ارسال به دیگران پرینت

تصویر | خاکسپاری محمد علی کشاورز

پلاکاردهای با عنوان "وداع با سالار هنر ایران" در قطعه هنرمندان نصب شده است

تصویر | خاکسپاری محمد علی کشاورز

محمد علی کشاورز

 به دلیل شیوع کرونا مراسم گسترده‌ای برگزار نشده است اما طبق اعلام قبلی جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان این بازیگر قدیمی، به بهشت زهرا رفته‌اند.

 

پلاکاردهای با عنوان "وداع با سالار هنر ایران" در قطعه هنرمندان نصب شده بود و اغلب حاضرین با ماسک بر صورت به دلیل کرونا در این مراسم حاضر شده‌اند.

امین تارخ: محمد علی کشاورز غیر قابل تکرار است

امین تارخ- بازیگر سینما که در فیلمی چون "مادر" با زنده‌یاد کشاورز همبازی بوده است، در حاشیه مراسم تشیع پیکر این هنرمند در جمع خبرنگاران مطرح کرد: زنده‌یاد محمد علی کشاورز یکی از هنرمندان غیر قابل تکرار است. شاید همه هنرمندان غیر قابل تکرار باشند. اما هستند هنرمندانی که به یک جهت خاص شاید غیر قابل تکرار باشند؛ آن هم نمره‌ای است که در اخلاق، منش و شخصیت، مردم به آنها می‌دهند.

وی گفت: من به عنوان یک همکار از نسل محمد علی کشاورز نیستم و از نسل بعد از ایشان هستم. اما در سه فیلم سینمایی که افتخار همکاری با ایشان را داشتم و در دو مجموعه تلویزیونی، به نظرم خیلی چیزها از ایشان آموختم؛ از جمله نظم، عشقش به بازیگری و رفتار و برخوردهای انسانی که چه روی صحنه، چه پشت صحنه داشت.

امین تارخ یادآور شد: محمد علی کشاورز در روی صحنه هم برای مدیریت بازیگر مقابل تلاش داشت، پشت صحنه بسیار رفیق بود و رفتار دوستانه داشت. پیشینه گران قدری در بازیگری داشت اما با این حال به تمام جوانان نسل بعد از خودش این اجازه را می‌داد که با او رفاقت داشته باشند. فاصله‌ای بین خودش و جوانان نمی‌دید و نمی‌انداخت و این یکی از خصیه‌های بارز مرحوم کشاورز بود و امیدوارم به نسل امروز بازیگری منتقل شود. چون اعتقاد داشت هر چقدر رفیق‌تر باشی، نتیجه بهتر و کار حرفه‌ای‌تری اتفاق می‌افتد و این ویژگی، یکی از آموخته‌هایی بود که از ایشان داشتم.

محمدعلی کشاورز از بازیگران ماندگار و پیشکسوت سینمای ایران در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است، در سینما، تئاتر و تلویزیون بارها در نقش‌ها و ژانرهای گوناگون حضور داشت. کشاورز در حدود ۵۰ فیلم سینمایی، بیش از ۳۰ سریال تلویزیونی و چندین تئاتر و تله‌تئاتر ایفای نقش کرده بود.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های «خشت وآینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» و مجموعه‌های «دایی جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «افسانه سلطان وشبان»، «سربداران»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» و «روشن‌تر از خاموشی» اشاره کرد.

او باور داشت، صدای زنده یاد احمد رسول زاده (دوبلور) که در بسیاری از فیلم‌ها به جای او صحبت کرده بسیار شبیه او است و موقعی که با او صحبت می‌کرد احساس این را داشته که با خودش صحبت می‌کند.

محمد علی کشاورز 25 خرداد ماه در سن 90 سالگی درگذشت.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خودت رفتی پیرمرد ولی اثرت می‌ماند تا ابدیت روحت شاد پیرمرد قصه

    • ناشناس ارسالی در

      خداوند رحمتش کند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه