ارسال به دیگران پرینت

بیت‌کوین، ابزاری مالی است یا یک حقه پانزی؟ | بیت‌کوین، طلای دیجیتال؟

نسیم نیکلاس طالب نویسنده کتاب قوی سیاه(Black Swan) روز جمعه از بیت کوین به عنوان یک حقه انتقاد کرد. او معتقد است که این ارز بیش از حد بی‌ثبات است و نمی‌تواند به عنوان یک دارایی از سرمایه در برابر تورم محافظت کند.

بیت‌کوین، ابزاری مالی است یا یک حقه پانزی؟  | بیت‌کوین، طلای دیجیتال؟

 نسیم نیکلاس طالب نویسنده کتاب قوی سیاه(Black Swan) روز جمعه از بیت کوین به عنوان یک حقه انتقاد کرد. او معتقد است که این ارز بیش از حد بی‌ثبات است و نمی‌تواند به عنوان یک دارایی از سرمایه در برابر تورم محافظت کند.

وی اعتقاد دارد که اساساً هیچ ارتباطی بین تورم و بیت کوین وجود ندارد. به طوری که می‌توانید ابر تورم وجود داشته باشد و قیمت بیت کوین به صفر برسد. این سیستم رمزنگاری به زیبایی تنظیم شده است اما هیج دلیل مشخصی برای ارتباط بین آن و اقتصاد وجود ندارد.

 

بیت کوین، طرحی پانزی؟

کتاب پرفروش او در سال ۲۰۰۷، وقایع بسیار غیرمحتمل و ظرفیت آن‌ها برای ایجاد عواقب شدید را بررسی کرد. وی گفت بیت کوین دارای خصوصیاتی است که می‌توان آن را طرح پانزی در نظر گرفت.

طرح پانزی نوعی کلاهبرداری است که به موجب آن کلاهبرداران پول را از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند و با انتقال بازده به مشتریان از محل وجوه مشارکت شده توسط سرمایه‌گذاران جدید، این سرقت هوشمندانه را می‌پوشانند.

طالب در گذشته نظرات مطلوبی در مورد بیت کوین داشت، با این حال، او به CNBC گفت که در ابتدا فریب آن را خورده بود زیرا فکر می‌کرد این رمز ارز می‌تواند به ارز مورد استفاده در معاملات تبدیل شود.

طالب به عنوان مشاور علمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی اعتقاد دارد، یک دارایی با نوسانات شدید قیمتی نمی‌تواند به عنوان یک ارز قلمداد شود.

طالب بیان کرد که هدف او از خرید بیت‌کوین خرید ارزی بدون سیطره دولت‌ها و جایگزینی برای پول رایج تحت کنترل بانک مرکزی بوده است. اما اکنون معتقد است بیت‌کوین نیز به نوعی تحت نظر دولت‌ها بوده و بینش سابق تنها حدس و گمان محض است. به گفته وی این دقیقاً مانند یک بازی است، به این معنی که شما می‌توانید بازی دیگری بسازید و آن را ارز بنامید.

بیت‌کوین، طلای دیجیتال؟

در حالی که برخی از شرکت‌ها مانند تسلا، بیت‌کوین را به عنوان ابزار پرداخت هزینه کالاها و خدمات قبول می‌کنند، افرادی در انجمن رمزنگاری هستند که معتقدند این رمز ارز یک دارایی برای حفظ ارزش سرمایه است و از آن به عنوان طلای دیجیتال نام می‌برند.

بیل میلر، سرمایه‌گذار مشهور در اوایل این هفته به CNBC اظهار کرد، بیت‌کوین به دلیل سهولت در حمل و نقل و امکان انتقال آن به هر نقطه ای از دنیا توسط یک تلفن هوشمند، یک نسخه ارزشمندتری از طلا است.

پذیرش بیت‌کوین توسط شرکت‌های مختلف به عنوان یک ابزار مالی، اهرمی برای جهش قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر بوده است به طوری که قیمت این رمز ارز از ۱۱ هزار دلار به ۶۴ هزار دلار افزایش یافته است.

سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰ هزار دلار در روز جمعه و افت ۲۳ درصدی آن، نشان از نوسانات شدید این رمزارز دارد. با این حال، قیمت آن همچنان بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

برخی از سرمایه‌گذاران شناخته شده از جمله اسکات مینرد (Guggenheim partners) اهداف بلندمدت بیت‌کوین را بین 400 هزار تا 600 هزار دلار پیش‌بینی می‌کنند. در این رابطه افراد دیگری نیز هستند که اهداف بالاتری را برای بیت‌کوین تصور می‌کنند.

طالب اعتقاد دارد که قیمت بیت‌کوین عامل مهمی برای نقض نظر او نیست و رسیدن قیمت این رمز ارز به یک میلیون دلار نیز منافاتی با صحبت‌های او ندارد. وی اظهار می‌کند که این حقه‌ها ادامه دارند و ممکن است در سال‌های آتی چیز دیگری جایگزین بیتکوین شود اما هیچ ارتباط منظمی بین آن‌ها و ادعاهایی که می‌کنند وجود ندارد.

وی معتقد است که سرمایه‌گذارانی که نگران تورم هستند بهتر است به جای بیت‌کوین بر روی مسکن سرمایه‌گذاری کنند زیرا اگر اتفاقی بیفتد و قیمت‌ها نیز ریزش کند در نهایت آن‌ها دارایی خود را دارند. سرمایه‌گذاران بهتر است به سمتی حرکت کنند و بر روی چیزی سرمایه‌گذاری کنند که در آینده برای آن‌ها یک دارایی واقعی به جای بماند و در صورت هرگونه اتفاقی امکان تبدیل آن به پول را داشته باشند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه