ارسال به دیگران پرینت

ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید براینکه به دنبال اجرای نهضت ساخت داخل، طبیعتا نیاز قطعه‌سازان به مواد اولیه بیشتر می‌شود، از وجود مشکلات برای زنجیره تامین کشور سخن گفته و از وزارت صمت خواست تا زمینه تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی را فراهم کند.

ضرورت ساماندهی توزیع مواداولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل

طبق اعلام انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و نیرو محرکه  محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: پیشتر برای تامین مواداولیه مورد نیاز صنایع از سامانه مچینگ استفاده می‌شد. سپس براساس آن، تامین نیازهای هر واحد صنعتی با تائید سامانه بهین‌یاب و با استفاده از گشایش اعتباری نظام بانکی صورت می‌گرفت اما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، قطعه‌ساز به جهت تامین مواداولیه مورد نیاز خود بایستی در رقابت قیمتی بورس کالا شرکت کند، گفت: در صورتی که برنده شود، باید کل مبلغ خرید مواد را به صورت نقدی واریز کرده و سه ماه بعد مواداولیه را دریافت کند. از سوی دیگر، مبلغ محصولات تولیدی قطعه‌سازان نیز با تاخیر چندماهه از سوی خودروسازان پرداخت می‌شود؛ بنابراین قطعه‌ساز امروز پول مواداولیه را پرداخت، اما پول محصولی که با آن تولید کرده را بیشتر از هفت الی هشت ماه پس از تحویل به مشتری محصول خود، دریافت می‌کند.

وی ضمن تاکید براینکه تحریم‌ خارجی و تنگناهای اقتصادی داخلی، شرایط را برای قطعه‌سازان سخت کرده است، افزود: خواسته مشخص ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی را فراهم آورد. امیدوار هستیم با انتصاب و روی کار آمدن وزیر جدید، به زودی شاهد رفع این مشکل بزرگ صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور باشیم.

این مقام صنعتی، قیمت پایه کالای عرضه شده در بورس را دیگر مشکل بزرگ صنعتگران کشور دانسته و گفت: موضوع قانونی است که در سال ۹۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و براساس آن قیمت پایه کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند، ۹۵ درصد فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود. در حال حاضر افزایش لجام گسیخته بهای ارز باعث شده تا مواد اولیه صنایع قطعه‌سازی که به دلار روز محاسبه می‌شود، به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

با افزایش قیمت مواداولیه، طبیعی است که قیمت نهایی محصول هم بالا رود

نجفی منش ادامه داد:از سوی دیگر عدم تناسب عرضه و تقاضا و رقابت قیمتی باعث می‌شود گاها مواد اولیه تا ۷۰ درصد بالاتر از قیمت پایه در اختیار صنعتگر قرار بگیرد. زمانیکه قیمت مواداولیه صنعت قطعه و خودروسازی به عنوان ورودی قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند، طبیعی است که محصول نهائی هم مشمول افزایش قیمت شود؛ این همان چیزی است که از دید مردم پنهان مانده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تشریح کرد: مردم مشتری مستقیم فولاد و آلومینیوم و مس و … نیستند، بنابراین افزایش چند برابری این قیمت‌ها برای آن‌ها ملموس نیست، اما زمانیکه تاثیر چند برابر شدن قیمت این مواد، روی قیمت خودرو را مشاهده می‌کنند، قطعه‌سازان و خودروسازان را متهم به گران‌فروشی کرده و سزاوار انتقاد می‌دانند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه