ارسال به دیگران پرینت

وقتی لیگ ایران از سری آ و لیگ قهرمانان آسیا هم مهم‌تر می‌شود

فوتبالی‌ها آنتی‌ویروس ندارند آقایان!

بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران هنوز لغو نشده و قرار است امروز برگزار شود.

فوتبالی‌ها آنتی‌ویروس ندارند آقایان!

عرفان حاج‌بابایی: مهمانی ناخوانده درست در آخرین روزهای سال 98 از چین به ایران آمده و شرایط زندگی مردم را از حالت عادی خارج کرده. مردمی که این روزها بنا به توصیه مسئولان و با توجه به نیمه تعطیل بودن نهادهای کشور اکثرا در منازل می مانند تا از ابتلای به ویروس کرونا و شیوع آن جلوگیری نمایند. در این میان اما گویا فوتبال تافته ای جدا بافته است و قرار است مسابقات لیگ برتر تحت هر شرایطی و فقط بدون حضور تماشاگران برگزار شود. مقاومت مثال زدنی سازمان لیگ در عدم لغو بازی های هفته بیست و یکم که قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه در شهرهای مختلف کشور برگزار شود، تیم های لیگ برتری را مجبور کرده تا در این روزهای خاص برنامه تمرینی خود را پی بگیرند و عازم سفر شوند تا برنامه مسابقات با تغییری مواجه نشود. مسابقاتی که دارد به هر قیمتی برگزار می شود و مشخص نیست اگر فرداروزی فاجعه ای از جنس کرونا در بین اهالی فوتبال به وجود بیاید،کدام یک از متولیان برگزاری لیگ در این روزها حاضرند مسئولیتش را برعهده بگیرند؟

 

تصمیم درستی که ناگهان تغییر کرد

شنبه گذشته ستاد پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در ورزش طی بیانیه ای اعلام کرد کلیه مسابقات ورزشی کشور از روز دوشنبه 5 اسفند لغو خواهد شد. این تصمیم صحیح و منطقی اما خیلی سریع و با بیانیه ای دیگر به این شرح تغییر کرد: « به اطلاع عموم جامعه ورزش کشور می رساند با توجه به شرایط جدید بهداشتی و هماهنگی های به عمل آمده با وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین وزارت ورزش و جوانان کلیه مسابقات کشور همچنان در لیگهای مختلف ادامه ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود بدیهی است با در نظر گرفتن کلیه شرایط تمهیدات بعدی بنابر ضرورت کشور و با هماهنگی همه دستگاه ها انجام خواهد شد.»

در این میان اما دقیقا توضیحی داده نشده که چه شرایط بهداشتی جدیدی برای تیم ها و بازیکنان در نظر گرفته شده که آن ها بتوانند با خیال راحت به نقاط مختلف ایران سفر کنند و با آرامش به فوتبال بازی کردن بپردازند و ویروس کرونا هم به سراغ آن ها نیاید!

 

بازیکنان چه می‌گویند؟

تعدادی از چهره های سرشناس لیگ برتر از جمله وریا غفوری،مهدی کیانی،روزبه چشمی و محمد نوری که هر کدام سابقه سال ها بازی در فوتبال ایران را دارند، از طرق مختلف نسبت به برگزاری بازی در این ایام اعتراض کرده اند و خواستار این شده اند که بازی های لیگ برتر فعلا به حالت تعطیل دربیاید. بازیکنانی که صدایشان قطعا به تنهایی شنیده نمی شود و لازم است تا بقیه کنشگران فوتبالی حاضر در کشور هم با آن ها همصدا شوند و تلاش کنند تا جلوی این اقدام نادرست گرفته شود.

در این میان هم جای خالی یک اتحادیه قوی برای بازیکنان ایران بیش از گذشته به چشم آمد. اتحادیه ای که با یک بیانیه از سوی فوتبالیست ها می توانست مانع از حضور آن ها در زمین برای حفظ سلامتی شان شود.

 

زندگی مهم‌تر از فوتبال

سری آ ایتالیا قطعا جزو باکیفیت ترین و جذاب ترین لیگ های فوتبال جهان است اما آن ها این نکته را به درستی درک می کنند که سلامتی انسان ها و جان آن ها از هر چیزی مهم تر است.

یکشنبه گذشته،چهار بازی از رقابت های سری آ به دلیل احتمال شیوع این ویروس لغو شد و دیدار یکشنبه پیش روی تیم های اینتر و یوونتوس که حساس ترین بازی این فصل لیگ ایتالیاست و می تواند تاثیر زیادی در تعیین قهرمان این فصل داشته باشد، قرار است پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگران برگزار شود. همچنین لیگ های فوتبال کشورهای ژاپن و کره جنوبی هم تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم روز گذشته خبر از تعویق دیدار تیم های پرسپولیس و التعاون در لیگ قهرمانان آسیا داده است و این احتمال وجود دارد تا تعداد بیشتری از بازی های هفته سوم دور گروهی این رقابت ها هم لغو شود.

با این حال گویا اهمیت و حساسیت بازی های لیگ برتر ایران از تورنمنت های فوق بالاتر است که تحت هیچ شرایطی امکان لغو آن وجود ندارد!

 

چرا برنامه عوض نمی‌شود؟

برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ برای برگزاری بازی های لیگ برتر قطعا وحی منزل نیست و می تواند با توجه به اتفاقات و رویدادهای روز تغییر کند. همانطور که آلودگی هوا یا بازی های تیم امید در مقاطعی باعث تعویق مسابقات شد، یک ویروس فراگیر به مراتب صلاحیت بیشتری دارد تا بازی های لیگ برتر را به زمان دیگری موکول کند.

سازمان لیگ بر این نکته پا فشاری می کند که بازی های لیگ برتر حتما باید تا آخر اردیبهشت به پایان برسد تا تیم ملی از اوایل خرداد بتواند خود را برای دو دیدار حساس در مرحله مقدماتی رقابت های جام جهانی 2022 آماده کند. حال سوال اینجاست که چه اتفاقی می افتد اگر چند بازی از رقابت های لیگ برتر به بعد از اردوی تیم ملی و بازی های خرداد ماه ایران مقابل بحرین و عراق موکول شود؟ این اتفاق قطعا مطلوب هیچکس نیست اما مدیران ما باید بتوانند در شرایط حساس و اضطراری با رعایت همه جوانب تصمیم های مهم و بزرگ بگیرند نه اینکه بر روی برنامه اعلام شده خود در این وضعیت پافشاری کنند.

 

فقط فوتبالیست‌ها در خطر نیستند

سازمان لیگ اعلام کرده که بازی های این هفته بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه ها برگزار خواهد شد. اما آیا فقط تماشاگران مستعد انتقال و دریافت ویروس هستند که با نبود آن ها ریسک ابتلا به کرونا به حداقل برسد؟ همان استادیوم بدون تماشاگر عواملی چون خبرنگاران و گزارشگران،فیلمبرداران،داوران و توپ جمع کن های کم سن و سالی را به خود می بیند که ممکن است در این روزهای حساس به دلیل حضور برای برگزاری یک مسابقه فوتبال دچار مشکل شوند.

به نظر می آید ورود مراجعی بالاتر از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای تعطیلی رقابت های لیگ برتر لازم است تا جلوی یک فاجعه بالقوه گرفته شود.

 

فوتبال به چه قیمتی؟

فوتبال همواره محلی برای گردهمایی و اتحاد هواداران و لذت بردن آن ها از یک مسابقه بوده است. بازیکنان هم وقتی می توانند به شکل خوبی کار خود را در زمین انجام دهند که علاوه بر آمادگی جسمی، از لحاظ روحی و روانی هم در وضعیت مطلوبی باشند. در شرایطی که هیچ کدام از عوامل ذکر شده در حال حاضر فراهم نیست، برگزاری مسابقات فوتبال در استادیوم هایی بی روح و سرد بدون حضور تماشاگران با بازیکنان و سایر عواملی که نگران سلامتی خود و خانواده شان هستند نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه ممکن است در نهایت باعث بروز خساراتی جبران ناپذیر بشود.

 

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه