ارسال به دیگران پرینت

چالش اصلی در مذاکرات ایران و آمریکا به روایت فلاحت پیشه | ساختار تحریم ها بشکند گشایش اقتصادی بزرگ حاصل می شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کشور بتواند در چارچوب مذاکرات احیای برجام، ساختار تحریم را بشکند و این کار در یکی دو ماه آینده انجام شود حتما برای کشور یک پیروزی در پی خواهد داشت.

چالش اصلی در مذاکرات ایران و آمریکا به روایت فلاحت پیشه | ساختار تحریم ها بشکند گشایش اقتصادی بزرگ حاصل می شود

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به مذاکرات برجامی اظهار کرد: موضوع اختلافی در روند مذاکرات وجود ندارد آن میزان که در ایران آن را به سطح یک تقابل سیاسی ارتقا می دهند شاید در آمریکا موضوع مذاکرات خیلی بیشتر محل اختلاف باشد تا در ایران. با وجود مسایل اختلافی و تحریم هایی که ترامپ وضع کرد علیه ایران و تحریم هایی که تحت عناوین دیگر وضع کرد، در ایران مسیر و چارچوب مشخص است. شورای عالی امنیت ملی خطوط قرمز و چارچوب مذاکرات را مشخص می کند و مذاکره کننده هر کسی باشد در تماس دائم با شورای عالی امنیت ملی کار را پیش می برد و الان مسئولان از مذاکرات وین برگشتند که متن قابل توافق را به نظر مسئولان عالی کشورشان برسانند تا در صورت توافق بر سر آن مذاکرات به مراحل بعد در سطح  وزیران خارجه کشورهای عضو برجام منتقل شود.

وی گفت: گفته می شود آمریکایی ها  سه نوع تحریم قابل لغو، قابل تعلیق و غیرقابل رفع را مطرح کردند و اتفاقا چالش اصلی بر سر نوع سوم است که بخش اعظم تحریم های ثانویه که باعث می شود حتی اگر برجام احیا شود ایران مزیت دسترسی به منافع مالی اش را پیدا نکند. در هر حال الان به مرحله تدوین پیش نویس رسیدند، اگر ایران وآمریکا بتوانند امضای مسئولان عالی شان را بگیرند، طبیعی است که در جلسه بعد وزیران حضور پیدا می کنند و تفاهم نهایی می شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسایل اختلافی ناشی از سه نوع دغدعه در ایران است، اول در میان کسانی است که تاریخی اعتماد به آمریکا ندارند و اقدامات ترامپ موضع آنها را تقویت کرد و نگاه دلسوزانه دارند اعم از اصولگرا و غیراصولگرا و معتقدند نباید اعتماد کرد و باید برای بازگشت به تعهدات طرف مقابل هزینه دهد و ایران نباید فریب بخورد و طرفدار یک توافق محکم هستند. دسته دوم کسانی هستند که با دید سیاسی مساله را می بینند و نگاه جناحی دارند و می‌خواهند دولت روحانی در هر موضوعی شکست خورده تلقی شود و این مساله به گروه های طرفدار روحانی تسری یابد و مساله را انتخاباتی می بینند، اگر با دید سیاسی به این افراد نگاه شود معتقدم با همان دید سیاسی هم باید پاسخ شان را داد. دسته سوم که همان لایه پنهان هستند که کاسبان تحریمند و اوضاع بی سامان اقتصادی کشور برای آن ها سود کلانی داشته است، رانت خوار هستند و عادت به کار اقتصادی سالم ندارند و رانت خوار غیرمولد هستند، یعنی کسانی که فقط خودشان را می بینند. از این رو هر چه روابط سیاسی و اقتصادی کشور شفاف شود و سیاست های تعامل سازنده با دنیا و تنش زدایی در پیش گرفته شود اینها را ناراحت می کند. این ها دنبال شکست دیپلماسی هستند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: معتقدم یکی از دلایل که این بحث ها در جامعه شکل گرفته است ناشی از ماهیت دولت آقای روحانی است که دولتی قوی ظاهر نشد و نتوانست حتی از حقانیت خودش دفاع کند. الان هم معتقدم دیپلماسی عمومی دولت خیلی ضعیف است در حالی که باید واقعیات را شفاف بیان کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که در عرصه بین الملل دیپلماسی یعنی کوتاه کردن سنگرهای جنگ و عقب نشاندن توپخانه های متقابل. در برجام هم هیچ یک از طرف ها به حد مطلوب نرسیدند، اما طرف‌ها به حد مقدور خواسته‌هایشان  رسیدند. بعد از ضرباتی که به برجام وارد شد و ایران نیز از تعهداتش برگشت، فضای بی اعتمادی شدت یافت و معتقدم طرف ها نمی توانند با خواسته های حداکثری شان به نتیجه برسند. رسیدن به توافق بر اساس حد مقدور قابل توجه و توجیه است. ایران می توانست به عنوان خواسته حداکثری اعلام کند که باید خسارات ناشی از عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا اول پراخت شود تا به تعهدات بازگردد اما ایران اعلام کرد برجام و برداشتن تحریم ها را قابل راستی آزمایی می خواهیم و این حد مطلوبی است که از سوی ایران دنبال می شود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: اگر روند مذاکرات و چشم انداز آن به سمت رفع تحریم ها و شکست سد تحریم ها باشد می توان به تفاهم اولیه رسید و در یک زمان مشخص درباره جزییات بحث کرد. معتقدم اگر ساختار تحریم بشکند و به یک باره شرایط بعد از اجرای برجام در سال ۱۳۹۴ ایجاد شود، گشایش بزرگ اقتصادی، روابط خارجی و منطقه ای ایران شکل می گیرد که اثرات زیادی در کشور و نیز سطح منطقه خواهد داشت. نباید کشور را به نگاه های محدود و سیاست های تنگ نظرانه اداره کرد و در این مسیر باید با رویکرد رو به جلو برخورد داشت.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه