ارسال به دیگران پرینت

سهم سازندگان ایرانی از بازار مسکن سوریه چقدر است؟

ساخت و ساز انبوه مسکن در سوریه، هدفی است که از حدود دو سال قبل دنبال می‌شود و می‌تواند امتیازی برای سازندگان ایرانی باشد؛ اواخر سال ۱۳۹۷ تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن بین طرفین امضا شد که بعدا به ۳۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد؛ روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به دمشق سفر کرده و معاون مسکن و ساختمان نیز او را همراهی می‌کند.

سهم سازندگان ایرانی از بازار مسکن سوریه چقدر است؟

محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ با هدف گستری همکاریهای اقتصادی با سوریه شب گذشته در راس یک هیات اقتصادی وارد دمشق شد. درخصوص جزئیات این سفر، خبری منتشر نشده اما قطعا در راستای پیگیری تفاهم‌نامه‌ای است که حدود یک سال و نیم قبل به امضای وزرای مسکن دو کشور رسید.  تشکیل کارگروه و همچنین برگزاری جلسات مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و سوریه در زمینه ساخت‌وساز، مسکن، خدمت، پروژه‌های راه و بحث‌های زیربنایی حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، پنجم آذرماه سال ۱۳۹۷ امضا شد.

اسفندماه سال ۱۳۹۷ سازندگان از امضای تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سوریه در جریان چهاردهمین نشست ایران و سوریه با حضور جهانگیری ـ معاون اول رییس جمهوری ـ خبر دادند تا اینکه آذرماه ۱۳۹۷ تفاهم نامه احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی به امضای مقامات دو طرف رسید.

حالا هم محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ از تصمیم تهران و دمشق برای گسترش همکاریهای اقتصادی خبر داده و گفته است: دو کشور توسعه همکاریهای دوجانبه را به ویژه در زمینه سازندگی و توسعه عمرانی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با اراده ای مضاعف این موضوع را پیگیری می‌کنند.

سازندگان ایرانی از بازار مسکن سوریه سهم می‌برند؟

اگر این تفاهم‌نامه شکل اجرایی جدی به خود بگیرد با توجه به رکود بخش مسکن در ایران می‌تواند برای فعالان صنعت ساختمان و مهندسان ایرانی یک امتیاز باشد. در این بین شرکتهای قطری و عربستانی که در زمان جنگ داخلی سوریه با این کشور قطع رابطه کرده بودند رقیب سازندگان ایرانی هستند اما انبوه‌سازان می‌گویند که سوریه به نوعی خود را مدیون ایران می‌داند و سه سال قبل، نخست وزیر سوریه گفته است ایران را در اولویت قرار داده‌ایم.

با وجود این صحبت اما کاهش ۲۰۰ هزار واحد تفاهم شده با ایران  به ۳۰ هزار واحد می‌تواند نشان دهنده آن باشد که رقبای منطقه‌ای گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند.

به هر ترتیب اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که محمودزاده معاون مسکن نیز او را همراهی می‌کند امروز گفته است: ما همه مولفه‌ها و عواملی را که می‌تواند ظرفیت‌ها را به خدمت بگیرد تا همکاری‌ها در مرحله بازسازی سوریه کارآمدی خود را پیدا کند، در دستور کار خودمان قرار دادیم.

محمد اسلامی تاکید کرد: بر این باوریم که باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه صنعتی و توسعه عمرانی بهره بگیریم تا با توجه به هماهنگی‌هایی که در حوزه‌های مالی و حمل و نقل بوجود آمده، بتوانیم طرح‌های مشترک را پیش ببریم.

وزیر راه و  شهرسازی کشورمان شامگاه سه شنبه در راس هیات ارشد اقتصادی و با استقبال سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه وارد دمشق شد.

قرار است، محمد اسلامی در این سفر چهار روزه، با حسین عرنوس نخست وزیر سوریه و برخی مقامات این کشور از جمله وزیران اقتصاد، تجارت داخلی، مسکن و حمل و نقل دیدار و گفت و گو کند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه