلامی ایران به هرات می رود، لذا اگر این سوخت از ایران انتقال نیابد تامین سوخت منطقه دچار مشکل خواهد شد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ترددهای تجاری مرزی درآمد ایجاد خواهد کرد لذا هر کسی که در مرز استقرار دارد دارای انگیزه کافی برای مدیریت این گذرگاه مرزی خواهد بود.

وی افزود: از زمان حضور طالبان در مرز دوغارون تاکنون تردد در این گذرگاه مرزی به صورت رسمی تعیین تکلیف نشده است اما وضعیت مرزها در استان از نظر امنیتی خوب بوده و از ثبات و آرامش برخوردار است.

هاشمی ادامه داد: بعد از استقرار طالبان در اسلام قلعه تعدادی از کامیونهای ایرانی بدون مشکل از مرز عبور کرده و به ایران بازگشته‌اند.

وی گفت: طلبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ندارد اما بازگشایی مجدد مرز به مذاکرات رسمی، تصمیم ها و ابلاغیه های کشوری بستگی دارد و هنوز ابلاغیه ای از تهران به ما نرسیده است.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی به تجربه سالهای گذشته از استقرار طالبان در مرزهای غربی افغانستان اشاره کرد و افزود: به زودی مرز تعیین تکلیف خواهد شد و فعالیتهای مرزی به روال عادی باز خواهد گشت.

گذرگاه اسلام‌قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران ۱۷ تیر ماه به دست نیروهای طالبان سقوط کرد.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که استان‌های هرات، فراه و نیمروز در این کشور با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مرز هستند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه