ارسال به دیگران پرینت

رونق بازار هنر ایران در حراجی‌های معتبر دنیا

هرچه کرونا بازار سینما، تئاتر و موسیقی را کساد ‌کرد، حراج‌های هنری جهان، پول به دخل بازار هنرهای تجسمی ریخته است.

رونق بازار هنر ایران در حراجی‌های معتبر دنیا
هرچه کرونا بازار سینما، تئاتر و موسیقی را کساد ‌کرد، حراج‌های هنری جهان، پول به دخل بازار هنرهای تجسمی ریخته است. روز گذشته در همین صفحه از فروش چشمگیر آثار ایرانی در حراجی ساتبیز خواندید. در این حراج که تنها ۵۶ درصد آثار به فروش رسید، آثار هنری تمدن ایرانی توانستند بیشترین رقم‌های فروش را به خود اختصاص دهند. آثار ایرانی با فروش کلی بیش از یک میلیون و ۱۶۶ هزار پوند، یک سوم فروش کلی حراج را مال خود کردند. اما این همه ماجرا نبود. در حراج بونامز نیز که روز پنجشنبه برگزار شد، ‌آثار هنری ایرانی با قیمتی نزدیک به نیمی از کل فروش حراج، چکش خوردند و رکوردی دیگر در این زمینه ثبت کردند. در واقع در دو روز پیاپی و تنها در دو حراج، آثار تجسمی هنری و تاریخی ایرانی نزدیک به ۴۷ میلیارد تومان فروش داشته‌اند که در نوع خود رکوردی کم‌نظیر است.
 

  رکورد یک میلیون یورویی

حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه‌ بونامز در دوران شیوع کرونا و کمی پس از رفع محدودیت‌های بهداشتی و اجتماعی که باعث لغو رویدادهای فرهنگی و هنری جهان در چند ماه گذشته شد، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۲ خرداد ۹۹) در لندن برگزار ‌شد.

 در این رویداد ۹۹ اثر هنری از کشورهای ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان، سودان، فلسطین و... ارائه شدند که با فروش ۷۰ اثر از هنرمندان خاورمیانه با فروش کلی ۲.۳۲۳.۰۴۱ یورو به کار خود پایان داد.در این حراج ۳۵ اثر از ۱۸ هنرمند ایرانی چکش خورد که در پایان ۳۱ اثر ایرانی در مجموع به مبلغ ۹۹۴.۷۳۶ یورو به فروش رسیدند تا نزدیک به نیمی از فروش حراج هنر خاورمیانه به هنر ایران اختصاص پیدا کند. گران‌ترین اثر این حراج تابلوی نقاشی متعلق به کاظم حیدر، هنرمند عراقی بود که به قیمت ۲۷۸,۹۲۲ یورو فروخته شد. در رتبه دوم اثر آینه‌کاری منیر فرمانفرماییان قرار داشت که ۱۸۸,۲۹۵ یورو چکش خورد. اثری از لویا خیالی هنرمند سوری هم به مبلغ ۱۵۳,۴۳۸ یورو فروخته شد تا در جایگاه سوم گران‌ترین آثار این دوره از حراج هنر خاورمیانه بونامز قرار بگیرد.

 اما جایگاه چهارمین اثر گران‌قیمت این حراج به‌طور مشترک به تابلویی از مجموعه درختان سهراب سپهری و اثری از منوچهر یکتایی اختصاص یافت و آثار این دو هنرمند هرکدام به قیمت ۱۲۵,۵۵۳ یورو فروخته شدند. پس ‌از آن در رتبه پنجم هم تابلویی از سیراک ملکونیان قرار گرفت که ۹۰,۶۹۶ یورو چکش خورد تا هنر ایران بالاترین سهم را در میان فروش آثار ذی‌قیمت حراج هنر خاورمیانه به خود اختصاص دهد.

  دیگر آثار

البته سایر آثار هنرمندان ایرانی نیز در این حراج با استقبال خوبی مواجه شدند و توانستند بالاتر یا در میانه قیمت‌های پیشنهادی از سوی حراج به فروش برسند. در حراج هنر خاورمیانه دو اثر از مجموعه کوزه‌های فرهاد مشیری به قیمت ۶۹ هزار و۷۸۲ یورو و ۴۸ هزار و ۸۶۸ یورو فروخته شدند که در میان ۱۰ اثر گران‌قیمت این حراج بودند. اثری از مجموعه «درخت زندگی» مارکو گریگوریان و تابلوی نقاشی‌خط با عنوان «گلزار» از محمد احصایی هرکدام به قیمت ۴۴ هزار و ۶۸۶ یورو در حراج بونامز چکش خوردند.

تابلوی «پشت‌سر هم گل» از منوچهر یکتایی و اثری از مجموعه «رویای طلایی» رضا درخشانی نیز هرکدام به مبلغ ۲۲ هزار و ۳۷۷ یورو فروخته شدند. اثری از ناصر عصار با عنوان «غروب عرفانی» هم ۲۰ هزار و ۹۸۳ یورو به فروش رسید.

اما در حراج هنر خاورمیانه بیشترین استقبال از آثار اردشیر محصص صورت گرفت. ۱۰ اثر از این هنرمند فقید در حراج بونامز ارائه شد که همه این آثار به فروش رفتند. آثار اردشیر محصص به قیمت‌های ۱۶ هزار و ۸۰۰ یورو، ۱۵ هزار و ۴۰۶ یورو، دو اثر ۱۴ هزار و ۱۲ یورو، دو اثر ۱۳ هزار و ۳۱۵ یورو، ۹ هزار و ۱۳۲ یورو، ۷ هزار و ۴۰ یورو و دو اثر ۵ هزار و ۶۴۶ یورو فروخته شدند.

از مرتضی سازگار نیز دو اثر در حراج بونامز عرضه شده بود که یکی از آنها ۱۵ هزار و۴۰۶ یورو چکش خورد و اثر دیگر او فروش نرفت. تابلو «بودا در سایه» از پروانه اعتمادی در این حراج ۹ هزار و ۸۲۹ یورو فروش رفت و از مسعود عربشاهی نیز دو اثر یکی به مبلغ ۹هزار و ۱۳۲ یورو و دیگری ۶ هزار و ۳۴۳ یورو چکش خوردند. تابلوی نقاشی‌خط محمد بزرگی با عنوان «خورشید دوباره می‌درخشد» به قیمت ۸ هزار و ۴۳۵ یورو و دو اثر دیگر از ناصر اویسی به قیمت‌های ۷هزار و ۴۱ یورو و ۶هزار و ۳۴۳ یورو به فروش رفتند.

 از سیراک ملکونیان که در این حراج چهار اثر ارائه شده بود و یکی از آنها در میان ۵ اثر گران‌قیمت بونامز قرار داشت؛ سه اثر دیگر به قیمت‌های ۵هزار و ۶۴۶ یورو، ۵هزار و ۳۶۷ یورو و ۳هزار و ۱۲۸ یورو فروخته شدند. همچنین آثار فریدون آو، فریدون امیدی و علیرضا آستانه نیز در میان ۲۹ اثری بودند که در حراج هنر خاورمیانه بونامز به فروش نرسیدند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه