ارسال به دیگران پرینت

وزارت بهداشت: واکسن داخلی تا قبل عید تامین می شود

معاون نمکی: نامه شرکت تولید کننده واکسن کرونا به صورت محرمانه ارسال شده و در یک فرایند طولانی ۴۰ روزه به دست سازمان غذا و دارو رسیده و علت آن را هم نمی‌دانیم. شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا برای ما تفاوتی ندارند.

وزارت بهداشت: واکسن داخلی تا قبل عید تامین می شود

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای صدور مجوز مطالعه انسانی واکسن کرونای تولید داخل تاخیر نداشتیم و گفت: تاکنون هیچ واکسنی توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با شائبه تاخیر سازمان غذا و دارو در صدور مجوزهای واکسن کرونا تولید داخلی، گفت: اینکه سازمان غذا و دارو تاخیری در این موضوع داشته یک شایعه است چرا که هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد و هم اکنون هم یک شرکت تولید کننده واکسن کرونای داخلی توانسته گواهی انجام مطالعات بالینی و فاز انسانی را بگیرد؛ باقی شرکت‌های تولید کننده نیز به همین صورت خواهند بود. در سازمان غذا و دارو دو موضوع سلامت و اثر بخشی را باید هنگام تایید واکسن با دقت بررسی کنیم بر همین اساس اگر شرکت‌های تولید کننده مدارک مذکور را  به صورت کامل و به موقع ارائه کنند، یقینا بررسی خواهند شد.

وی ادامه داد: نامه شرکت تولید کننده واکسن کرونا به صورت محرمانه ارسال شده و در یک فرایند طولانی ۴۰ روزه به دست سازمان غذا و دارو رسیده و علت آن را هم نمی‌دانیم. شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا برای ما تفاوتی ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای روشن شدن موضوع کمیسیون بهداشت، شرکت‌های تولید کننده واکسن را دعوت کرده و از آنها سوال کند.

ضرورت تولید واکسن بومی

رئیس سازمان غذا و دارو، در رابطه با احتمال تامین واکسن کرونا تا قبل از عید نوروز خاطرنشان کرد: برای اینکه واکسن مورد نیاز مردم به ویژه افراد در معرض خطر؛ مانند کادر درمانی و سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای در اسرع وقت به دستشان برسد، تمام تلاشمان را می‌کنیم. در حال حاضر به جز دو کشوری که ادعای واکسیناسیون دارند، هیچ کشوری به صورت گسترده اقدام به تزریق گسترده واکسن نکرده است. از طرفی معتقدم بیشتر باید به تولید داخلی تکیه کرده و تلاش کنیم واکسن‌های بومی خودمان به عرصه تولید برسانیم تا اطمینان کافی نسبت به تامین واکسن داشته باشیم. 

هیچ اجباری برای خرید واکسن شرکت خاصی در کواکس وجود ندارد

شانه ساز  در خصوص دلایل انتخاب کواکس برای پیش خرید واکسن کرونا، تصریح کرد: ساز و کار کواکس توسط سازمان بهداشت و جهانی طراحی شده تا همه کشورها از واکسن کرونا بهره‌مند شوند نه فقط کشورهایی که توان مالی خرید آن را دارند. هر کشوری که خودش را در این تعاونی ثبت و پیش پرداخت خرید واکسن را پرداخت کند، پس از تایید اثربخشی و تولید واکسن کرونا در اولویت دریافت قرار می‌گیرد. ایران در این مجموعه ثبت نام کرده و پس تایید و تولید می‌تواند سهم خودش را خریداری کند. شرکت‌های مختلفی در کواکس حضور دارند و خریدار می‌تواند واکسن مورد نظرش را انتخاب کند و هیچ اجباری در آن وجود ندارد.

تاکنون هیچ واکسنی درجهان موفق به اخذ تاییه سازمان بهداشت جهانی نشده است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های تولید کننده واکسن در جهان موفق به دریافت تاییدیه اثربخشی از سازمان بهداشت جهانی نشده است، عنوان کرد: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه و احتمال شیطنت آمریکا و ایجاد دست انداز در واردات واکسن کرونا ما بهترین ساز و کار موجود را انتخاب کردیم هر چند که هنوز هم برای انتقال پول با مشکلاتی مواجه هستیم.

ضرورت حضور یک نماینده مجلس در کمیته تولید واکسن کرونا وزارت بهداشت

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در کمیته واکسن کرونا وزارت بهداشت به دلیل اهمیت موضوع وزیر بهداشت شخصاً حضور داشته و فعالیت تمام شرکت‌هایی که پتانسیل تولید واکسن کرونا را دارند، رصد می‌کند، این یک فرایند کاملا معمول است ضمن اینکه از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درخواست کردیم برای بررسی فرآیند تایید و بررسی واکسن کرونا حتما یک نماینده متخصص در زمینه واکسن در کمیته مذکور حضور داشته باشد، کما اینکه دکتر مسعودی مشاور کمیسیون بهداشت نیز موضوعات مطرح شده را پیگیری کرده و به پاسخ بسیاری از سوالاتش رسیده و متوجه کوتاهی نکردن سازمان غذا و دارو شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های خارجی زودتر از ما به واکسن کرونا دست پیدا کردند توضیح داد: این واکسن‌ها قبلا در کشورها برای اندیکاسیون‫ها و کاربردهای دیگر تولید شده بود و پس از شیوع ویروس کرونا، متوجه اثر بخشی آن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ شدند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه