ارسال به دیگران پرینت

قالیباف در محاصره پایداری | تشدید رقابت در هیئت‌رئیسه برای پاستور

آنها پا‌به‌پای قالیباف تا پاستور هم می‌روند. خود را تا هیئت‌رئیسه مجلس کشاندند، حالا نمی‌خواهند رئیس را تنها روانه پاستور کنند.

قالیباف در محاصره پایداری | تشدید رقابت در هیئت‌رئیسه برای پاستور

شرق | آنها پا‌به‌پای قالیباف تا پاستور هم می‌روند. خود را تا هیئت‌رئیسه مجلس کشاندند، حالا نمی‌خواهند رئیس را تنها روانه پاستور کنند. یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس هم به فهرست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه شد. تا اینجای کار فقط سه نفر از همکاران قالیباف در هیئت‌رئیسه رقیب بالقوه او شده‌اند. صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، به‌تازگی گفته بود که صلاح نیست قالیباف وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری شود. احمد امیرآبادی‌فراهانی دیروز گفته که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنم. او که به‌لحاظ فکری و جریانی به جبهه پایداری نزدیک است، قبلا جزء شورای مرکزی جمعیت رهپویان بود و الان در شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است. خودش گفته چون آنجا  مخصوص جانبازان است، دوستان پیشنهاد دادند. احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، دیروز از استعفای خود از هیئت اجرائی انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: در جلسه روز گذشته هیئت‌رئیسه مجلس این استعفا پذیرفته و آقای حیسنعلی حاجی‌دلیگانی جایگزین بنده شد. به‌دلیل اینکه قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کنم، لازم بود تا از این هیئت استعفا بدهم. رقیب دیگر قالیباف از هیئت‌رئیسه مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، پسرعمومی وزیر سابق بهداشت است که گفته من در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تأیید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد. فراهانی براساس آخرین اطلاعات عضو جبهه پایداری بود؛ اما دو روز پیش یک عضو این جبهه گفته که او عضو نیست. 

غلامحسین رضوانی به برنا گفته است: قاضی‌زاده‌هاشمی عضو جبهه پایداری نیست. مدت کمی سخنگو بوده و بعدها از این سمت برداشته شده است و هیچ حمایتی هم از پایداری نخواهد داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی جبهه پایداری بود. علی نیکزاد، وزیر سابق احمدی‌نژاد و نایب‌رئیس مجلس، نیز اگرچه رسما عضو جبهه پایداری نیست؛ اما به آنها بسیار نزدیک است و یکی از چهره‌هایی است که این جبهه با او درباره انتخابات 1400 صحبت کرده و همواره نامش در میان گزینه‌های مورد اقبال جبهه پایداری آورده می‌شده است. به‌تازگی هم جمعی از نمایندگان مجلس با حمایت از او اعلام کردند نیکزاد برای حضور در عرصه انتخابات آماده می‌شود؛ اما خودش نه جواب رد داده، نه جواب مثبت و به خبرنگاران که از او درباره قصدش برای ورود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سؤال کرده بودند، گفته فعلا صبر کنند؛ چون صبر چیز خوبی است! اختلاف بین جبهه پایداری و قالیباف قدیمی است. این اختلاف خودش را در جریان انتخابات 92 به‌وضوح نشان داد، وقتی که حامیان قالیباف علت باخت اصوگرایان را جبهه پایداری اعلام کرد که به همراه نامزد اصلح‌شان به‌نفع قالیباف کنار نرفتند.

 در انتخابات مجلس یازدهم هم مشخص شد که جبهه پایداری ابتدا حتی مخالف حضور قالیباف در فهرست اصولگرایان بود؛ تا جایی که قالیباف اعلام کرد برای مخدوش‌نشدن وحدت از فهرست کنار می‌رود. بعدا قالیباف بحث میثاق را پیش کشید تا به این وسیله قالیباف را که سودای ریاست مجلس در سر داشت، از سودای ریاست‌جمهوری منع کند؛ اما باز هم موفق نشد. 

در‌نهایت در یک بده‌بستان سیاسی به ریاست قالیباف تن داد؛ اما ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و کمیسیون‌های کلیدی را به دست چهره‌های مورد وثوق خودش داد. محمد مهاجری، تحلیلگر اصولگرا، گفته است که هر دو جریان قالیباف و جبهه پایداری در حال رقابت هستند. این دو جریان نشان داده‌اند که اهل معامله‌اند. او قبلا پیش‌بینی کرده بود که رقابت بین دو جریان قالیباف و پایداری بر سر انتخابات مجلس در انتخابات 1400 هم تکرار خواهد شد: «با این تفاوت که در آنجا سهم هر جریان سیاسی در قالب لیست‌های انتخاباتی متعددی معلوم می‌شد؛ ولی در اینجا یک رئیس‌جمهور بیشتر نداریم و نمی‌توان روی افراد متعددی توافق کرد». او پیش‌بینی کرده بود که مانند قبل جبهه پایداری طلبکارانه سعی می‌کند کاندیدای خود را منتخب کند...».

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه