ارسال به دیگران پرینت

بازگشایی حرم‌های زیارتی و اصناف کم خطر؛ درست یا اشتباه؟

رها معیری: روند ابتلا به ویروس کووید 19 در کشور همچنان سیر نزولی را طی می‌کند. اما در شرایطی که از امروز اصناف کم‌خطر تهران به صورت رسمی فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند، طبق یک نظر‌سنجی 40 درصد مردم پایتخت بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند. 51 درصد شهروندان تهرانی نگران ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به کرونا بوده‌اند. همچنین بالغ بر 60 درصد شهروندان تهرانی، کرونا را ویروسی جدی و خطرناک تلقی کرده‌اند. یک هفته پس از بازگشایی برخی کسب‌وکارها در استان‌ها و آغاز بازگشایی اصناف در تهران، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت گفت: « اثر بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران به مدت پنج روز، افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها به مدت 15 روز و مرگ و میر به مدت یک ماه بعد از شروع فعالیت‌ها مشاهده خواهد شد.»در این شرایط تا روز گذشته (جمعه 29 فروردین) آمار مبتلایان به کرونا در کشور ما 79494 نفر رسیده و تاکنون 4958 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 54064 نفر از بیماران نیز، بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بنا به اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: «از پنجشنبه (28 فروردین) تا جمعه (29 فروردین) 1499 بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شده و 89 بیمار جان خود را از دست داد‌ه‌اند.» سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از هر 11 مورد مرگ‌ومیر در ایران یک مورد در اثر ابتلا به کووید19 بوده است، گفت: این عدد سه هفته پیش یک مورد در هر 6 مرگ‌ومیر بود. تا پیش از این هر 10 دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌‌داد، اما در یک هفته گذشته میزان مرگ و میر کاهش یافته است و از هر 11 مورد مرگ‌ومیر در ایران یک مورد در اثر ابتلا به کووید19 است و این عدد سه هفته پیش یک مورد در هر 6 مرگ‌ومیر بوده که امروز کاهش یافته است و امیدواریم روند حفظ شود.

بازگشایی حرم‌های زیارتی و اصناف کم خطر؛ درست یا اشتباه؟

عملکرد متفاوت فارس و خوزستان

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که موج اپیدمی در شش استان آغاز شده و استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، گیلان و مازندران در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برند و پنج استان اصفهان، ایلام، خراسان‌جنوبی، همدان و خراسان رضوی اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

چهار استان مرکزی، قم، آذربایجان غربی و کرمان روند نزولی را نشان می‌دهد. اما نکته جالب در رابطه با وضعیت کاملا متفاوت دو استان فارس و خوزستان است.

از سوی دیگر وضعیت استان خوزستان هر روز حادتر از گذشته می‌شود و مردم توجه چندانی به شیوع کرونا در این استان ندارند. تصاویر منتشر شده از سه مراسم عزاداری در شهرهای رامشیر،‌ بهبهان و ماهشهر نشان می‌دهد که سیل مردم در محل عزاداری بدون‌ماسک، خبر از روزهای سختی در این استان می‌دهد. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این باره اعلام کرد: «فارس یکی از پیشروترین استان‌ها در کنترل کرونا بوده و توانسته است شیوع بیماری کرونا را کنترل و مدیریت کند. معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به سیر نزولی بیماری کرونا در کشور افزود: آمارها نشان می‌دهد در 25 استان مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا بین صفر تا 10 نفر و در 16 استان، کمتر از 20 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا داریم، اما باید اعلام کنم که در 6 استان شیب ابتلای مردم به کرونا شیب صعودی اندک است و در 6 استان دیگر در سطح مسطح هستیم.» حریرچی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به پیک مجدد کرونا در کشور، پیش‌بینی کرد که امسال با پیک آنفلوآنزا مواجه شویم، زیرا بیماری آنفلوآنزا هر 10 سال یک بار شیوع گسترده دارد و با توجه به بررسی‌های کارشناسی امسال زمان پیک 10 ساله است.

دستورالعمل بازگشایی مکان‌های زیارتی

در این بین، حجت‌الاسلام احمد مروی، متولی آستان قدس رضوی می‌گوید که وزارت بهداشت و سازمان اوقاف، با همکاری مدیران نهادهای مذهبی دیگر دستورالعملی برای بازگشایی مکان‌های زیارتی تهیه کرده‌اند. وی گفته با فراهم آمدن مقدمات لازم و با رعایت ضوابط بهداشتی مکان‌های مذهبی برای زائران باز خواهند شد. حجت‌الاسلام مروی خبر دستورالعمل بازگشایی اماکن مذهبی را در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده و گفته است علاوه بر آرامگاه امام رضا(ع)، این دستورالعمل بازگشایی شامل حرم حضرت معصومه (س)، شاه‌چراغ، شاه‌عبدالعظیم و مسجد جمکران هم می‌شود.

دستور رئیس‌جمهور

حسن روحانی با اشاره به آغاز فعالیت کسب‌و‌کارهای کم‌ریسک در تهران از روز شنبه (30 بهمن)، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد ارزیابی دقیقی حاوی نقاط قوت و ضعف آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌خطر در استان‌های کشور برای طرح در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کند. حسن روحانی با قدردانی مجدد از تلاش همه کادر درمانی کشور در مبارزه با بیماری کرونا، گفت: این ارزیابی باید در دو جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز شنبه و در نهایت جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در روز یکشنبه ارائه شود تا در تصمیم‌گیری‌ها مورد نظر قرار گیرد. روحانی اظهار کرد: از روز شنبه و با پیوستن تهران به جمع استان‌های کشور که در آنها کسب‌و‌کارهای کم ریسک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، عملا دامنه طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، کشوری می‌شود و تمامی ارکان ذی‌ربط اعم از وزارتخانه‌های بهداشت و کشور، صداوسیما، رسانه‌ها و فضای مجازی باید با برنامه‌های اطلاع‌رسانی و اقناعی، همچنان بر ضرورت تداوم شعار در خانه می‌مانیم و رعایت عدم جابه‌جایی‌های غیرضروری در کشور و شهرها تاکید کنند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر به مرحله قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا نزدیک‌تر شویم. سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با ارائه گزارشی از روند کاهشی بیماری کرونا در شماری از استان‌های کشور و همچنین ثبت نام صاحبان مشاغل کم‌ریسک در سایت سلامت، اظهارکرد: «در چارچوب طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و آغاز فعالیت کسب‌و‌کارهای کم‌ریسک، تاکنون یک میلیون و 659 هزار و 254 کارگاه در سایت سلامت وزارت بهداشت ثبت کرده‌اند که یک میلیون و 511 هزار و 781 کارگاه تایید شده‌اند و این روند ادامه دارد». در حالی که دولت پس از یک نشست اضطراری در روز جمعه 11 بهمن، تصمیم لغو پروازها میان چین و ایران را اعلام کرد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفت در اواخر دی ماه چنین تصمیمی را خواستار شده بود. وی همچنین درباره کاهش موج کرونا در کشور اظهارکرد: خوشبختانه امروز آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا بعد از یک ماه، دو رقمی شده که این یک نکته مثبت است. موارد مثبت کرونا، آخر بهمن ماه به ما گزارش و همان روز هم اطلاع‌رسانی شد. حدود 75 درصد بیماران مبتلا به کرونا فاقد نشانه یا دارای نشانه‌های ضعیف هستند. خوشبختانه با لطف خدا و تلاش همه نیروهای نظام، موج اول و سهمگین همه‌گیری کرونا در کشور مدیریت شده است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه