ارسال به دیگران پرینت

نامه به قالیباف درباره یک پاکسازی گسترده سیاسی

دبیرکل «حزب اعتماد ملی» نسبت به پاکسازی سیاسی گسترده نامزدهای شوراهای شهر و روستا به رئیس مجلس شورای اسلامی نامه نوشت.

نامه به قالیباف درباره یک پاکسازی گسترده سیاسی

متن نامه الیاس حضرتی به محمدباقر قالیباف به این شرح است:

بسمه تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

جناب آقای دکتر قالیباف

با سلام و احترام

ابتدا ایام شهادت امام عدالت و جهاد و نوعدوستی حضرت علی علیهالسلام را خدمت شما تسلیت عرض میکنم و تقدیر خیر و صلاح برای شما و مردم کشورم را در این شبهای قدر آرزو میکنم. 

حتما در جریان نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای عضویت در شوراهای شهر و روستا قرار گرفته‌اید. عملکرد هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستا در این دوره به شکلی است که هیچ اسمی بهتر از «پاکسازی سیاسی» بر آن نمی‌توان نهاد. مطابق اطلاعات دریافتی از سراسر کشور، تقریبا تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب و اعضای شوراهای شهر تایید صلاحیت شده در دوره قبل، در این دوره ردصلاحیت شده‌اند. دامنه این قلع و قمع سیاسی دامن نیروهای اعتدالی و اصولگرایان منتقد را هم گرفته است و تنها افرادی تایید صلاحیت شده‌اند که عمدتا به یک طیف خاص در درون اصولگرایان گرایش دارند. این شیوه نظارت بر انتخابات شوراها، در هیچ دوره‌ای سابقه و نمونه ندارد و بدعتی تازه در تاریخ انتخابات شوراها و نقطه منفی بارزی در عملکرد مجلس کنونی است. 

شوراها غالبا کارکرد غیرحزبی و کمتر سیاسی داشته و مسئولیت سروسامان دادن به امور جاری شهرها و روستاها را بر دوش دارند. شوراها را باید مردمی‌ترین نهاد حاکمیتی دانست که از متن مردم می‌جوشد و اعضای آن را کسانی تشکیل می‌دهند که در آزادانه‌ترین شکل ممکن از سوی مردم انتخاب می‌شوند. انتخابات شوراها را نمی‌توان مانند دیگر نهادهای حاکمیتی برگزار کرد و به همین دلیل، نظارت بر این انتخابات به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است چرا که نمایندگان، منتخبان مردمند و نظارت آنان بر انتخابات شوراها، تداوم حضور همه سلایق سیاسی، مدیریتی، قومی و زبانی را تضمین می‌کند. متاسفانه نوع نظارت اعمال شده در این دوره از انتخابات، خلاف فلسفه تشکیل شوراها بوده و به حذف بسیاری از نیروهای توانمند و کارآ منجر شده است چرا که با هدف پاکسازی سیاسی اعمال شده است.

نامه به قالیباف درباره یک پاکسازی گسترده سیاسی

جناب آقای قالیباف

صراحتا عرض می‌کنم که این شیوه عملکرد غیرقابل دفاع در دوره مدیریت جنابعالی در مجلس شورای اسلامی، بیش از همگان به حساب شخص شما گذاشته خواهد شد و طبعا باید پاسخگوی اقدامات حذفی فراگیر هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت در انتخابات شوراهای شهر و روستای این دوره باشید. یادآوری می‌کنم که این شیوه عملکرد، امکان برگزاری یک انتخابات رقابتی را از میان برمی‌دارد و میل مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی و عموم مردم در انتخابات را بشدت کاهش می‌دهد. شاید برای نمایندگان این دوره مجلس که خود در یک انتخابات غیررقابتی و با حداقل میزان مشارکت مردم وارد مجلس شده‌اند، نه رقابت در انتخابات شوراها مهم باشد و نه میزان مشارکت مردم اما واقعیت این است که بدون حضور مردم و رای بالای شرکت‌کنندگان در انتخابات، هیچ نهاد مردمی شکل منطقی خود را پیدا نمی‌کند و طبعا قادر به انجام خدمات بزرگ نخواهد بود.  

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

به عنوان دبیرکل یک حزب سیاسی اصلاح‌طلب، اعتراض خود و همفکرانم را نسبت به عملکرد حذفی هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده و از شما درخواست می‌کنم که به مسئولیت‌های قانونی خود به شکل درست عمل کرده و پیش از آن که دیر شود، نسبت به تغییر رویه و تغییر نتایج بررسی صلاحیت‌ها اقدام کنید تا از همه جریان‌های سیاسی و گرایش‌های مدیریتی در صحنه رقابت انتخاباتی حاضر شوند و انگیزه شرکت در انتخابات شوراها را در میان مردم ایجاد کنند. گزینش نیروهای توانمند برای شوراها تنها در چنین وضعیتی میسر است و الا باید انتظار داشته باشیم که با فقدان نیروهای کارآمد و متخصص، شوراهایی شکل گیرد که نه از توانایی لازم برای انجام مسئولیت خود برخوردار باشند و نه از حمایت رای مردم بهره ببرند و این نتیجه‌ای است که جنابعالی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی باید پاسخگوی آن باشید. 

الیاس حضرتی

دبیرکل حزب اعتماد ملی

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه