ارسال به دیگران پرینت

اهل تهران چقدر از دوچرخه استفاده می‌کنند؟

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره میزان استفاده تهرانی‌ها از دوچرخه ارائه داد.

اهل تهران چقدر از دوچرخه استفاده می‌کنند؟

سیدآرش حسینی‌میلانی صبح امروز در صحن شورای شهر در نطق پیش از دستور خود درباره موضوع ترویج دوچرخه‌سواری در تهران گفت: استفاده از دوچرخه سال‌هاست در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با معضلات محیط زیستی، ترافیک وآلودگی مواجه هستند متدوال شده یا مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی افزود: مدیریت شهری بر همین اساس توسعه به این مد حمل و نقلی را در نظر گرفت و باید به این نکته توجه داشت که تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌محوری به خودرومحوری سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو کرد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: میلیون‌ها موتورسیکلت و اتومبیل روزانه در تهران عبور و مرور می‌کنند که بخش قابل توجهی از بودجه عمرانی را برای این مسأله اختصاص داده‌اند.

میلانی با اشاره به اینکه دوچرخه یک مد حمل و نقل مناسب، کم هزینه و پاک است گفت: طی سال ۹۷، در تهران ۵۸ هزار نفر سفر از دوچرخه برای تردد استفاده کرده‌اند که این میزان در سال ۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از ۲۴۶ هزار نفرسفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از ۰.۳ درصد در سال ۹۷ به ۰.۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه کمک مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست فرصت مناسبی برای توسعه دوچرخه‌سواری برای تهران باشد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی به‌ جای عمومی برداشته شد. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه ما برای توفیق در گسترش دوچرخه نیازمند طراحی‌های درست و در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: طراحی‌ها در شهرهای موفق به گونه‌ای انجام شده است که شعاع دسترسی به مراکز عمده شهری به عنوان محرک‌های توسعه به فاصله پنج تا هفت کیلومتر برای استفاده‌کنندگان به ویژه دانشجویان و جوانان در اولویت نخست قرار گرفت و بنابراین امکان دسترسی به این مکان‌ها برای آنها به آسانی و راحتی فراهم شده. این شرایط در تهران اکنون فراهم نیست. 

حسینی میلانی با اشاره به سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند خاطرنشان کرد: سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی بوده است که در طی سه سال گذشته توانسته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته باشد اما این سیستم، بیشتر زمینه استفاده شهروندان را در محدوده مرکزی شهر فراهم ساخته است. 

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران توجه به شبکه محلات است، ابراز داشت: تردد ایمن و پیوسته دوچرخه‌ها در محدوده محلات، زمینه فراگیر شدن دوچرخه سواری را فراهم می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران ضروری است. 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه