ارسال به دیگران پرینت

انتشار اسکناس درشت‌تر + جزئیات

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۷ خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:رونق بی‌سابقه معاملات شیشه

انتشار اسکناس درشت‌تر + جزئیات

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هفتم خرداد 1351؛ رونق بی‌سابقه معاملات شیشه

ظرف یک هفته گذشته بازار شیشه از رونق عجیب و بی‌سابقه‌ای برخوردار شد و معاملات فراوانی روی انواع شیشه ساخت داخل صورت گرفت و خرید و فروش آن به حد غیرقابل پیش‌بینی رسیده است.

رونق بازار شیشه در این فصل که در سال‌های گذشته دارای رکود معاملات بوده است معلول عرضه شیشه تازه از طرف کارخانه شیشه تهران و به‌خصوص تقلیل قیمت شیشه از طرف شرکت سهامی شیشه قزوین می‌باشد که از اول هفته گذشته اعلام و متعاقبا معاملات گرم شروع شده است.

فروشندگان شیشه با اطلاع از تقلیل قیمت شیشه به وسیله شرکت سهامی شیشه قزوین در یکی دو ماه گذشته در خریدهای خود جانب احتیاط را رعایت کردند و اکنون که قیمت شیشه کاهش یافته است خرید اصلی فروشندگان شیشه شروع شده است؛ به‌طوری‌که 3 تا 4 میلیون مترمربع شیشه از کارخانجات شیشه تهران و کارخانجات شیشه قزوین به بازار عرضه شده است.

از طرف دیگر مرغوبیت شیشه داخلی باعث شده است که از میزان واردات شیشه خارجی کاسته شود و بدین ترتیب دو کارخانه شیشه مصرف داخلی شیشه را با توجه به استاندارد کردن اجناس خود تامین کرده‌اند و کارخانه شیشه قزوین با انعقاد قراردادهایی که با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و عربستان سعودی منعقد کرده و از جانبه شیشه تهران نیز در مناطق دیگر برای صادرات شیشه بازاریابی می‌شود به معاملات شیشه رونق بیشتری داده است.

مظنه قیمت شیشه ساخت داخلی از دو کارخانه فوق‌الذکر بدین شرح است؛ شیشه دو میلی هر متر 90 ریال، شیشه سه میلی هر متر 125 ریال، شیشه چهار میلی هر متر 170 ریال است و شرکت سهامی شیشه قزوین نیز یک نوع شیشه درجه یک 3 و 4 و 6 میلی‌متری به بازار عارضه کرده است که قیمت سه میلی آن 245 ریال، چهار میلی آن 200 ریال و شش میلی آن 300 ریال است.

هفتم خرداد 1371؛ وزیر تعاون خواستار تخصیص سهمیه مصالح ساختمانی برای تعاونی‌ها شد

وزیر تعاون خواستار تخصیص سهمیه مصالح ساختمانی به صورت مستقل برای تعاونی‌های مسکن و سایر تعاونی‌های تولیدی از طریق این وزارتخانه شد.

مهندس شافعی در پایان دیدار خود از واحدهای مسکونی ساخته شده و در حال احداث شرکت تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش در بزرگراه شیخ فضل‌الله‌ نوری جنب شهرک پاس گفت: اساسنامه شرکت‌های تعاونی تولیدی مسکن به‌زودی منتشر می‌شود و وزارت تعاون نسبت به تدوین اساسنامه انواع تعاونی‌های تولیدی نیز اقدام کرده است. وی همچنین به طرح موضوع تراز فیزیکی در هیات دولت اشاره کرد و گفت: در این زمینه، هیچ گونه سهمیه‌ای از لحاظ مصالح ساختمانی برای تعاونی‌های مسکن پیش‌بینی نشده است و اگر ما بخواهیم از شرکت‌های تعاونی تولیدی مسکن حمایت کنیم باید سهمیه‌ای را برای آنها از لحاظ تامین مصالح ساختمانی اختصاص دهیم تا به این ترتیب بتوانیم بخشی از مشکلات این تعاونی‌ها را حل کنیم.

هفتم خرداد 1381؛ توزیع مرحله دوم کارت‌های موقت شناسایی

کارت‌های شناسایی موقت آن دسته از هموطنان که فرم‌های جواب قبول را پر و ارسال کرده‌اند از 20 شهریورماه توزیع می‌شود.

مهندس آیت‌اللهی، رئیس سازمان ثبت‌ احوال کشور افزود: تاکنون 315 میلیون فرم جواب قبول که ازسوی هموطنان پرشده به سازمان برگشته که در مرحله تفکیک و طبقه‌بندی است و تا 20 شهریور تولید کارت‌های ابلاغ‌ صورت می‌گیرد.

وی از هموطنانی که تاکنون کارت ابلاغ شماره ملی و کد پستی خود را دریافت نکرده و فرم‌های جواب قبول را هم تکمیل و  ارسال نکرده‌اند خواست حداکثر تا پایان خردادماه نسبت به ارسال فرم‌های، جواب قبول اقدام کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال گفت: در مراحل اول و دوم اجرای طرح ابلاغ شماره ملی بیش از 50 درصد جمعیت شهری از شماره ملی و کد پستی خود مطلع شدند و کارت موقت دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: هموطنان می‌توانند با استفاده از سایت اینترنتی سازمان و تلفن گویا از شماره ملی خود با اطلاع شوند.

هفتم خرداد 1391؛ بورس ارز در راه است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت معامله ارز حاصل از صادرات گفت: در این مورد اقداماتی برای راه‌اندازی بورس ارز انجام شده است اما هنوز از اتاق تهاتر ارز خبری نیست.

به گفته غضنفری برای دسترسی واردکنندگان به ارز حاصل از صادرات درخواست ثبت سفارش آنها را مهمور به بهره‌مندی از ارز صادراتی می‌کند.

وزیر صمت همچنین تاکید کرد با تشکیل کارگروه و جلسه نمی‌توان مشکل تولید را حل کرد. این در حالی است که پیش‌تر مسوولان بر تشکیل چنین کارگروهی برای حل مشکلات صنعت تاکید می‌کردند.

اسکناس درشت بعدی 20 یا 50 هزار تومانی

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجلس ادامه انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را پذیرفته است، اسکناس درشت بعدی را 20 یا 50 هزار تومانی اعلام کرد.

محمود احمدی در مورد انتقاد مجلس نسبت به انتشار چک پول توسط بانک مرکزی گفت: چک پول منتشر شده توسط بانک مرکزی یک ابزار پذیرفته شده است که امکان جعل، قبول آن توسط مردم و مشکل پشت‌نویسی را ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه تا زمانی که بتوانیم مجوز انتشار اسکناس درشت‌تر را از مجلس بگیریم، چاره‌ای جز انتشار چک پول‌های بانک مرکزی نیست، افزود: بانک مرکزی با ارائه اعداد و ارقام به مجلس و سایر مراجع نیاز به اسکناس درشت‌تر را مطرح کرده است و آنها نیز مخالف این موضوع نیستند. وی یکی از مسائل مطرح در این زمینه را بحث رفرم پولی ذکر کرد و در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که انتشار چک‌پول توسط بانک مرکزی متوقف شده و دوباره بانک‌ها ایران‌چک منتشر کنند؟ عنوان کرد: چنین اتفاقی نخواهد افتاد با آمارهای ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی مجلس انتشار چک پول توسط بانک مرکزی را پذیرفت.

احمدی با اعلام اینکه بانک مرکزی آمادگی انتشار اسکناس درشت‌تر را دارد و از لحاظ طراحی و سایر پارامترهای امنیتی آماده انتشار چک‌پول‌های درشت‌تر هم هستیم، گفت: با توجه به اینکه سیستم پولی ایران ده دهی است، احتمالا اسکناس درشت بعدی که منتشر می‌شود 20 هزار تومانی یا 50 هزار تومانی است، اما هنوز برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه