ارسال به دیگران پرینت

مانور امپراتور | حزب کمونیست چین ۱۰۰ ساله شد

مراسم جشن صدمین سالگرد تا‌سیس حزب کمونیست چین صبح روز پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه در میدان «تیان آن من» در مرکز پکن پایتخت این کشور برگزار شد. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی‌ای که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: چین به هدف یک قرنی خود برای ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه نائل شده است.

مانور امپراتور | حزب کمونیست چین ۱۰۰ ساله شد
 مراسم جشن صدمین سالگرد تا‌سیس حزب کمونیست چین صبح روز پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه در میدان «تیان آن من» در مرکز پکن پایتخت این کشور برگزار شد. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی‌ای که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: چین به هدف یک قرنی خود برای ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه نائل شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین‌پینگ، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه‌تونگ تا‌کنون تصریح کرد: «موضوع اصلی فعالیت حزب کمونیست در ۱۰۰ سال گذشته رستاخیز چین بود.» او تصریح کرد که چین وارد روند تا‌ریخی بازگشت‌ناپذیر شده است. حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹ قدرت را در پرجمعیت‌ترین کشور جهان در دست گرفت و این حزب با بیش از ۹۵میلیون عضو پرجمعیت‌ترین تشکل سیاسی جهان است. شی جین‌پینگ همچنین اظهار کرد: مردم چین نه تنها در برانداختن دنیای قدیم تبحر دارند، بلکه دنیای جدیدی را نیز ایجاد کرده‌اند. او ادامه داد که فقط سوسیالیسم می‌تواند چین را نجات دهد.

به گزارش رویترز وی گفت: چین با پشت سر گذاشتن مشکلات ناشی از شیوع کرونا و بازگشت اقتصادی، موضع قاطعانه‌تری در صحنه جهانی اتخاذ می‌کند؛ اما در همین حال، با انتقادات جامعه بین‌المللی بر سر هنگ‌کنگ و ایالت سین‌کیانگ روبه‌رو بوده است. شی جین‌پینگ در ادامه سخنرانی خود تا‌کید کرد که مردم چین اجازه نخواهند داد که هیچ نیروی خارجی «با قلدری» باعث آزار و اذیتشان شود و هر کشوری که چنین قصدی داشته باشد «با دیوار فولادین که از خون و گوشت ۴/ ۱میلیارد نفر چینی ساخته شده» روبه‌رو خواهد شد. رئیس‌جمهوری چین نامی از این نیروهای خارجی نبرد. شی همچنین گفت که هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف بین مردم و حزب کمونیست چین شکست خواهد خورد. او تا‌کید کرد: بیش از ۹۵میلیون عضو حزب کمونیست اجازه تحقق چنین سناریویی را نخواهند داد. رسانه‌های دولتی چین می‌گویند: در این مراسم ۷۰هزار نفر حضور داشتند.

آسوشیتدپرس نیز در همین رابطه نوشت، به رغم اینکه حزب کمونیست چین با مخالفت عمده داخلی مواجه نیست، اما مشروعیت این حزب به دلیل اقداماتی چون جنگ طبقاتی خشونت‌آمیز و بیگانه‌ستیزی ۱۹۶۶ تا‌ ۱۹۷۷ انقلاب فرهنگی و سرکوب خونین جنبش دموکراسی‌خواهی از جمله در میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ با چالش جدی روبه‌رو است. همچنین حکومت چین به شکنجه، تجاوز جنسی، بازداشت‌های خودسرانه و نگهداری بیش از یک میلیون اویغور ترک مسلمان در کمپ‌ها در ایالت سین‌کیانگ متهم شده است. خبرگزاری آلمان نیز نوشت، شی جین‌پینگ، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین چندی پیش به همراه ۵۰ تن از سران حزب کمونیست باردیگر به‌طور نمادین سوگند وفاداری به حزب کمونیست یاد کرد. شی جین‌پینگ در این مراسم که حاضران، ایستاده، با مشت‌های گره کرده، سخنان او را تا‌یید می‌کردند، گفت: «به حزب وفادار خواهم ماند و تمام عمر در این راه خواهم جنگید. آماده‌ام همه چیز را در راه حزب و ملت فدا کنم و هیچ‌گاه به حزب خیانت نخواهم کرد.» از مدت‌ها قبل به مناسبت صدمین سالگرد تا‌سیس حزب کمونیست، در سراسر چین پرچم‌های سرخ رنگ به اهتزاز درآمده‌اند و داس و چکش اینجا و آنجا خودنمایی می‌کنند.

«تانگ رنوو» استاد مدیریت عمومی در یکی از دانشگاه‌های چین گفت: «این حرف‌های جدی و تند شی واکنشی به تلاش‌های آمریکا و کشورهای غربی برای کنترل و سرکوب چین بود.» رئیس‌جمهور چین گفت: «چین نیروهای مسلح خود را تقویت خواهد کرد تا‌ تمامیت ارضی، امنیت و توسعه خود را تضمین کند و آنها را به استانداردهای جهانی ارتقا دهد.» «شی» تصریح کرد: «حل مساله تا‌یوان و تحقق اتحاد مجدد کامل چین بدون شک یکی از وظایف تا‌ریخی حزب حاکم کمونیست است.» شی درباره هنگ‌کنگ و ماکائو نیز گفت که چین به متن و روح اصل «یک کشور، دو سیستم» که بر اساس آن به این دو شهر سطح بالایی از خودمختاری وعده داده شده، پایبند است. «فنگ جیان‌مای» استاد آکادمی تربیت کادر رهبری حزب کمونیست واقع در شهر مرکزی «یان‌آن» در چین معتقد است که حزب کمونیست، خلق چین را متحد کرد و آنها را از گرسنگی و ضعف رهاند و به سوی قدرت رهبری کرد. آنچه حزب کمونیست و رسانه‌های این کشور که کاملا تحت کنترل حزب هستند کلامی درباره آن نمی‌گویند، میلیون‌ها کشته‌ای است که مسوولیت آن متوجه حزب کمونیست چین است.

لغو محدودیت‌های دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۸، این فرصت را به سیاستمدار ۶۸ساله داد که پس از پایان دو دوره همچنان در این سمت باقی بماند. در ادبیات سیاسی حزب کمونیست چین و در رسانه‌های دولتی، شی را «هسته‌ اصلی» می‌‌خوانند. به هر روی آنچه مورخان بر سر آن توافق دارند این است که او قدرتمندترین رهبر حزب کمونیست و جمهوری خلق چین پس از مائو تسه‌تونگ است.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه