ارسال به دیگران پرینت

نمایشگاه و کنفرانس جهان بدون پلاستیک 2020 با تاکید بر بازیافت و بازاستفاده

عنوان این نمایشگاه شما را به اشتباه نیاندازد، چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به سمت کاهش مصرف پلاستیک ها حرکت می کند و در این راه، بازیافت و بازاستفاده به عنوان هسته مرکزی اقتصاد چرخشی، اهمیت ویژه ای یافته است. همچنین مواد اولیه نیز در آینده نه چندان دور، دچار تحولات بزرگی خواهند شد. برای اینکه از مرحله پیشروی علم عقب نمانیم، و به حفظ محیط زیست و منابع تجدیدناپذیرمان نیز کمک کنیم، بهترست که تعصب را کنار گذاشته و حضور در چنین رویدادهایی را دربرنامه خود قرار دهیم.

نمایشگاه و کنفرانس جهان بدون پلاستیک 2020 با تاکید بر بازیافت و بازاستفاده
نمایشگاه و کنفرانس جهان بدون پلاستیک 2020 با تاکید بر بازیافت و بازاستفاده
 
 

به گزارش واحد ترجمه و تولید محتوی صنایع پلاستیک، نمایشگاه و کنفرانس “جهان بدون پلاستیک” رویدادی دو روزه است که 16 و 17 ژوئن سال 2020 میلادی برابر با 27 و 28 خردادماه 1399 هجری شمسی در شهر فرانکفورت آلمان برگزار می شود.

کنفرانس و نمایشگاه بین المللی جهان بدون پلاستیک، یک کنفرانس و نمایشگاه در سطح اجرایی عالیست که به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه کسب و کارهای بین المللی از طیف گسترده ای از صنایع می توانند باعث کاهش استفاده از پلاستیک های مبنی بر سوخت های فسیلی، حذف کردن ظروف یکبارمصرف، طراحی و ایجاد راه حل های بسته بندی و تولید محصولات با منبع زیستی با ثبات بیشتر شوند. در پایان معرفی مدل های کسب و ارهای مبنی بر اقتصاد چرخه ای به بهبود بحران جهانی آلودگی پلاستیک کمک خواهند کرد.

بیش از هشتاد سخنرانان در مورد جدیدترین مدل های تجاری، استراتژی ها، نوآوری های مواد، مقررات آتی، فناوری های نوین تولید، راه حل ها بر اساس منابع بیولوژیکی (زیست پایه) و جدیدترین و نسل بعدی تکنولوژی ها به منظور دستیابی به اهداف مدیریت ضایعات و زباله های پلاستیک در آینده و ایجاد محصولات بسیار پایدار که به سرعت مورد پذیریش عموم مردم قرار می گیرند، بحث خواهند کرد. هیچ راه حلی بدون تحقق تقاضای مصرف کننده، نمی تواند منجر به بهبود با ثبات شرایط زیست محیطی شود و این مساله ی مهمی است که همه سخنرانان باید در سخنان خود لحاظ کنند از همین رو مهم است، راه حل ها، نوآوری ها و تکنولوژی های مورد سرمایه گذاری قرار بگیرند که از نظر پذیریش اجتماعی نیز جایگاه مناسبی دارند.

چگونه مصرف پلاستیک ها در جهان را کاهش دهیم:

 

 

دبیرخانه علمی این نمایشگاه و کنفرانس، با انتشار جزواتی الکترونیکی، سه روش عمده برای کاهش مصرف پلاستیک را توصیه کرده است. این روشها عبارتند از : جایگزینی، کاهش مصرف، بازیافت و باز استفاده. در ادامه توضیح مختصری بر هر یک از این موارد داده ایم:

  • کاهش مصرف:

    استراتژی های عملی و راه حل ابتکاری و نوآورانه برای کاهش مصرف پلاستیک در تعدادی از صنایع حتما باید مدنظر قرار بگیرد. باید بیاموزیم که چگونه پلاستیک های یکبارمصرف را در کل زنجیره تامین خود از بین ببریم. به علاوه راهکارهای جدید طراحی و ساخت برای کاهش ضایعات نیز باید مدنظر باشد.

  • جایگزینی:

    منابع و گزینه های واقعا پایدار برای جایگزینی پلاستیک های مبنی بر منابع هیدروکربوری و فسیلی را باید یافت. همچنین به آخرین ابداعات مواد از تعدادی از پیشروان صنعت مواد زیستی، بیوشیمی و پلاستیک های زیست پایه توجه کرد.

  • بازیافت و بازاستفاده (استفاده مجدد):

    اقتصادهای چرخه ای بیشتری ایجاد کنید و بدانید که چگونه برخی از مارک ها و برندهای پیشرو در جهان با استفاده از تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر از ضایعات دور ریخته شده، مصرف پلاستیک خود را کاهش می دهند. این روش، یعنی استفاده از ضایعات برای تولید یک محصول جدید را بازاستفاده می گویند. بازیافت نیز گام مهمی در راستای کاهش مصرف پلاستیک و دست اندازی به منابع آیندگانست. لذا ضرورت دارد، که فرآیند بازیافت را از مرحله اول تا به انتها در صورت لزوم، مجددا طراحی کرد و فرآیندها و پروسه هایی را به کاربست که بیشترین میزان ممکن بازیافت صورت پذیرد. در این راه دولت ها با ارایه تسهیلات هر چه بیشتر برای صنعت بازیافت پلاستیک ها، می توانند مشوق سرمایه گذاری و بهبود وضعیت بازیافت هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی شوند.

صنایع مخاطب نمایشگاه-کنفرانس 2020

صنایعی که باید به این نمایشگاه و کنفرانس توجه کنند، چرا که در آینده آنها تاثیرگذار خواهد بود عبارتند از :

  • تامین کنندگان مواد اولیه
  • غذا و نوشیدنی
  • خودروسازی و حمل و نقل
  • بسته بندی
  • خرده فروشان و مصرف کنندگان
  • تولید البسته و منسوجات

برای مثال، در مورد صنعت تولید البسه و منسوجات (انواع پارچه ها) دبیرخانه علمی این نمایشگاه و کنفرانس توصیه می کند، راه حل نوآورانه برای مقابله با بحران میکروپلاستیک ها در صنایع نساجی و پوشاک باید در نظر گرفته شود. نظیر راه حل هایی با استفاده از فیبر طبیعی و منابع پایدار.

همچنین این صنایع باید به سمت تجزیه پذیر، بازیافت پذیر و قابل جمع آوری کردن محصولات خود بروند، تا بازیافت محصولاتشان آسانتر شود و اگر هم محصولاتشان که منسوجات و البسته می باشد، بازیافت نشد، تجزیه پذیر باشد که به مرور در طبیعت تجزیه یا تخریب گردد. برای این صنایع، استفاده از اصول اقتصاد چرخشی یا چرخه ای پیشنها می شود که مطابق اصول اولیه آن، می بایست از پارچه ها و البسه دور ریخته شده (ضایعات) دوباره به یا به عنوان مواد اولیه یا به عنوان محصول بازاستفاده کرد.

 

منبع : پلاستیک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه