ارسال به دیگران پرینت

با زایمان تغییرات عجیبی در بدن زنان رخ می دهد

زندگی زنان بعد از به دنیا آوردن فرزندشان دستخوش تغییرات چشمگیری می شود چون همزمان باید بار مسئولیت خود و نوزادشان را بر دوش کشند. بعد از زایمان تغییرات بزرگ در بدن مادران جوان رخ می دهد. دانشمندان ادعا می کنند زنان جوان بعد از زایمان تبدیل به یک کایمرا می شوند چون سلول های نوزادشان می تواند تا پایان عمر در بدن آن ها باقی بماند. در ادامه به تغییرات عجیبی می پردازیم که بعد از زایمان در بدن زنان رخ می دهد.

با زایمان تغییرات عجیبی در بدن زنان رخ می دهد

۱- صدا تغییر می کند

صدای زنان بعد از زایمان تغییر می کند، به طوری که آهسته تر و یکنواخت می شود. این نتیجه ای است که دانشمندان دانشگاه ساسکس انگلیس به آن رسیده اند. یک سال بعد از زایمان، صدای زنان به فرکانس اولیه اش بازمی گردد.

دانشمندان علت عوض شدن صدای زنان را تغییرات هورمونی می دانند. چون بعد از زایمان سطح هورمون های جنسی در بدن زنان به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند و این مسأله می تواند روی تارهای صوتی آن ها تأثیر بگذارد. به گفته ی دانشمندان، حداکثر بلندی صدای زنان بعد از زایمان به ۴۴ هرتز کاهش پیدا می کند. این میزان تقریباً معادل ۲ نوت پیانو است.

با این حال، برای این تغییر توضیح دیگری هم وجود دارد. کارشناسان معتقدند کسانی که صدای آهسته ای دارند، معمولاً افراد ماهرتر و پخته تری به نظر می رسند. به همین دلیل است که زنان می توانند زنگ صدای خود را ناخودگاه تغییر دهند تا با نقش جدیدشان یعنی مادری تطابق پیدا کنند.

۲- اضطراب افزایش می یابد

به مادران جوان  اغلب گفته می شود که باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند، با این حال، حقیقت آن است که این امر ممکن نیست. زنان بعد از زایمان معمولاً از هر چیزی می ترسند و نگران می شوند، مثلاً اینکه آیا بچه گریه می کند، آیا گریه نمی کند، آید زیاد می خوابد، آیا خواب کافی ندارد.

بعد از زایمان هورمون اکسی توسین به شدت در بدن زنان ترشح می شود. این امر به رحم مادر که در زمان زایمان کش آمده بود کمک می کند تا کوچک شود و علاوه بر این، غریزه ی مادری را فعال می کند. هورمون دیگری به نام پروژسترون وظیفه ی آرام کردن دستگاه عصبی را برعهده دارد و می تواند در زمان اضطراب کمک کننده باشد اما بعد از زایمان به پایین ترین حد خود می رسد. به همین دلیل مادران جوان باید با این حقیقت کنار بیایند که بعد از زایمان به خاطر اضطرابی که به آن دچار می شوند احساس خواهند کرد که دارند دیوانه می شوند.

این امر با مزیتی همراه است: به اکسی توسین هورمون عشق هم گفته می شود و این هورمون به زنان این امکان را می دهد که محبتی باورنکردنی به نوزاد خود پیدا کنند. این احساس ارزش آن همه اضطرابی را که دلیل آن است، دارد.

۳- عملکرد مغز بهبود می یابد

دانشمندان پی برده اند زنان بعد از زایمان باهوش تر می شوند. مغز بزرگ تر می شود تا نیازهای نه تنها صاحب خود بلکه نیازهای نوزادش را هم برآورده کند. به همین دلیل است که مادران جوان می توانند نیروی کار بهتری باشند تا آن دسته از همکاران خود که فرزندی ندارند. به گفته ی دانشمندانی که فعالیت مغزی زنان در دوران بارداری و پس از آن را مورد مطالعه قرار داده اند، مادران جوان از کارآمدی بیشتری در امر تصمیم گیری برخوردارند، به لحاظ عاطفی انعطاف پذیری بیشتری دارند، ممکن است قادر باشند از استراتژی های مختلفی برای حل یک مشکل استفاده کنند که تمامی این موارد از آن ها چیزی شبیه به یک مدیر فوق العاده می سازد.

به گفته ی این دانشمندان به دنیا آوردن فرزند نه تنها رویداد بزرگی در زندگی زنان محسوب می شود، بلکه مرحله ی مهمی در رشد ذهنی آن ها، به اهمیت دوران نوجوانی در زندگی است.

۴- بدن برای بارداری جدید آماده می شود

دستگاه ایمنی بدن زنان در دوران بارداری افت چشمگیری می کند – این مسأله ضروری است تا بدن سلول های بیگانه ی جنین را پس نزند و سقط جنین رخ ندهد. این سلول های تنظیم کننده ی T هستند که مسئولیت زندگی جنین در رحم را برعهده دارند و اجازه نمی دهند دستگاه ایمنی بدن مادر آن ها را پس بزند. دانشمندان پی برده اند این سلول ها تا ۴ تا ۵ سال بعد از زایمان در بدن مادر باقی می مانند و آماده اند تا درصورت وقوع یک بارداری جدید بدن را هر چه زودتر برای این کار تجهیز کنند.

به همین دلیل است که زنان اغلب می گویند بارداری دوم شان راحت تر بوده است – تنها به این خاطر که دستگاه ایمنی بدن آن ها در آمادگی کامل بوده است، در حالی که در بارداری اول زیر بار تلاش و کار بیشتری رفته بود.

ارتباط فیزیکی که بچه با مادر خود دارد با به دنیا آمدن او به پایان نمی رسد. دانشمندان دانشگاه آلبرتای کانادا پی برده اند سلول های بچه می تواند در بدن مادر باقی بماند و اثرگذار باشد. آن ها مغز زنانی که صاحب پسر شده بودند را مورد آنالیز قرار دادند و در ۶۳ درصد موارد در بدن آن ها سلول های جنسی نر یافتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که سلول های بچه می تواند از میان جفت به درون بدن مادر نفوذ کند و در آنجا به کار خود ادامه دهد. وجود سلول های جنسی نر در مغز زنان می تواند باعث کاهش خطر بروز آلزایمر شود.

۶- بدن احیا می شود

علت این مسأله خون جنین است که آغازگر فرآیندهای بازسازی در بدن مادر است. سلول های جنینی به ترمیم زخم های بدن زنان باردار کمک می کنند و حتی می توانند مانع از بروز بیماری های جدی و بهبودی از آن ها شوند. برای مثال، زن بارداری مبتلا به هپاتیت سی وجود داشت که درمان خود را قطع کرده بود اما نتیجه ی نمونه برداری از کبدش از بهبودی او حکایت داشت. دانشمندان پی بردند منبع سلول های کبد در حقیقت سلول های جنین بود.

به علاوه، بارداری می تواند باعث طولانی شدن عمر زنان شود اما در اغلب موارد زمانی که بارداری در سنین بالا رخ داده باشد. دانشمندان پی بردند زنانی که در سنین بالاتر صاحب فرزند شدند در مقایسه با سایرین عمر طولانی تری داشتند. در عین حال، میان سن بارداری اول و قدرت باروری با امید به زندگی در زنان ارتباطی وجود نداشت.

۷- خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد

آن مکانیزمی که از زنان در برابر برخی انواع سرطان محافظت می کند بعد از زایمان در بدن مادران فعال می شود. برای مثال، زنانی که فرزند خود را در سنین پایین تر به دنیا می آورند خطر ابتلا به سرطان تخمدان و مخاط رحم در آن ها کمتر است. این خطر با هر بارداری کاملی کاهش می یابد. زنانی که پیش از ۲۵ سالگی صاحب فرزند می شوند و به نوزادشان از شیر خود می دهند کمتر مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه