ارسال به دیگران پرینت

" مقاومت فعال ایران " موجب تغییر ذهنیت اروپا و آمریکا شد

یک کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه ایران و آمریکا تمایل دارند تا برجام احیا شود و در این زمینه سیگنال های مثبت و منفی هم از سوی آمریکا ارائه شده است، گفت: تئوری استراتژی مقاومت فعال از سوی ایران موجب شد تا ذهنیت اروپا و آمریکا تغییر کرده و آن‌ها تجدید نظر کنند.

" مقاومت فعال ایران " موجب تغییر ذهنیت اروپا و آمریکا شد

نوذر شفیعی  با اشاره به مواضع اخیر آمریکا نسبت به برجام گفت: برداشت من این است که هم ایران، هم آمریکا و همین طور سایر شرکا تمایل دارند که ایران و آمریکا به برجام برگردند. در واقع همه این ها دوست دارند تا برجام احیا شود.

وی خاطر نشان کرد: البته برجام دشمنان زیادی در داخل آمریکا، ایران و سطح کشورهای منطقه مانند عربستان و اسرائیل دارد اما با این حال پیشران هایی که ایران و آمریکا را به سمت برجام تقویت می کنند زیاد است.

این استاد دانشگاه افزود: ایران و آمریکا هر دو تمایل دارند تا برجام احیا شود. در مجموع برای رسیدن به احیای برجام هر کدام تلاش می کنند تا بدون کسب فایده حرکت نکنند. به عبارت دیگر هیچ کدام نمی خواهند خودشان را ارزان بفروشند.

شفیعی ادامه داد: در آمریکا یکسری سیگنال های ضعیف مخابره می شود که سرجمع آن ها را می توان مثبت تلقی کرد. به عنوان مثال رفع منع رفت و آمد دیپلمات های ایرانی، لغو درخواست آمریکا برای اسنپ بک و همین طور تیم سیاست خارجی و امنیتی آمریکا که بر مبنای پیشبرد برجام بسته شده است و نیز اظهارنظرهای بایدن قبل و بعد از انتخابات به نوعی نگرش مثبت برای بازگشت به برجام را منعکس می کند.

وی همچنین بیان کرد: البته یکسری پیام های منفی هم مانند مذاکره مجدد درباره برجام و یا اصطلاح برجام قوی تر و جامع تر، حضور متحدین منطقه ای آمریکا و شرکایش در برجام و یا وارد کردن مسائل موشکی ایران هم مخابره می شود. این ها سیگنال های منفی است که می خواهند هزینه هایی را بر ایران تحمیل کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در اصل آمریکا به برجام برمی گردد و ایران هم اقداماتی را در خصوص کاهش تعهدات انجام می دهد، مجلس شورای اسلامی هم قانونی را وضع کرده تا دولت یکسری تعهدات را انجام دهد که جزو همان پروسه کاهش تعهدات می باشد. به این معنا که غرب تحت فشار قرار گیرد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه اظهار کرد: در آمریکا و اروپا این تصور وجود دارد که ایران به راحتی وارد برجام شده و یا حتی در مورد سایر توافق ها ایران هزینه کمتری را داده است و تلاش دارند تا ایران را وادار به انجام یکسری اقدامات کنند اما تئوری صبر استراتژیک فعال ایران و یا تئوری استراتژی مقاومت فعال از سوی ایران باعث شد تا این ذهنیت اروپا و آمریکا تغییر کند. در واقع با هدف افزایش قدرت چانه زنی و حفظ اعتبار و بازگشت محترمانه به برجام این اقدامات صورت گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: ملاحظات دیگری هم در این زمینه برای آمریکایی ها وجود دارد که آن ها معتقدند اگر زودتر به برجام برگردند ممکن است دولت بعدی که در ایران روی کار می آید دولتی غیر از رویکردهای دولت روحانی و در واقع غیراصلاح طلب باشد و نمی‌دانند که با آن ها چگونه برخورد خواهد شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه