ارسال به دیگران پرینت

رادیوگرافی دندانپزشکی

خرید تجهیزات دندانپزشکی از مراکز معتبر اهمیت زیادی دارد، این تجهیزات از مهم ترین وسایلی هستند که در رشته مهندسی پزشکی طراحی و تولید می شوند.

رادیوگرافی دندانپزشکی

وجود تجهیزات دندانپزشکی در کلینیک های معتبر حائز اهمیت است، دندانپزشک با استفاده از این تجهیزات مشکلات دهان ودندان را کاهش می دهد.

فناوری پیشرفته به طراحی و ساخت تجهیزات دندانپزشکی منجر شده است، با استفاده از تکنولوژی مدرن تولید این نوع تجهیزات صورت می گیرد و این تجهیزات به درمان بهتر توسط دندانپزشک کمک می کند.

انواع تجهیزات دندانپزشکی

از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی آینه است، این دستگاه از ابزارهای مهمی محسوب می شود که در دندانپزشکی به کار می رود.

سر آینه دندانپزشکی گرد است و دید دندانپزشک را در ارتباط با دندان های عقب افزایش می دهد، با خرید تجهیزات دندانپزشکی مختلف می توان از این وسایل در کلینیک های معتبر استفاده کرد.

فورسپس یا انبر از ابزارهای دستی مهمی است که با استفاده از آن اشیاء نگه داشته می شوند.

دستگاه مکش دندانپزشکی از دیگر تجهیزات مهم در کلینیک های دندانپزشکی است.

دستگاه کپسولی، یونیت دندانپزشکی از مدرن ترین وسایلی است که در زمینه خرید تجهیزات دندانپزشکی مدنظر قرار می گیرند، این محصولات با طراحی های منحصر به فردی تولید می شوند.

از اتوکلاوا در رتباط با استریل کردن ابزارهای استفاده شده در دندانپزشکی به کار می رود و با بخار آب این دستگاه کار می کند.

اتوکلاو از دستگاه ضد عفونی مهمی است که در دندانپزشکی به کار می رود، بعد استفاده از دستگاه هایی که در دهان بیمار مورد استفاده قرار می گیرد استریل این نوع دستگاه اهمیت زیادی دارد و با به کار بردن این تجهیزات استریل کردن انجام می شود.

در کلینیک دندانپزشکی تجهیزات حساس و مهمی استفاده می شود که کار با این ابزارها نیاز به مهارت بالایی دارد.

از وسایل پر کاربرد در دندانپزشکی دستگاه ساکشن است، ساکشن مرکزی از تجهیزات مهم دندانپزشکی است که قدرت مکش بالایی دارد.

 این دستگاه تمامی آب و مایعاتی که درون دهان بیمار وجود دارد را به سرعت تخلیه خواهد کرد تا در حین عمل جراحی لثه و... مشکلی ایجاد نشود.

با آینه دندانپزشکی امکان جابه جا کردن زبان بیمار در زمان معاینه وجود دارد.

انبر کاوشگر از تجهیزات مهم دندانپزشکی است که خرید آن برای کلینیک های معتبر اهمیت زیادی دارد و با این وسیله پوسیدگی های سطح دندان یافت می شوند.

انبرک ها انواع مختلفی دارند و دندانپزشک با این وسیله قسمت های پوسیده دندان را مورد بررسی قرار می دهد و جرم ها و پلاک های سطح دندان را می تراشد.

اسکیلر از ابزارهای مهم دیگر در دندانپزشکی است که با استفاده از این وسیله جرم و پلاک های سطح دندان پاک می شوند.

تراشیدن دندان با استفاده از دریل دندانپزشکی انجام می شود، این دستگاه در حین کار وظیفه پاشیدن آب به دهان بیمار را بر عهده دارد و با این کار به مینای دندان آسیبی وارد نمی گردد.

در این مراکز از قالب های مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود و فرم دهان و دندان بیماران با این قالب ها مشخص می گردد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی باید از مراکز معتبر با قیمت مناسبی صورت می گیرد. 

  2-2-

انجام رادیوگرافی دندانپزشکی در چه اهمیتی دارد؟

با خرید دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی می توان بیماری های دهان و دندان را تشخیص داد.

انجام دادن رادیوگرافی دندانپزشکی حائز اهمیت است، عکس برداری در زمینه دندانپزشکی تأثیر مثبتی بر تشخیص بیماری دارد و برای بررسی سلامت دندان، خرابی دندان های مختلف و.... این نوع عکس به کار می رود.

در خیلی موارد با انجام معاینه بالینی امکان تشخیص دادن بیماری های دندان وجود ندارد و دندانپزشک با معاینه قادر به تعیین دلیل اصلی مشکلات دندانی نیست، با پیشرفت علم از دستگاه های مناسبی در این زمینه به کار می رود تا بیماری هایی همانند پوسیدگی و آبسه و... به آسانی تشخیص داده شوند.

در دندانپزشکی کاربرد رادیوگرافی گسترش زیادی داشته است و دندانپزشکان در زمینه های مختلفی همانند تعیین و تشخیص بیماری های دهان و دندان از رادیوگرافی به کار می برند.

در مواردی که افراد با شکایت دندانی به کلینیک دنداپزشکی مراجعه می کنند با انجام رادیوگرافی و چکاپ می توانند از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوند، در برخی موارد بر اساس مشکلات بیماران، دندانپزشک انجام رادیوگرافی های بیشتر را در زمان های مشخص مدنظر قرار می دهد و برای دندان خاصی تعداد بیشتری عکس گرفته می شود.

3-3-3

موارد استفاده از رادیوگرافی دندانپزشکی

از عکس های دندانپزشکی یا رادیوگرافی در زمینه بررسی دقیق مشکلات ناحیه دندان و لثه استفاده می شود، در برخی موارد مشکلاتی در قسمت دهان و دندان وجود دارد که تشخیص  این نوع مشکلات با معاینات بالینی دندانپزشک امکانپذیر نیست.

با پیشرفت تکنولوژی از روش های مناسبی در ارتباط با مشکلات دندان استفاده می شود، با انجام رادیوگرافی پیشرفته بدون تابش شدید اشعه ایکس عکس برداری از ناحیه دهان و دندان صورت می گیرد.

با انجام عکس برداری دندانپزشکی امکان تشخیص هر نوع پوسیدگی دندان برای دندانپزشک فراهم می شود و با دقت بیشتری مشکلات مشخص می گردند.

با خرید رادیوگرافی دندانپزشکی امکان مشخص کردن شکستگی های سطحی و عمیق دندانی وجود دارد و به صورت پیشرفته ای تصویربرداری انجام می شو.

در رادیوگرافی دندانپزشکی ترک خودرگی های سطح دندان به درستی تشخیص داده می شوند، هر نوع مشکلات لثه ای را می توان در عکس برداری دندانپزشکی مشاهده کرد.

آسیب ها و مشکلات مربوط به ریشه دندان نیز در رادیوگرافی دندانپزشکی بررسی می شوند و در صورت نیاز دنداپزشک با تجربه اقدامات موثر را در زمینه جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها انجام می دهد و از طریق مشاهده عکس برداری الکترونیکی یا چاپ عکس درمان را در نظر می گیرد.

از این دستگاه در زمینه بررسی های آناتومی دندان به کار می رود.

مطلب پیشنهادی: نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی

 

عوامل موثر بر انجام بیشتر رادیوگرافی دندانپزشکی

سن بیمار از فاکتورهای مهمی می باشد که بر تعداد رادیوگرافی دندانپزشکی بیشتر موثر است، در افرادی که سابقه بیماری های دندانی دارند انجام رادیوگرافی بیشتر در مراجعه به دندانپزشک حائز اهمیت است و بر اساس عکس برداری دندانپزشکی اقدامات موثر برای درمان صورت می گیرد.

دندانپزشک بر اساس سلامت کنونی دندان های بیمار تعداد رادیوگرافی دندانپزشکی را تعیین می کند، بیمارانی که دندان های سالم دارند نیاز کمتری به انجام عکس برداری پیدا می کنند و با رادیوگرافی در زمان مشخصی آسیب های دندانی مشخص می گردند.

از فاکتورهای دیگری که بر تعداد رادیوگرافی دندانپزشکی تأثیر زیادی می گذارد داشتن دندان های خراب و پوسیده است، دندانپزشک با توجه به میزان پوسیدگی دندان انجام رادیوگرافی بیشتر را در نظر می گیرد و برای ترمیم و پر کردن و... دندان تصویربرداری جدید اهمیت دارد.

بیمارانی که نیاز به جراحی دندان دارند در زمان های مشخصی لازم است تعداد رادیوگرافی بیشتری انجام دهند و بر اساس درخواست دندانپزشک تصویر برداری از سطح دندان و لثه صورت می گیرد.

در اطفال و کودکانی که در سنین رشد هستند مشاهده مداوم دندان و عکس برداری دندانپزشکی حائز اهمیت است، دندانپزشک بر اساس عکس های مورد نظر وضعیت سلامت دندان های کودکان را مشخص می کند.

با انجام رادیوگرافی های منظم و بررسی بیماری های دهان و دندان به سلامت دندان های شیری در اطفال کمک می شود و از این طریق مشکلات مربوط به دندان های دائمی در کودکان کاهش چشمگیری می یابد و از ایجاد آسیب های پوسیدگی و شکستگی دندان و... در دندان های اصلی پیشگیری می شود.

در دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی اشعه ایکس خیلی کمی وجود دارد و انجام این نوع عکس برای بیماران خطراتی به همراه ندارد.

در طول دوران بارداری به ویژه در ماه های اول انجام رادیوگرافی دندانپزشکی ممنوع است، بیمارانی که برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه می کنند در صورت بارداری به پزشک اطلاع می دهند و بر اساس تشخیص دندانپزشک رادیوگرافی صورت می گیرد.

44

 

مزایای انجام رادیوگرافی دندانپزشکی

خرید دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی مزیت های زیادی دارد، در مراکزی که از این دستگاه به کار می رود پوسیدگی های بین دندانی به راحتی تشخیص داده می شوند و دندانپزشک با توجه به تصویرهای مورد نظر اقدامات خاصی را برای رفع آسیب های دندانی انجام می دهند.

برای پر کردن دندان و تشخیص دقیق آسیب به دندان نیز از عکس برداری دندانپزشکی استفاده می شود.

میزان عفونت استخوانی در دستگاه رادیوگرافی نمایش داده می شود.

اشعه ایکس این دستگاه برای سلامتی بیمار مشکلی ایجاد نمی کند و بدون آسیب به بیمار تصویربرداری از ناحیه دهان و دندان انجام می شود.

تمامی بیماری های لثه و آبسه و... با در نظر گرفتن عکس برداری دندانپزشکی مشاهده می گردند و به تشخیص دقیق تر دندانپزشک در درمان مشکلات دندانی کمک می کند.

در دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی این مزیت وجود دارد که پس از گرفتن عکس بلافاصله تصویر در صفحه مانیتور نمایش داده می شود و به شکل الکترونیکی ارسال این عکس به دندانپزشک و متخصص مربوطه صورت می گیرد.

این داده ها با کیفیت بالاتری ذخیره می شوند و حجم پایینی دارند.

امکان گرفتن پرینت عکس دندانپزشکی وجود دارد و بدون تولید مواد شیمیایی این کار انجام می شود.

این دستگاه تابش اشعه ایکس را کاهش داده و ایمنی بیمار را در ارتباط با تشعشع افزایش می دهد.

این دستگاه کنتراست بالایی دارد و رنگ بندی را با وضوح بیشتری نمایش می دهد.

سه بعدی بودن دستگاه تصویربرداری از مهم ترین مزیت های استفاده از دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی است.

دستگاه دارای قابلیت چرخش است و در زمینه تفسیر عکس به دندانپزشک کمک زیادی می شود.

با گرفتن این عکس روند درمان سریع تر انجام می شود.

این دستگاه توانایی تشخیص بیماری های دندانی مختلفی را دارد و با سرعت بالاتری عکس گرفته می شود.

اجزای مهم دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

در دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی بخش های مختلفی وجود دارد.

فیلامنت از مهم ترین اجزای دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی است، یوم فلز مس نیز از قسمت های مهم این دستگاه محسوب می شود که در تمامی دستگاه های رادیوگرافی کاربرد دارد.

از تیغه آند و کاتد در دستگاه رادیوگرافی استفاده می شود، در این دستگاه صفحه آینه ای خاصی قرار می گیرد که از جنس تنگستن است.

با خرید رادیوگرافی دندانپزشکی از مراکز معتبر کیفیت دستگاه افزایش می یابد، در این دستگاه دریچه خروجی برای اشعه ایکسی وجود دارد که با کیفیت خاصی تولید شده است و عمر مفید دستگاه را بیشتر می کند.

55555

انواع رادیوگرافی دندانپزشکی 

رادیوگرافی دندانپزشکی به روش های مختلفی انجام می شود، رادیوگرافی داخل دهانی از روش های مهمی است که با استفاده از آن تشخیص مشکلات دهان و دندان صورت می گیرد.

در این روش عکس های دندان با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند و دندانپزشک به آسانی تشخیص بیماری ها را انجام می دهد.

در رادیوگرافی داخل دهانی تصویربرداری با دقت بیشتری صورت می گیرد و عکس دندان با عمق بیشتری نمایش داده می شود.

روش دیگر رادیوگرافی دندانپزشکی خارج دهانی است، این دستگاه تصویرهای خاصی را از قسمت فک بالای بیمار نشان می دهد، در ارتباط با فک پایین نیز از دستگاه رادیوگرافی به کار می رود.

با استفاده از روش رادیوگرافی دندانپزشکی خارج دهانی مشکلات فک به راحتی نشان داده می شوند، با در نظر گرفتن رادیوگرافی خارج دهانی تشخیص مشکلات دندان عقل و ایمپلنت امکانپذیر می گردد.

رادیوگرافی خارج دهانی به روش های مختلفی تقسیم می شود، در رادیوگرافی خارج دهانی پانورامیک از اشعه ایکس در زمینه عکس برداری به کار می رود.

رادیوگرافی تک دندان را در زمینه درمان ریشه دندان به کار می برند، عکس برداری روش خارج دهانی دقیق است و امکان رادیوگرافی فک و دندان به صورت دقیق وجود دارد.

در رتباط با عمل ارتودنسی از روش رادیوگرافی خارج دهانی سفالومتری استفاده می شود، در زمینه جراحی فک نیز از این روش به کار می رود.

شیوه کار کردن با دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

در کلینیک مورد نظر دندانپزشکی بیمار به شکل ثابت در زاویه دستگاه قرار می گیرد و با تنظیم کردن دستگاه عکس گرفته می شود.

با توجه به شرایط بیمار و قرار دادن دستگاه در قسمت مناسب دهان رادیوگرافی دندانپزشکی انجام می پذیرد، عکس برداری زمان کمی طول می کشد و در کمتر از یک دقیقه عکس گرفته می شود.

با رادیوگرافی تصویر بر مانیتور نمایش داده می شود و دندانپزشک تصویر کامل دندان ها را مشاهده می کند.

نکات مهم در زمینه خرید دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

در زمینه خرید رادیوگرافی دندانپزشکی به موارد خاصی توجه می شود، ولتاژ تیوب دستگاه از مهم ترین مواردی است که در هنگام خرید مدنظر قرار می گیرد.

دستگاه لازم است عکس برداری از تک دندان را انجام دهد و در زمینه خرید دستگاه به این ویژگی مهم توجه می شود.

دقت به توان اشعه ایکس دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی اهمیت دارد.

از دیگر مواردی که در هنگام خرید رادیوگرافی دندانپزشکی مدنظر قرار می گیرد تعداد شکن بازوی رادیوگرافی است.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه