ارسال به دیگران پرینت

روحانی در جلسه هیات دولت:

اگر بایدن ذره ای در اجرای برجام تسامح کند به رأی خود خیانت کرده است

رئیس جمهور با بیان اینکه در ۳.۵ سال گذشته تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا و شیوع ویروس کرونا (ویروس ترامپ و ویروس کرونا) مشکلات و سختی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده است، گفت: مردم باید بدانند که اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز شرایط و وضعیت اقتصادی کشور چگونه بود.

اگر بایدن ذره ای در اجرای برجام تسامح کند به رأی خود خیانت کرده است

رئیس‌جمهور گفت: درباره عمل به برجام اگر بایدن ذره ای تسامح کند به رای خود خیانت کرده است. مرتب هم تاکید کرده اند که برجام را قبول داریم و می خواهیم برگردیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت یاد شهدای واقعه هفتم تیر و هفته قوه قضاییه اظهار کرد: امیدواریم قوه قضاییه با علم، دانش، دقت، در نظر گرفتن احکام الهی و قانون و با بی طرفی کامل و بدون وابستگی به احزاب و جناح ها کار کند. آنچه می تواند قوه قضاییه را بشکند وابستگی جناحی است و امیدواریم قوه از این موضوع دور و کاملا بی طرف باشد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه آخرین ملجأ مردم است و هر کسی ظلمی ببیند در آنجا تظلم خواهی می کند؛ البته باید امکانات را هم برای قضات فراهم کنیم. مقداری از حکم قاضی به گزارشات ضابطین وابسته است و قاضی زمان محدودی دارد. گزارش ضابط پایه پرونده است و بعد از آن گزارشات کارشناسان رده های مختلف قرار دارد که در کل باید امکانات مناسبی برای قضات فراهم باشد.

روحانی با یادآوری شهادت آیت الله بهشتی در هفتم تیر ۱۳۶۰ خاطرنشان کرد: شهید بهشتی مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی ما بود. آنقدر جو را علیه او مسموم کرده بودند که هیچ کس نمی توانست از او دفاع کند و آنقدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی هم نمی شد از او تعریف و دفاع کرد. با وجود اینکه توهین های زیادی به شهید بهشتی به عنوان رئیس قوه قضاییه می شد هر چند که این توهین ها درست نبود اما هیچ وقت نگران این نبود که به خاطر این کار مورد تعقیب قرار می گیرد یا دستگیر می شود.

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم روابط مناسب قوا تأکید و عنوان کرد: بسیار مهم است که قوه قضاییه با دولت و مجلس رابطه مناسب و همکاری خوبی داشته باشد. ما در این مدت تجربه کردیم که وقتی دو قوه دیگر از دولت فاصله داشته باشند چقدر کار برای دولت و نظام سخت می شود که امیدواریم در آینده این فاصله کمتر شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بمباران شیمیایی تیر ۶۶ شهر سردشت اشاره کرد و گفت: ما در تیر ۶۶ با بمباران شیمیایی یک شهر مواجه بودیم که چیز عجیبی بود و جنایت بزرگی رخ داد. دنیا باید از این اتفاق تکان می خورد. این کار در میدان جنگ هم سابقه کمی دارد و جنایت جنگی است اما رژیم صدام در این روز یک شهر ما یعنی سردشت را بمباران شیمیایی کرد. ما باید این مسئله را دنبال کنیم و بخش های سیاسی و حقوقی توانشان را باید برای شکایت در مراجع بین المللی به کار ببرند تا هم آن هایی که مواد شیمیایی را به عراق دادند و هم آن هایی که از آن استفاده کردند به دادگاه کشیده شوند.

روحانی اضافه کرد: امروز هم مردم ما باز درگیر یک تروریسم دیگر هستند و از سال ۹۷ و حدود سه سال و نیم گذشته ما وارد یک تروریسم اقتصادی شدیم. کاری که ترامپ کرد تحریم نبود و از جنگ هم بالاتر بود و یک تروریسم اقتصادی بود. جنگ حساب و چارچوب خاصی دارد ولی چه کسی علیه بیماران، سرطانی ها و سالمندان و معلولان می جنگد. آن ها جلوی دارو و غذا را هم گرفتند و این کارشان هنوز هم ادامه دارد و جانشینان ترامپ در حال ادامه دادن این کار هستند.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: می دانید کسی که با همه توان می خواست نگذارد برجام بوجود بیاید و بعد از ایجاد برجام نگذارد زنده بماند در رأس اش صهیونیست ها بودند. اسرائیل و صهیونیست ها می دانستند برجام چیست و معنی برجام را خوب می فهمیدند. ارتجاع هم در کنارشان بود و با تندروهای آمریکا که ترامپ هم جزوی از آنها بودند قاطی شدند و از برجام خارج شدند و این جنگ اقتصادی را علیه ما به راه انداختند.

وی اضافه کرد: مردم ما پیروزی بسیار بزرگی به دست آوردند؛ البته مردم در این مدت زجر و سختی زیادی را تحمل کردند. به هر حال جنگ بدون شهید، مجروح و ویرانی نیست، اما ملت تسلیم نشد و مقاومت کرد و امروز هم این مقاومت را ادامه می دهد. نتیجه این ایستادگی این شد که دولت جدید آمریکا که می خواست روی کار بیاید در تبلیغات انتخاباتی خود گفت که این کار ترامپ غلط بوده و مردم آمریکا با این ایده به او رأی دادند.

رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: امروز اگر بایدن ذره ای در اجرای برجام تسامح کند به رأی ملت خودش خیانت کرده است. آن ها مرتب هم تأکید کردند که برجام را قبول داریم و می خواهیم برگردیم. مردم ما هم متوقع هستند که این کار سریع تر اجرایی و عملیاتی شود، چه از آن طرف و چه از این طرف. دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی نداشته و با قدرت و دقت از تمام فرصت ها و ثانیه ها استفاده کرده است. حالا یکسری مسائلی وجود دارد که امیدواریم از آن عبور کنیم و مردم به حق مسلم شان برسند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه ما هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی، میکروبی، شیمیایی و هسته ای نبوده ایم، نیستیم و نخواهیم بود، گفت: در این مدت مشخص شد که تهمت ها علیه ما بی دلیل بوده است. برجام سندی است که نشان می دهد جمهوری اسلامی به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و ما به دنبال مقاصد صلح آمیز هسته ای هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مردم باید بدانند در این مدت منشأ فشاری که به آن ها وارد شده و مشکلاتش چه بوده است، بیان کرد: دو عامل اصلی برای کشور ما در این چند سال بود که باعث شد مردم در رنج و مشقت قرار گیرند. اولی جنگ اقتصادی بود و دومی کرونا. یک تهدید اقتصادی جدید صورت گرفته که اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز شرایط اقتصادی ما چگونه بود و اگر این دو ویروس ترامپ و کرونا را کنار بزنیم وضعیت قیمت ارز، تورم و رشد اقتصادی ما چه می شد. این ها محاسبه شده و من خواهش می کنم منتشر شود و رسانه ها و صداوسیما درباره آن صحبت کنند تا همه بدانند در کشور چه اتفاقاتی افتاده است.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: این محاسبه به ما نشان می دهد که اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۴.۱، رشد اقتصادی ما با نفت ۳.۸ و تورم ما به طور متوسط در این سه و نیم سال ۱۱.۵ درصد می شد، در حالی که الان ۳۲ درصد است. اگر این دو عامل نبود نرخ دلار زیر ۵۰۰۰ تومان بود، رشد سرمایه گذاری که منفی بوده مثبت ۴.۷ می شد و حجم تولید ناخالص کشور ما ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می شد که امروز مشاهده می کنیم.

وی اضافه کرد: ممکن است کسی بگوید که می شد بهتر هم کار کرد. به هر حال این ها را نباید منکر شویم. در عین حال دولت در حد توان خود به مردمی که دارای حقوق ثابت بودند کمک کرد. البته ممکن است کسی بگوید برای جبران مشکلات کافی نبوده اما به هر حال از سال ۹۲ تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت ۵.۱ برابر شده، متوسط سرانه پرداختی به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۲.۷ برابر شده و متوسط حقوق بازنشستگان ۷.۳ برابر شده است و حداقل حقوق کارگران ۵.۵ برابر شده است.

روحانی ادامه داد: اینکه بعضی ها می گویند شما چکار کرده اید ما در حد توان مان این کارها را کرده ایم، البته ممکن است مشکلات به طور کامل جبران نشده باشد اما همین آمار نشان می دهد نسبت به آن هایی که دارای حقوق ثابت بوده اند در حد توان مان تلاش کرده ایم. در عین حال با اینکه دولت در ماه پایانی خود است در همه جلسات اخیر مثل جلسه دیروز ستاد اقتصادی تمام بحث ما این بوده که چگونه تأمین ارز کنیم و سفارش کالاهای اساسی و حرکت و حمل ونقل شان به کشور و رساندن به دست مردم را چگونه انجام بدهیم تا در ماه های بعدی خللی برای کالاهای اساسی بوجود نیاید و به خصوص در ماه اولیه دولت آینده مشکلی ایجاد نشود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود به اعتصابات اخیر بخشی از کارگران اشاره کرد و گفت: امروز در گوشه و کنار کشور بحثی راجع به عده ای از کارکنان صنعت نفت مخصوصا آن ها که در مناطق سخت فعالیت می کنند، وجود دارد. دولت به این مسئله توجه دارد. یک مشکلی در قانون بودجه امسال بوجود آمده اما من به این کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می دهم که مشکلات آن ها حل خواهد شد و ما این را دنبال خواهیم کرد و وزیر نفت این موضوع را دنبال می کند و ما این مشکل را پیگیری خواهیم کرد و نمی گذاریم که از نظر حقوق و دستمزدی که دریافت کنند مشکل و محدودیت داشته باشند. این محدودیت اگر هم در گوشه ای از مقررات بودجه بوجود آمده این را برایشان حل و فصل خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اما برخی از کارکنان و کارگرانی که در اختیار پیمانکاران هستند چون در مناطق نفتی پیمانکاران زیاد هستند و فعالیت می کنند و این پیمانکاران از کارگرانی استفاده می کنند. اگر این ها مشکلاتی دارند من الان به وزیر کار دستور می دهم که این موضوع را دنبال و پیگیری کند و اگر مشکلی دارند آن را حل و فصل کنند. البته این مشکل ربطی به بخش نفت ندارد و آن ها ممکن است فقط در مناطق نفتی کار کنند منتها بحث کارگر و پیمانکار است که آن ها باید حل و فصل کنند و وزارت کار باید این موضوع را پیگیری کند تا این مسئله حل و فصل شود. من در اینجا اعلام می کنم که هیچ مشکلی در تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت و فراورده های نفتی نداشتیم و نخواهیم داشت. بیخود برخی دستگاه های تبلیغاتی ضدایرانی ماهواره ای تبلیغاتی می کنند که تبلیغات نادرست و غلطی است.

رئیس دولت دوازدهم در پایان اظهار کرد: ما همچنان در یک ماه پایانی دولت طرح های بسیار مهمی را افتتاح خواهیم کرد که برخی از آن ها بسیار استراتژیک و مهم است و در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز، راه آهن، راه ها، محیط زیست و بهداشت خواهد بود. به طور مثال بزرگترین بیمارستان ما با بیش از ۱۲۰۰ تخت خواب افتتاح خواهد شد. ان شاءالله بتوانیم در روزهای پایانی هم همچنان مثل روز اول خادم خوبی برای حل مشکلات مردم باشیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه