ارسال به دیگران پرینت

نگاهی بر روند تزریق واکسن کرونا در کشورها

تاکنون بیش از ۲۰۵.۳ میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده است، برابر با ۲.۷ دوز برای هر ۱۰۰ نفر.

نگاهی بر روند تزریق واکسن کرونا در کشورها

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از نیویورک تایمز، تا کنون واکسن فایزر-بیون تک در ۶۵ کشور، واکسن آکسفورد-آسترازنکا در ۴۶ کشور، واکسن مدرنا در ۲۷ کشور، واکسن سینوفارم-پکن در ۱۱ کشور، واکسن گامالیا (اسپوتنیک وی) در۱۰ کشور، واکسن سینوواک در۶ کشور، واکسن سینوفارم-ووهان در ۲ کشور، واکسن بهارات بیوتک (کواکسین) در یک کشور و واکسن جانسون و جانسون نیز در یک کشور استفاده شده است.

اکنون بین برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای مختلف فاصله زیادی وجود دارد که هنوز بسیاری از آنها یک دوز را نیز گزارش نکرده‌اند.

داده‌ها از منبع‌های دولتی توسط «پروژه دنیای ما در داده‌ها» (Our World in Data) در دانشگاه آکسفورد گردآوری شده است. فرد واکسینه‌شده به شخصی گفته می‌شود که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده باشد و یک فرد کامل واکسینه‌شده تمام دوزهای لازم واکسن را دریافت کرده است. برای واکسن فایزر-بیون‌تک، فردی که کاملا واکسینه شده است دو دوز دریافت کرده است.

در حالی که دوزهای واکسن در سطح جهانی تقریبا کم است، اکثر کشورها اقدام‌های ابتدایی واکسیناسیون خود را بر روی گروه‌های دارای اولویت مانند افراد آسیب‌پذیر از نظر بالینی متمرکز کرده‌اند. افراد در سنین ۶۰، ۷۰ و بالاتر و کارکنان خط مقدم، مانند پزشکان و پرستاران.

همچنین اختلاف چشمگیری بین قاره‌ها وجود دارد. کشورهای کمتر ثروتمند به یک توافقنامه واکسن به نام Covaxتکیه می‌کنند که هدف آن تامین دو میلیارد دوز تا پایان سال است.

بر اساس پروژه دنیای ما در داده‌ها، ۹ واکسن مختلف سراسر جهان در حال تزریق شدن هستند.

واکسن فایزر-بیون‌تک، که مشخص شد ۹۵درصد در کاهش عفونت‌های ویروس کرونا کارایی داشته باشد، اکنون در ۶۵ کشور استفاده شده است.

چند کشور برخی واکسن‌ها را تایید کرده‌اند، اما هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند.

همه‌ واکسن‌هایی که اکنون در حال استفاده هستند، نیاز به دو دوز دارند تا یک بیمار کاملا واکسینه شود.

آمریکای شمالی ۱۱,۲، اروپا ۶.۴، آمریکای جنوبی ۲.۵، آسیا ۱.۷، آفریقا ۰.۲ و اقیانوسیه کمتر از ۰.۱ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق کرده اند.  

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه