ارسال به دیگران پرینت

ماجرای روزی که یدالله سحابی در گوشه اتاق امام زار زار گریه کرد

بهزاد نبوی می گوید حضرت امام خمینی با احترام درباره دکتر یدالله سحابی صحبت می کردند.

ماجرای روزی که یدالله سحابی در گوشه اتاق امام زار زار گریه کرد

یدالله سحابی، از نماینده مجلس اول و بنیانگذاران حزب نهضت آزادی بود. او که پیش از انقلاب به عضویت شورای انقلاب در آمده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انتخاب مهندس مهدی بازرگان به نخست‌وزیری برای کمک به دولت موقت، سمت وزیر مشاور را برعهده گرفت. او در ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۸۱ در پی خونریزی مغزی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

در سالگرد درگذشت دکتر یدالله سحابی بخشی از خاطرات بهزاد نبوی درباره او را بخوانید؛

بهزاد نبوی،  عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که اواخر دهه ۵۰ معاون اجرایی نخست‌وزیر در دولت‌ شهید رجایی بود و سابقه وزارت در دولت دوران جنگ را نیز دارد در بیان خاطراتی از دیدارهایش با امام خمینی (ره) به جماران می گوید:  من امام را، نظیر بسیاری از مردم، از سال ۴۱ و از طریق وسایط ارتباط جمعی، شناختم اما با ایشان هیچ ارتباط تشکیلاتی و سیاسی نداشتم و تا دو ماه پیش از پیروزی انقلاب هم زندان بودم و طبعا جزو آنهایی هم نبودم که به پاریس رفته باشم. بعد از پیروزی انقلاب هم در ارتباطم با ایشان یا از طریق دیدارهای کوتاه اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و یا دیدار مسئولان دولتی با ایشان بود. هرگز با ایشان دیدار خصوصی نداشتم.

وی با بیان اینکه ده دوازده دیدار با امام داشتم، اینگونه روایت می کند: مهمترین آن، دیدارهایی بود که به اتفاق شهید رجایی به حضور امام می رسیدیم و خودم به تنهایی هیچ وقت درخواست ملاقات با امام نکردم چون ضرورتی نمی دیدم البته نمی دانم اگر درخواست می کردم هم می پذیرفت یا نه! در یکی از دیدارهایی که همراه شهید رجایی با امام داشتیم، در جریان مذاکرات برای امضای بیانیه الجزایر بود.

بهزاد نبوی ادامه می دهد: در آن ملاقات حضرت امام به شهید رجایی و من گفت که «سعی کنید این مساله حل شود» ما گفتیم تلاش می کنیم در چارچوب مصوبه مجلس حل شود. ایشان گفت چند روز پیش دکتر یدالله سحابی اینجا آمده بود و در گوشه اتاق (اشاره کرد به گوشه اتاق) ایستاده و زار زار گریه می کرد و می گفت اینها - یعنی مایی که مسئولیت مذاکرات را داشتیم -، نمی خواهند این ماجرا حل شود. امام تاکید کردند که سعی کنید این ماجرا حل شود. احساس من این بود که آن موضع مرحوم یدالله سحابی موثر بوده است. ضمنا امام خیلی هم با احترام درباره ایشان صحبت می کرد.

وزیر صنایع سنگین دولت دوران جنگ می گوید: از دفتر امام که بیرون آمدیم، در راه به آقای رجایی گفتم کاملا معلوم است که امام هم شک دارد ما قصد به نتیجه رساندن مذاکرات را داشته باشیم. خوب است ما کنار بکشیم و هر کس که امام قبول دارد، مسئول مذاکرات شود. لازم به ذکر است که قبل از امضای بیانیه همه ما را از این منظر (منظر مورد نظر مرحوم دکتر یدالله سحابی) مورد حمله قرار می دادند که قصد حل مساله را نداریم حتی بنی صدر هم این انتقاد را به ما داشت. رجایی در پاسخ به پیشنهادم گفت ما باید همین جاها نشان دهیم خط امامی هستیم و امام را قبول داریم. و بر خلاف نظر خود مبنی بر محاکمه گروگانها، به خاطر اجرای نظر امام و مجلس، طبق نظر ایشان مذاکرات را ادامه می دهیم.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه